Gdzie MAN przeniesie produkcję? Polska lub Turcja

infobus
21.10.2020 11:00
0 Komentarzy

Restrukturyzacja niemieckich i austriackich zakładówkoncernu MAN to szansa na więcej zleceń dla fabryk w Niepołomicach iStarachowicach – napisał we wtorek (20.10) „Puls Biznesu”.

Gazeta zaznacza, że Polska ma jednak silnego rywala -Turcję.

Z Niemiec i Austrii do …

MAN Truck & Bus, należąca do koncernu VW firmaprodukująca ciężarówki i autobusy, która w Polsce ma zakłady w Niepołomicach iStarachowicach, mocno odczuła skutki koronawirusa; w pierwszym półroczu miała387 mln euro straty. We wrześniu zarząd zapowiedział restrukturyzację, w ramachktórej zredukuje nawet 9,5 tys. miejsc pracy w Niemczech, Austrii i na całymświecie.

-„W związku z tym zakłada się częściowe przeniesienieprocesów projektowania i produkcji do innych lokalizacji” – poinformowałaspółka w komunikacie. Niewykluczone jest zamknięcie zakładów w Steyr w Austriioraz Plauen i Wittlich w Niemczech.

Według „Pulsu Biznesu” niewykluczone, że mniejpracy na Zachodzie oznacza inwestycje na Wschodzie. W Niepołomicach, gdziefirma produkuje ciężarówki, wciąż ma 100 ha niezagospodarowanej działki.

-„Na razie nic nie wiemy o jakichkolwiek planach firmy,ale mamy nadzieję, że w Niepołomicach MAN nie powiedział ostatniego słowa”- mówi gazecie Krystyna Sadowska, dyrektor działu obsługi inwestora wKrakowskim Parku Technologicznym, w ramach którego MAN otrzymał na inwestycjęzwolnienia podatkowe.

Ciężarówki w Starachowicach?

W Starachowicach pracownicy są przekonani, że przejmązlecenia z Zachodu.

-„Prawdopodobnie część produkcji z zakładu Steyr trafido Starachowic. Potężnie rozbudowane działy projektowe w Niemczech i Austriisię skurczą, ale nie sądzę, by ta działalność została przeniesiona doPolski” – mówi Jan Seweryn przewodniczący NSZZ Solidarność w MAN wStarachowicach. Gazeta zauważa, że na razie pracy w Starachowicach jest mniej.

Na więcej zamówień zęby ostrzą sobie także Turcy. AlperKanca, prezes TAYSAD, tureckiego zrzeszenia poddostawców motoryzacyjnych,uważa, że Polska nie ma tak dużych szans na przejęcie produkcji, jak Turcja,zwłaszcza ciężarówek i autobusów, ponieważ Turcja jest jednym znajwydajniejszych i najbardziej konkurencyjnych centrów produkcyjnych wEuropie. Produkują tu ciężarówki i autobusy – oraz eksportują na cały świat -Mercedes, MAN i Ford.

„Pamiętajmy, że VW niedawno wycofał się z potężnej inwestycjiw fabrykę w Turcji, m.in. z powodów politycznych (…). Polska jest o wielebardziej stabilnym krajem, a ostatnia decyzja może wręcz oznaczać rozbudowęfabryki we Wrześni (…)” – zauważa Paweł Gos, prezes Exact Systems, firmyzajmującej się kontrolą jakości w fabrykach motoryzacyjnych. (PAP)

Komentarze