TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gdańskie plany przetargowe na 2016 rok
Piotrek Górka - Opublikowano: 21.07.2015 16:00:18 7 komentarzy
MAZ 203 należący do Warbusa. (fot. Karol Woźniak)

15 lipca br. na stronie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej opublikowano wstępne ogłoszenie informacyjne przesłane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Zamawiający informuje w nim, że równo za rok ma zamiar przeprowadzić postępowanie przetargowe w celu wyłonienia operatorów publicznego transportu zbiorowego. Szacunkowa wartość zamówienia to 174 198 279 zł netto.

Poszukiwani następcy Warbusa i PKS Gdańsk.

Planowana data przeprowadzenia przetargu w pewnym zakresie jest zbieżna z okresem wygaśnięcia umów, jakie gdański ZTM ma zawarte z warszawskim Warbusem oraz PKS Gdańsk. Obie obowiązują od początku 2009 r. do końca przyszłego roku. To efekt postępowań zakupowych, które przeprowadzono na jesieni 2008 roku. Przypomnijmy, że gdański organizator komunikacji ogłosił wtedy przetarg podzielony na 2 pakiety.

A zaczęło się...

Zadanie pierwsze opiewało na niecałe 9,7 mln wzkm pracy eksploatacyjnej przez przez 8 lat, głównie na liniach "wybiegowych" z Gdańska do Pruszcza Gdańskiego. Zwycięzca w celu realizacji zamówienia miał wprowadzić do ruchu przynajmniej 15 nowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych autobusów. Zamówienia w tej części udzielono gdańskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacji Samochodowej. Spółka w celu wykonania kontraktu pozyskała łącznie 15 fabrycznie nowych autobusów MAN Lion's City. Flotę firmy zasiliło 10 pojazdów przegubowych, 4 solówki i jeden klasy midi. Ponadto w 2013 r. przewoźnik zakupił w charakterze autobusu rezerwowego używanego MAN'a NG313. Autobusy należące do PKS zadebiutowały na liniach 174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5 i RT1. Od tamtego momentu przydziały przewoźnika uległy pewnym roszadom, co z resztą było ściśle związane ze zmieniającymi się warunkami w gdańskiej komunikacji.

Drugi pakiet zakładał wykonanie przewozów na poziomie nieco ponad 10,3 mln wzkm od 1 stycznia 2009 r. do końca 2016 r, przeważnie na liniach "sopockich". ZTM wymagał na tym zadaniu dysponowania przynajmniej 17 nowymi autobusami (7 klasy mega i 10 maxi). Kontrakt zdobył Warbusowi. Firma w tym celu pozyskała 7 sztuk Solarisów Urbino 18, 9 Solbusów SM12 i jednego MAZ'a 203. Wskutek różnych zmian, jakie w międzyczasie dotknęły przewoźnika w trakcie wykonywania swoich zobowiązań w Polsce posiłkowano się dwoma egzemplarzami AMZ CS12LF oraz łącznie 5 dodatkowymi MAZ'ami 203. Warbus w początkowej fazie realizacji gdańskiego kontraktu obsługiwał linie 117, 122, 126, 143, 171, 622 oraz RT2. Również i tym przypadku zaszły pewne zmiany w stosunku do pierwotnie zakładanych przydziałów.

Usługi obu wymienionych przewoźników w momencie podpisywania umów zakontraktowano na łączną kwotę niespełna 126 mln zł netto. Po przeliczeniu na 1 wzkm dało to stawki w postaci 6,52 zł brutto dla PKS Gdańsk, zaś 6,92 zł brutto dla Warbusa. Konkurencyjne oferty gdańskiego ZKM opiewały odpowiednio na 8,59 zł/wzkm oraz 9,29 zł/wzkm. 

Nowe wyzwania

Informacja gdańskiego ZTM o zamiarze przeprowadzenia nowych przetargów za rok nie obfituje w zbyt wiele szczegółów. W ogłoszeniu podano co prawda, że zamawiający planuje zakontraktować przewozy za nieco ponad 174 mln zł netto. Ciężko jednak wywnioskować na jaki czas ZTM ma zamiar zawrzeć nowe umowy oraz jaki będzie ich zakres. Porównując to ze stawkami, jakie padały w tegorocznych zamówieniach na wykonywanie przewozów autobusowych przy wykorzystaniu nowego taboru oraz uwzględniając realia rynku można zaryzykować hipotezę, że i tym razem gdański organizator komunikacji postawi na ośmioletnie kontrakty.

Zagadką pozostaje wielkość pracy eksploatacyjnej, jaką ZTM powierzy przewoźnikom prywatnym. Widać zauważalny od kilku lat w stolicy Pomorza wzrost ilości wykupywanych przewozów, ponadto nie wolno zapominać, że przed Gdańskiem stoi bardzo ważne zadanie. Będzie nim dostosowanie części komunikacji jako uzupełnienia dla systemu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. A ta ma być otwarta zgodnie z zapowiedziami pomorskich samorządowców na przełomie września i października tego roku. Nie ulega wobec tego wątpliwości, że ZTM ma na uwadze te dwa bardzo ważne czynniki. I to zapewne one w pewnej mierze rozstrzygną o ostatecznym kształcie przyszłorocznych przetargów na obsługę części gdańskich linii autobusowych.    


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZTM Gdańsk
Warbus
PKS Gdańsk
  • sk – 21.07.2015

    Wiele różnych wątpliowości w sumie niewiele tu wiadomo

  • PODRÓŻY – 21.07.2015

    To kwestia przyszłego roku wiec wiele może sie zmienic jeszcze

  • zdzisław dołek – 21.07.2015

    Po co w planach opisywać to co było w 2009 roku!? Nonsens. W tym tekściku nie ma w sumie nic o planach panie piotrek górka.

  • Piotrek Górka – 21.07.2015

    @ zdzisław dołek: Przejrzyj jeden z linków, który wrzuciłem w tekst. Potem porównaj to z innym, podobnymi ogłoszeniami. Wtedy może zrozumiesz czemu warto czasami wracać do przeszłości.

  • zdzisław dołek – 21.07.2015

    Nie bądź pan panie górka bezczelny. Sam pan nie łapiesz o czym pan piszesz i jeszcze dajesz pan bzdurny tytuł że plany. A piszesz pan o przeszłości a nie o planach. Teksty typu zagadką pozostaje itp. To rozwikłaj pan te zagadki a potem pan pisz. A jak pan nie wiesz to pan nie pisz.

  • xyz – 22.07.2015

    A to i ja się uczepie, skoro autor taki światły. ZTM nie powierza przewozów przewoźnikom, tylko operatorom, zgodnie z Ustawą o PTZ.

  • Ania – 23.07.2015

    Autor się nie wysilił. A ma wszystko podane na tacy. Magiczne narzędzie nazywa się: Plan transportowy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....