Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gepard I czeka. Pod koniec roku wejdzie Gepard II

infobus
12.03.2018 10:51
0 Komentarzy

NFOŚiGW przedłużył moment składania wniosków o pożyczkę wramach programu priorytetowego Gepard I, z którego nowe elektrobusy zakupi m.in.Gdynia, Inowrocław, Polkowice, Poznań i Szczecin.

Jak już wcześniej informowaliśmy, autobusowe wnioski Gdyni, Inowrocławia, Polkowic, Poznania iSzczecina pozytywnie przeszły weryfikację NFOŚiGW i znalazły się na liścierankingowej przedsięwzięć wstępnie zakwalifikowanych do dofinansowania w ramachnaboru programu priorytetowego „System zielonych inwestycji – Część 2 -GEPARD – Bezemisyjny transport publiczny.” O tym sukcesie pisaliśmy InfoBusie TUTAJ

Ta „zielona” lista nie jest jednak jeszcze zamknięta.

30 elektrobusów

Teraz wnioskodawcy, których przedsięwzięcia umieszczonezostały na liście rankingowej, otrzymają pisemną informację o wynikach konkursuwraz z zaproszeniem do negocjacji warunków dofinansowania.

-„Zawarcie pierwszych umów z beneficjentami w ramachprogramu Gepard planowane jest w II kwartale br. – powiedział nam SławomirKmiecik, rzecznik prasowy NFOŚiGW.

Tym samym do Gdyni, Inowrocławia, Polkowic Poznania iSzczecina w najbliższych latach trafi łącznie 30 elektrobusów, w tym:

  • Gmina Miasta Gdyni zamówi 6 szt.

  • Gmina Miasto Szczecin zamówi 6 szt.

  • MPK w Poznaniu Sp. z o.o. zamówi 6 szt.

  • Miasto Inowrocław zamówi 8 szt.

  • Gmina Polkowice zamówi 4 szt.

Jest jeszcze kasa

NFOŚiGW podsumował I nabór wniosków w programie GEPARD,który zakończył się 22.09.2017 r. Kwota środków w formie dotacji przeznaczonana dofinansowanie przedsięwzięć w tym konkursie wynosiła 200 mln zł, w tym wformie dotacji 41 mln zł, natomiast w formie pożyczki 159 mln zł. Do NFOŚiGWwpłynęły wnioski o dofinansowanie dla 7 przedsięwzięć, o łącznym koszciecałkowitym 89,5 mln zł. I tak:

  • Liczba wniosków – 7

  • Dotacja – 27 695 216,00

  • Pożyczka – 4 650 000,00 zł

Przypomnijmy, że dofinansowanie jest udzielane w formie:

  • dotacji w wysokości do 40 % kosztów kwalifikowanychprzedsięwzięcia;

  • pożyczki w wysokości do 100% różnicy pomiędzy wartościąkosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją.

Przedstawione wyżej wyliczenia pokazują, że w budżecieGeparda została jeszcze kasa i kolejne polskie miasta także mogą jeszcze złożyćwniosek o pożyczkę z NFOŚiGW w ramach programu GEPARD. Termin wydłużony został do30.03.2018 r. Formularz wniosku o dofinansowanie w formie pożyczki dostępny jestTUTAJ

-„Wydłużenie terminu składania wniosków o dofinansowanie wformie pożyczki do 30 marca 2018 r. miało na celu umożliwienie złożenia jaknajwiększej liczby wniosków i jaknajskuteczniejsze zaangażowanie pożyczkowych środków NFOŚiGW na realizacjęinwestycji w zakresie niskoemisyjnego transportu, który wpływa na poprawęjakości powietrza” – podkreśla Sławomir Kmiecik.

Nadchodzi Gepard II

Ponadto NFOŚiGW planuje w tym roku jeszcze uruchomienieprogramu Gepard II , gdzie planowana data rozpoczęcia naboru wniosków to IIIkwartał 2018, a planowana data zakończenia naboru wniosków to IV kwartał 2018. Czym się będzie różnił od Geparda I?

-„Planowany do wdrażania nowy program priorytetowy „GepardII – Transport niskoemisyjny” będzie miał odrębne zarówno założenia i kryteriaoceny, jak również dedykowane na jego realizację środki finansowe – na razidość enigmatycznie informuje Sławomir Kmiecik z NFOŚiGW.

I na koniec jeszcze raz – głównym celem programu GEPARD jestpoprawa jakości powietrza. Program realizowany jest w ramach umowy sprzedażyjednostek przyznanej emisji z dnia 4 października 2012 r. podpisanej zMinisterstwem Rolnictwa, Żywności i Środowiska Hiszpanii. W ramach tegoprogramu dofinansowane zostaną przedsięwzięcia zmierzające do obniżenia zużyciaenergii i paliw w publicznym transporcie zbiorowym: 1) dotyczące taborupolegające na: a) zakupie nowych autobusów elektrycznych b) szkoleniu kierowcówpojazdów publicznego transportu zbiorowego z obsługi bezemisyjnego taboru, 2)dotyczące infrastruktury i zarządzania, polegające na modernizacji lub budowiestacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego w zakresie dostosowaniado autobusów elektrycznych.

Komentarze