Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia na czele elektromobilnych zmian: trolejbusy i wodór [FILM]

infobus
05.04.2018 07:30
0 Komentarzy

W tym tygodniu pomorskie miasto podpisało dwie ważne umowy, które mają strategiczne znacznie dla dalszego rozwoju komunikacji miejskiej. Zapraszamy na relacje filmowe z tych wydarzeń.

Zaczynamy od 3 marca, kiedy prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek podpisał z Grupą Lotos list intencyjny w sprawie dostaw wodoru dla miejskiego taboru autobusowego.

-„Bardzo ważnym elementem budującym jakość i nowoczesność transportu publicznego w Gdyni jest nie tylko komfort pasażerów i wysoka jakość pojazdów, ale też ekologiczne sposoby jego zasilania. Jako miasto nowoczesne szukamy nowych technologii, nowych rozwiązań i stawiamy na działania przyjazne środowisku. Chcemy wspierać i podejmować współpracę, która to umożliwi. Wierzę w to, że autobusy z napędem wodorowym to przyszłość i nowa jakość. Stąd też nasza współpraca z Grupą Lotos, dzięki której będziemy wspólnie poszukiwać rozwiązań w tym zakresie – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Wodór to paliwo przyszłości i alternatywa dla obecnych sposobów napędzania pojazdów komunikacji miejskiej. Autobusy zasilane takimi ogniwami paliwowymi mają wiele zalet. Nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy, dzięki cichej pracy silnika. W Polsce mamy obecnie trzech producentów autobusów napędzanych wodorem. Wdrożenie takiego programu w Polsce może stać się silnym bodźcem dla rozwoju całej gospodarki.

{https://www.youtube.com/watch?v=HpcwsyaOswI}

-„Grupa Lotos, jak i Gdynia, od lat starają się poszukiwać rozwiązań ekologicznych i komfortowych. Wodór jest jednym z paliw alternatywnych, które umożliwia budowanie pojazdów, które są w zasadzie bezemisyjne. Pozwala też napędzać tabor autobusowy i samochodowy w sposób bardzo efektywny i czysty. Projekty innowacyjne, takie jak ten, to dla nas istotny element realizowanej przez firmę strategii. Inwestujemy w nowoczesne technologie i współpracujemy z organizacjami, które mówią tym samym językiem, co my. Tak właśnie jest z Gdynią. Rozpoczynamy wspólny projekt, który jest unikalny również w skali europejskiej” – podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos.

Czysty jak gdański wodór

Jednak, żeby wodór mógł być użyty jako paliwo dla pojazdów, musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999% (czyli tzw. pięć dziewiątek). Dlatego LOTOS planuje budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

-„Będziemy budowali stacje do oczyszczania wodoru tak, żeby odpowiadał on parametrom komercyjnym, do wykorzystania w ogniwach paliwowych – mówi Bonca.

-„My zaś, mając świadomość infrastruktury i możliwości technologicznych, będziemy szukać producentów. Bądź też organizując przetargi na zakup nowych jednostek, będziemy formułować zapytania i szukać firm, które zaoferują nam możliwość zasilania pojazdów wodorem. Tylko współpraca może przynieść tu oczekiwane efekty – dodaje prezydent Wojciech Szczurek.

Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego. Gdynia ma zamiar stworzyć park autobusów zasilanych wodorem. Takie pojazdy, z ogniwami paliwowymi, coraz częściej pojawiają się na ulicach europejskich miast, m.in. w Londynie, Oslo, Mediolanie, Berlinie, Kolonii czy Hamburgu.

{https://www.youtube.com/watch?v=_y1JUYIwELM}

Trolejbusowe inwestycje za ponad 95 mln zł

Z kolei 4 kwietnia prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek i wiceprezes zarządu Solaris Bus & Coach Zbigniew Palenica podpisali umowę na dostawę 30 trolejbusów i 21 baterii. Firma Solaris była jedynym oferentem w przetargu.

Gdynia kupi 30 trolejbusów, a 21 używanych zmodernizuje. Pierwsze nowe pojazdy mają wyjechać na ulice za pół roku. Dzięki bateriom litowo-jonowym trolejbusy będą mogły obsługiwać też trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. Zakup pojazdów, baterii i modernizacja starych to koszt ok. 95 mln zł. Miasto szacuje, że dzięki nowym pojazdom i bateriom, co trzeci pasażer korzystający z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożony trolejbusami.

W ciągu najbliższego około roku do miasta dostarczonych ma być 14, znanych już gdynianom, pojazdów Trollino 12 i 16 przegubowych Trollino 18, które po raz pierwszy pojawią się w Gdyni. Zakupione pojazdy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną też wyposażone w dodatkowe baterie umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 „przegubowcach” zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że pojazdy bez pantografów (umożliwia pobieranie przez pojazdy szynowe prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej– PAP) będą mogły pokonać w trybie bezemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. Dzięki temu trolejbusy będą mogły obsługiwać rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.

Oprócz trolejbusów w ramach umowy firma dostarczy Gdyni także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów. Obecne baterie niklowo-kadmowe zostaną wymienione na litowo-jonowe. Dzięki temu pojazdy, przy zachowaniu parametrów jazdy +pod siecią+, będą mogły przejechać ok. 15-20 kilometrów. Modernizacja trolejbusów ma się rozpocząć w następnym miesiącu.

-„Jeżeli chcemy zachęcać gdynian do tego, żeby chętniej korzystali z komunikacji miejskiej, musimy zapewniać nowoczesny tabor i jednocześnie pamiętać, że komunikacja to także ważny czynnik wpływający na jakość środowiska, a trolejbusy to najbardziej ekologiczny środek transportu” – przekonuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Trolejbusy za autobusy

Wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała oceniła, że dzięki nowym bateriom na niektórych liniach trolejbusy zastąpią autobusy. Wyjaśniła, że nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu i będą bardziej bezpieczne dla pasażerów, dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom oraz wewnętrznym kamerom.

-„Nowe przegubowce zabiorą prawie dwukrotnie więcej pasażerów niż pojazd standardowy, przy porównywalnym koszcie eksploatacji” – dodała. „Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad jedna trzecia osób korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami” – podkreśliła.

IV generacji dla Gdyni

Wiceprezes Solaris Bus & Coach Zbigniew Palenica zapewnił, że „Gdynia dostanie szczególne pojazdy, pełne najnowszych rozwiązań technicznych firmy Solaris”. Wyjaśnił, że będą to Solarisy nowej, czwartej generacji. Podobne pojazdy spółka produkuje m. in. dla rynki: włoski, niemiecki i hiszpański. Przypomniał, że „bliska współpraca spółki z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat”. „Dzięki wysokim wymaganiom technicznym stawianym przez zamawiającego możemy nieustannie rozwijać nasze produkty, a Solaris stał się europejskim liderem w produkcji nowoczesnych trolejbusów” – dodał.

Do Gdynia trafił m.in. tysiąc pierwszy trolejbus wyprodukowany przez Solarisa Bus&Coach.

Dostawa nowych trolejbusów do Gdyni rozpocznie się już we wrześniu tego roku i zakończy na wiosnę 2019 roku. Wtedy też powinna zakończyć się modernizacja już używanych trolejbusów, której początek jest z kolei planowany na maj tego roku. Przedstawiciele miasta są przekonani, że „efekty inwestycji będą odczuwalne przez wszystkich pasażerów, zwłaszcza przez mieszkańców gdyńskich dzielnic znajdujących się poza siecią trakcyjną”.

-„To bardzo duży krok. To umacnianie się polityki niskoemisyjnej w Gdyni i możliwość wyjazdu poza sieć, co daje Zarządowi Komunikacji Miejskiej zupełnie nowe możliwości. Można będzie wykorzystywać trolejbusy do obsługi różnych dzielnic, jak Fikakowo czy Skwer Kościuszki, z możliwością odjazdu od sieci” – argumentuje zastępca prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej (PKT) w Gdyni Tomasz Labuda.

Aktualnie PKT dysponuje 93 trolejbusami, w tym 89 niskopodłogowymi i czterema zabytkowymi, które są atrakcją turystyczną. Nowe trolejbusy mają zastąpić najbardziej wysłużone Mercedesy. Przypomnijmy, że Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową.

Komentarze