Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdyńskie Nowe Trollino 18 już na linii!

infobus
04.03.2019 15:00
0 Komentarzy

Transport publiczny w Gdyni wkroczył w nową erę. Choć od jakiegoś czasu było już o nich głośno – dziś wyruszyły w swoje pierwsze liniowe kursy. Mowa o Solarisach Trollino 18, pierwszych w historii miasta fabrycznie nowych trolejbusach przegubowych.

W ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru” miasto Gdynia zakupiło 85 nowych pojazdów komunikacji miejskiej, w tym 30 trolejbusów – 16 przegubowych i 14 standardowych. Wszystkie trolejbusy zostały wyposażone w baterie trakcyjne umożliwiające przejazd nawet do 30 km bez sieci trakcyjnej. Pojemność baterii w trolejbusach standardowych, to 58 kWh, a w przegubowych – 87 kWh. O wyposażeniu gdyńskich Nowych Trollino 12 pisaliśmy tutaj. Z kolei opis biało-niebieskich przegubowych „jamników” możecie przeczytać tutaj.

„ZKM w Gdyni od lat prowadzi badania preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Z tych badań wynikało, że trolejbusy były gorzej postrzegane niż autobusy w zakresie wygody podróży. Doszliśmy do wniosku, że przewaga autobusów wynika przede wszystkim z faktu, że wśród taboru są pojazdy przegubowe, zapewniające zdecydowanie lepsze warunku podróży. Na tej podstawie podjęliśmy decyzję, że czas rozpocząć wprowadzanie do naszej sieci także trolejbusów przegubowych” – tłumaczy Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej ds. oferty przewozowej.

W związku z dostawą pierwszej partii trolejbusów, w tym przegubowych, od 4 marca rozpocznie się ich liniowa eksploatacja.

Do 12 marca trolejbusy przegubowe pojawiać się będą na różnych liniach – w celu umożliwienia pasażerom różnych dzielnic przejazdów nimi – wg następującego harmonogramu:

  • 4 marca 2019 r. (poniedziałek) – linia 25;
  • 5 marca 2019 r. (wtorek) – linie 20 i 22;
  • 6 marca 2019 r. (środa) – linia 23;
  • 7 marca 2019 r. (czwartek) – linia 26;
  • 8 marca 2019 r. (piątek) – linia 29;
  • 9 marca 2019 r. (sobota) – linia 24;
  • 10 marca 2019 r. (niedziela) – linia 25;
  • 11 marca 2019 r. (poniedziałek) – linia 28;
  • 12 marca 2019 r. (wtorek) – linia 27.

Od środy, 13 marca, trolejbusy przegubowe obsługiwać będą 3 linie:

  • w dni powszednie – linię 27;
  • w soboty i niedziele – linie 24 i 25.
Po zakończeniu dostaw i wprowadzeniu do ruchu wszystkich trolejbusów przegubowych, zostaną one skierowane w dni powszednie i w soboty do obsługi linii 27, która zmieni swoją trasę. Od ul. Warszawskiej do al. Zwycięstwa trolejbusy linii 27 pojadą dwukierunkowo ulicami: Śląską, Górskiego, Sportową, Łużycką i Stryjską.
Zmiana trasy linii 27 ma na celu objęcie nią ważnych generatorów ruchu: Centrum Handlowego Riviera, Hali Sportowo-Widowiskowej Gdynia Arena, Narodowego Stadionu Rugby, Stadionu Miejskiego oraz kompleksów biurowych przy ul. Łużyckiej. Nowy odcinek trasy trolejbusy pokonywać będą na bateriach.

Nowe Trollino 18 są niskopodłogowe na całej długości, zabierają 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących, z których aż 14 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Wnętrze jest klimatyzowane. Trolejbusy wyposażone zostały we wszelkie dostępne na rynku nowinki techniczne – udogodnienia dla pasażerów – mają ładowarki USB i rozbudowaną elektroniczną informację pasażerską, w tym tzw. e-korale – wewnętrzne monitory LCD z przebiegiem kolejnych przystanków na trasie linii.

Trolejbusy posiadają zaawansowany system zarządzania energią – posiadają zdolność rekuperacji, czyli oddawania nadmiaru energii podczas zjazdów ze wzniesień i hamowania do sieci trakcyjnej lub do ładowania baterii.

To nie koniec zakupów
W toku jest przetarg na zakup sześciu kolejnych krótkich trolejbusów z dużymi pakietami baterii. W Gdyni kolejny raz postawiono producentom poprzeczkę bardzo wysoko. Różnica między gdyńskim budżetem a ceną zaproponowaną przez Solarisa jest niewielka. I to w sytuacji wymogu zaoferowania produktu wybitnie „szytego na miarę”.

Komentarze