Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk pierwszy przetestuje autonomiczny autobus

infobus
25.04.2019 09:00
0 Komentarzy

Już we wrześniu w Gdańsku spotkać będzie można autonomiczny autobus.Pojazdem bez kierowcy pasażerowie będą mogli przejechać się za darmo. ObecnieGdańsk szuka firmy, która w ramach pilotażu będzie prezentować tego typu pojazdbezpłatnie wożąc pasażerów. Czas składania ofert – do 14 maja.

Za darmo – bez kierowcy

-„Elektryczny i samojezdny mikrobus już we wrześniu zabierzepasażerów na darmowe przejazdy ulicą Karwieńską w Gdańsku” – informujetrojmiasto.wyborcza.pl.

Testy nowych pojazdów mają potrwać co najmniej cztery tygodnie. Planzakłada, że autobus przejdzie minimum dwa kursy w ciągu godziny, jeżdżąc od10:00 do 18:00. Autobus, a właściwie mikrobus, zabierze ze sobą 9 pasażerów.

Nie ma co jednak liczyć na to, że pojazd wyjedzie na najbardziej ruchliweulice miasta. Zobaczyć będzie można go na ulicy Karwieńskiej – od Spacerowej dogdańskiego ZOO.

-„Na tej ulicy nie ma przecznic, wielu zabudowań i dużego natężeniaruchu. Jeśli pojazd „nauczymy” pewnej trasy, a potem pojawią się nowebudynki, czy zmiana organizacji ruchu, to może pojawić się problem – wyjaśnia”Wyborczej” Magdalena Szymańska z referatu Mobilności Aktywnej UrzęduMiejskiego.

Bałtycki program

Rzecz jasna to nie oznacza, że pojazd nie zauważy przeszkód. Czujnikizareagują i ostrzegą, gdy coś stanie na drodze autobusu.

Autonomiczny minibus porusza się wzdłuż trasy niczym winda. Skanuje onotoczenie i wie, kiedy zwolnić lub całkowicie się zatrzymać, jeżeli na swejdrodze napotka przeszkodę. Podobnie, jak przy wprowadzaniu do użytku wind, takna pokładzie minibusa podczas jazd testowych obecny jest operator.

Gdyby testy przeszły pomyślnie, być może system wdrożono by w Gdańsku nastałe. Właśnie to ma pokazać program pilotażowy – czy rozwiązanie ma w mieściesens. Autonomiczne pojazdy miałyby kursować np. w ścisłym centrum lub naprzedmieściach, pozwalając łatwiej i szybciej dotrzeć mieszkańcom naprzystanki.

Ile testy będą kosztować? Dokładnych wyliczeń jeszczenie ma. Wiadomo za to, że 85 proc. kwoty pokryje dotacja z projektu Interreg Południowy Bałtyk, natomiast resztę miasto.

Komentarze