TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gdańsk wyrzuca meleksy z centrum
InfoBus.pl - Opublikowano: 24.04.2017 12:18:53
Gdańsk wyrzuca meleksy z centrum Meleksy ; fot. Maciej Kosycarz/KFP Press

24 kwietnia 2017 r. gdański magistrat wprowadził istotne ograniczenia w ruchu kołowym na obszarze Głównego Miasta. TAK - dla aut osobowych, busów i samochodów dostawczych do 3,5 tony. NIE - dla tirów i meleksów. Średniej wielkości ciężarówki będą mogły wjeżdżać, ale tylko poza szczytem: od wieczora do rana, w godz. 21-10. Kierowców łamiących ten zakaz, policja będzie karać mandatami.

Przypomnijmy, że o gdańskich meleksach pisaliśmy ostatnio w InfoBusie przy okazji projektu wprowadzenia sezonowej linii turystycznej w ścisłym centrum, która miałaby być obsługiwana przez autobusowy z odkrytym dachem. Docelowo miały one zastąpić "nieucywilizowane" meleksy. Tak się jednak nie stało i pewnie kolejny przetarg na gdańskie cabrio-busy zostanie ogłoszony za rok. Tak więc w tym sezonie Gdańsk zostanie bez meleksów i bez turystycznych autobusów.

Tuż przed weekendem Gdański Zarząd Dróg i Zieleni opublikował komunikat o powodach tej decyzji: -?Konsekwentnie dążymy do maksymalnego ograniczania ruchu kołowego na Głównym Mieście na rzecz budowania bezpiecznej przestrzeni dla pieszych, poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony historycznej tkanki urbanistycznej Śródmieścia Gdańska - wyjaśnia Karina Rembiewska, menadżer Śródmieścia".

Dlaczego nie chcą meleksów

Gdańsk chce, aby w ciągu najbliższych kilkunastu lat Główne Miasto - jako najatrakcyjniejszy turystycznie obszar Gdańska - zamienić w jeden wielki deptak i centrum kulturalno-rozrywkowe. Jest to projekt długofalowy, ponieważ nowych rozwiązań nie da się wprowadzić, jeśli nie poprą ich - a przynajmniej nie zaakceptują - mieszkańcy. Ograniczenia w ruchu pojazdów samochodowych, które na obszarze Głównego Miasta wchodzą w życie w poniedziałek 24 kwietnia, zostały najpierw skonsultowane m.in. z Dominiką Ikonnikow, przewodniczącą Zarządu Rady Dzielnicy Śródmieście.

Magistrat uznał jednocześnie, że nie ma powodów, by pytać o zdanie właścicieli dwóch firm, które wożą turystów tzw. meleksami (przepisy o ruchu drogowym definiują je jako pojazdy wolnobieżne). Zakaz ruchu na obszarze Głównego Miasta oznacza dla obu firm poważny spadek dochodów - w szczycie sezonu letniego jeździ blisko 130 meleksów. Jeden z właścicieli w lutym br. zapowiedział, że w razie potrzeby gotów jest zorganizować protest, który będzie polegał na zablokowaniu centrum Gdańska lub tunelu pod Martwą Wisłą.

Tzw. meleksiarze nie mają zbyt dobrej opinii. Obie firmy zwalczają się w sensie dosłownym - w przeszłości dochodziło do przypadków podpalania pojazdów. Jeden z portali internetowych pisał w lutym br.: ?Nie ma co kryć: firmy meleksowe nie są też dobrze postrzegane przez samych mieszkańców, narzekających na zastawione chodniki i miejsca postojowe, brawurową jazdę czy głośną muzykę puszczaną z głośników podczas postojów. Przeciwników meleksów wśród mieszkańców Gdańska jest znacznie więcej niż osób, które je popierają".

Meleksowy styl

Warto dodać, że krytyczny stosunek do firm meleksowych - ze względu na styl ich działania - ma m.in. Łukasz Wysocki, prezes Gdańskiej Organizacji Turystycznej. Poniżej ? za stroną Urzędu Miasta w Gdańsku - zamieszczamy jeszcze dwie opinie na temat zmian na Głównym Mieście.

-(..) "Co do meleksów? Sytuacja wymaga zdecydowanych działań ? mówi Dominika Ikonnikow, przewodnicząca Zarządu Dzielnicy Śródmieście. - Od dwóch lat Rada Dzielnicy otrzymuje sygnały, zresztą coraz częstsze, że ludzie, którzy prowadzą tę działalność, za nic mają przepisy i zdrowy rozsądek. Brawurowa jazda meleksów obok pieszych, nocne rajdy z głośno puszczaną muzyką, to niemal codzienność. Bez meleksów w dzielnicy będzie spokojniej i bezpieczniej, a turyści będą zwiedzać Główne Miasto pieszo, to przecież nie są duże odległości. Rada Dzielnicy liczy 21 radnych i nic mi nie wiadomo, żeby ktoś był przeciwko ograniczeniom ruchu samochodowego, jakie od poniedziałku obowiązuje na Głównym Mieście. Przeciwnie - większość radnych dzielnicowych jest zdecydowanie za tymi zmianami."

Z kolei Piotr Dzik, radny Miasta Gdańska dodaje: - Analizowałem tę sprawę wielokrotnie. Jasne, że jest problem z meleksami, ale myślałem sobie: jakiś czas temu rynek usług pogrzebowych też miał swój okres błędów i wypaczeń, firmy zwalczały się, nieraz dosłownie wyrywali sobie zmarłych, ale w końcu poszli po rozum do głowy i dogadali się. Ktoś słyszał w ostatnich latach, żeby był problem z branżą pogrzebową? Myślałem że podobnie będzie z rynkiem meleksów. Usiądą razem i w rozsądny sposób się dogadają, złożą wspólnie władzom Miasta jakąś sensowną ofertę. Problem w tym, że w Gdańsku meleksiarze nie tylko bezwzględnie walczą o zyski, ale są ze sobą potwornie skłóceni, i ma to wymiar ambicjonalny. Niedawno tutaj, pod moim lokalem, otarły się dwa meleksy konkurencyjnych firm. To był drobiazg, ktoś rozsądny w ogóle by nie robił z tego sprawy. Ale wyszła z tego od razu awantura, wzywanie policji, żeby wszystko spisywała. Trzy godziny to trwało. Ludzie przechodzą, w tym turyści, patrzą na to wszystko? Po prostu wstyd, odstraszanie klientów i antyreklama.

Ja nawet rozmawiałem z właścicielem jednej z tych firm meleksowych. ?Usiądźcie razem, porozmawiajcie, zawsze jest miejsce na rozsądny kompromis". I co? I nic. Jeśli są uparci, nie chcą kompromisu, to trudno. Miasto musi z tym w końcu zrobić jakiś porządek. Nie dziwię się wiceprezydentowi Grzelakowi, że w końcu postawił na takie rozwiązanie. Będzie pewnie z tego awantura, choć wszystko mogło być załatwione w kulturalny sposób, bo Grzelak jest człowiekiem otwartym na dobre rozwiązania. W końcu jednak ile można czekać?"


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZTM Gdańsk
cabrio
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....