Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk: Mamy problem. W GAiT brakuje 70 kierowców

infobus
13.06.2018 08:00
0 Komentarzy

Od 11 czerwca w Gdańsku działa wakacyjny rozkład jazdy,który został wymuszony brakiem kierowców autobusów. Według Macieja Lisickiego,prezesa GAiT to problem ogólnopolski.

12 czerwca Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów iTramwajów opowiadał o istniejącym w spółce problemie w rozmowie z AgnieszkąMichajłow. Poniżej zapis rozmowy, która odbyła się w Radiu Gdańsk.

– Wczoraj byłem w Warszawie na ogólnopolskim zjeździe IzbyKomunikacji Miejskiej i wręcz, w ramach pracy na ten rok, padł postulat zmianyprzepisów dotyczących zarówno czasu pracy, jak i możliwości dopuszczeniakierowców do pracy. Chodzi na przykład o obniżenie wieku, na przykład do 21lat, a nie 24 na robienie prawa jazdy kategorii D – mówił gość AgnieszkiMichajłow.

– W GAiT brakuje około 70 kierowców i około 10 motorniczych.Jednak w przypadku tych drugich nie ma problemu – tłumaczył Lisicki. – To jesttaki deficyt, który spokojnie możemy zapełnić nadgodzinami, zmianami. Tramwajewszystkie wyjeżdżają, tutaj nie ma żadnego kłopotu. Pamiętajmy też, żemotorniczy tramwaju specjalnie nie znajdzie gdzie indziej pracy. Jemu jesttrudniej się zwolnić, ponieważ najbliższe tramwaje ma w Elblągu albo wBydgoszczy i nie sądzę, że tam zarabiają lepiej niż w Gdańsku – mówił prezesspółki.

Podkreślał, że brak kierowców nie oznacza, że nie chcą onipracować akurat w GAiT.

– Po prostu odchodzą systematycznie na emeryturę.Pamiętajmy, że w Polsce to jest zawód, w którym wielu pracowników jest w wiekuemerytalnym bądź przedemerytalnym, natomiast nie ma dopływu nowych ludzi. Odpoczątku tego roku udało nam się przeszkolić łącznie 14 osób, a na kolejny kursmamy zapisanych 6 osób. To nie za dużo, w sytuacji, kiedy od początku rokuodeszło nam 20 osób.

Jak podkreślał Maciej Lisicki, problem z kierowcami trwa odco najmniej dwóch lat. Zwrócił też uwagę na to, że zawód kierowcy wymagaszczególnych uprawnień.

– W przypadku zawodów np. budowlanych nie jest trudneznalezienie pracownika, wystarczy go przeszkolić na budowie. Z kierowcami niejest tak łatwo, trzeba mieć przynajmniej kategorię D, trzeba mieć w Polscespecjalną kwalifikację, trzeba mieć ukończone 24 lata. Dodatkowo na rynkukierowców jest konkurencja w postaci przewozów międzynarodowych czymiędzymiastowych, gdzie są płace o wiele wyższe niż w komunikacji miejskiej.

Niektórzy z użytkowników komunikacji miejskiej zarzucająGAiT między innymi brak informacji na temat autobusów, które nie wyjechały natrasy.

– Informacja poszła, jest również na stronach ZTM. Odponiedziałku mamy wakacyjny rozkład jazdy, który wymusiła sytuacja. Powiedzmysobie szczerze – tak się dzieje też w innych miastach w Polsce. Po prostu sącięte kursy – dodał prezes GAiT Maciej Lisicki.

Gdańskie szkolenia

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach brakuje 70 kierowców. Oile pierwszy deficyt można zapełnić, to braki w liczbie kierowców autobusówgrożą konsekwencjami w postaci luk w rozkładach jazdy. Dlatego GAiT organizujebezpłatne szkolenia, a uczestnikom daje gwarancję otrzymania pracy na etacie.

Po darmowym szkoleniu i zdaniu egzaminów kursanci majągwarancję pracy na etat. Wartość takiego kursu to ok. 6,5 tys. zł. Jest jednakjeden warunek, który narzuca pracodawca. To zobowiązanie podjęcia pracy w GAiTna co najmniej dwa lata.

Szkolenie dla kierowców kat. D obejmuje 20 godzin zajęćteoretycznych i od 40 do 60 godzin zajęć praktycznych (w zależności odposiadanej kategorii B lub C) oraz szkolenie kwalifikacyjne. Kurs trwa około 14tygodni i przygotowuje do egzaminu państwowego. Spółka GAiT ponosi koszty nietylko szkoleń, ale także badań psychotechnicznych i lekarskich stwierdzającychbrak przeciwskazań do wykonywania zawodu kierowcy. Kursanci muszą zapłacićtylko za egzamin państwowy i wyrobienie dokumentów.

Komentarze