Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdynia kupi 55 autobusów i 30 trolejbusów. W 2017 r.

infobus
18.01.2017 11:20
0 Komentarzy

W 2017 roku Gdynia zakupi nowe pojazdy komunikacji miejskiej – 55autobusów i 30 trolejbusów. To już oficjalne punkty w tegorocznym budżecie pomorskiegomiasta.

Co ważne, Gdynia w ramach najnowszej perspektywy RegionalnegoProgramu Operacyjnego 2014-2020 stawia na diesla i Euro 6. PKM Gdynia ? dotychczasowy lider iprekursor technologii CNG w komunikacji miejskiej nie przewiduje zakupu tegotypu pojazdów. Przynajmniej nie w w ramach najbliższych unijnych granów. To mocne osłabienie gazowegolobby.

Zamówienie na zakup 25 szt. autobusów klasy MAXI o długości12-metrów i 30 szt. przegubowych klasy MEGA o długości 18-metrów zostaniepodzielone pomiędzy samorządowe spółki PKM Gdynia i PKA Gdynia. Zapewne obaj przewoźnicyzorganizują odrębne postępowania przetargowe, gdyż do tej pory obie firmy miałyzupełnie inne preferencje w zakresie wybieranych marek pojazdów. Pewnie razembyłoby taniej, ale w końcu trzeba się czymś różnić?

30 trolejbusów

W przypadku trolejbusów sprawa jest prosta ? 30 egzemplarzytrafi do PKT Gdynia. Ponad połowa z nich ma być klasy MEGA z możliwościąporuszania się na dodatkowo zamontowanej baterii. Projekt obejmuje też zakup 21baterii w celu doposażenia pojazdów, które już po Gdyni kursują.

Według tego planu pierwsze 20 pojazdów pojawi się na ulicachw 2018 roku, pozostałe w kolejnym. Szacunkowy koszt zakupu pojazdów, wraz zdodatkowymi bateriami, wynosi 169 198 800 złotych. Maksymalne możliwedofinansowanie ze środków europejskich to 75%, czyli 103 170 000 zł. Pozostałasuma zostanie pokryta z budżetu miasta.

Unijna historia gdyńskich trolejbusów

Przypomnijmy, że aktualnie po Gdyni jeździ 95 trolejbusów na12 liniach trolejbusowych o długości ok. 90 km. Pokonują one rocznie ok. 5milionów wozokilometrów, co stanowi 26% w całym rynku przewozowym gdyńskiegoZKM Gdynia i ok. 30% udziału w rynku transportu publicznego w Gdyni.

W latach 2005-2007 PKT Gdynia zrealizowało swój pierwszyduży projekt unijny „Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni” o wartości ok. 54 milionów złotych, w 50%współfinansowany z EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RegionalnegoProgramu Operacyjnego dla woj. pomorskiego.Przedmiotem projektu były: budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni, budowanowych linii trolejbusowych o długości 10,6 km, budowa nowej pętlitrolejbusowej w gdyńskiej dzielnicy Kacze Buki i zakup 10 nowych trolejbusówniskopodłogowych.

Kolejny zastrzyk unijnych inwestycji miał miejsce w latach2010-2013, kiedy PKT zrealizowało kolejny znaczący projekt „Rozwójproekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta”o wartości ok. 100 milionów złotych i w 70% współfinansowany z EFRR w ramachRPO dla woj. pomorskiego. Przedmiotem projektu były: przebudowa siecitrakcyjnej w ciągu ulic Al. Zwycięstwa w Gdyni, Al. Niepodległości w Sopociewraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja, budowa 4 nowych i przebudowa 5istniejących podstacji trakcyjnych, budowa Centrum Zdalnego SterowaniaPodstacji wraz ze zdalnym sterowaniem odłącznikami oraz zakup 28 nowychtrolejbusów niskopodłogowych.

Teraz czas na kolejne zakupy „na szelkach”!

Komentarze