TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Gdańsk był pierwszy. 25 lat niskopodłogowych autobusów w Polsce!
GAIT / INFOBUS.PL - Opublikowano: 21.06.2019 15:00:28
fot. archiwum GAiT

25 la temu, 15 czerwca 1994 roku na gdańskie ulice wyjechały Mercedesy O405N. Były to pierwsze w polskiej komunikacji miejskiej pojazdy niskopodłogowe. To był przełom w myśleniu i kształtowaniu standardów, które powinna spełniać współczesna komunikacja miejska.

Od tego momentu nikt już nie twierdził, że autobusy muszą mieć wysoką podłogę. Odtąd Gdańsk kupuje tylko niskopodłogowce, a na początku 2009 roku, pożegnał ostatniego ikarusa. Jeden z kultowych Mercedesów O405N kupionych w 1994 roku trafi do taboru historycznego GAiT.

Plan "niskopodłogowce z PFRON"
"Nowoczesny autobus niskopodłogowy (…), przeznaczony do przewozu osób niepełnosprawnych ruchowo, przekazano wczoraj uroczyście Zakładowi Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Jest to pierwszy pojazd z serii 15 takich autobusów, jakie zostaną oddane do eksploatacji ZKM do końca września br. Ich zakup sfinansowały władze miasta przy wsparciu Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych" – pisał w czerwcu 1994 roku Dziennik Bałtycki.

Plan "niskopodłogowce z PFRON" powstał w 1993 roku. Europa znała już doskonale autobusy niskopodłogowe, natomiast w Polsce z blisko 13 tys. pojazdów komunikacji miejskiej ani jeden nie miał niskiej podłogi. Ówczesny Zakład Komunikacji Miejskiej, jako pierwsze w kraju przedsiębiorstwo komunikacyjne, wystąpił do PFRON o dofinansowanie zakupu taboru niskopodłogowego.

"Projekt był bardzo szczegółowy – prawie 100-stronicowa książeczka, ze wskazaniem konkretnej marki i modelu autobusu, rozkładami jazdy i przebiegiem tras uwzględniających zakłady opieki zdrowotnej, drogi dojazdu na wózkach itp. Pieniądze dostaliśmy. Całe ryzyko spadło na nas i na producenta, a ściślej rzecz ujmując na Sobiesława Zasadę, który sprowadzał nasze autobusy w częściach i montował w Głownie koło Łodzi" – wspominał Jerzy Zgliczyński, ówczesny prezes gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej .

Nowoczesność za 60 miliardów złotych. Starych złotych
Koszt piętnastu mercedesów O405N opiewał na 60 miliardów złotych – było to jeszcze przed denominacją złotego, przeprowadzoną w 1995 roku. PFRON wyłożył ponad połowę sumy koniecznej do zakupu nowych autobusów. Wszystkie pojazdy to niskopodłogowce, dlatego nie trzeba wysoko podnosić nóg, co było konieczne przy wsiadaniu do jelcza czy ikarusa i co było kłopotliwe zwłaszcza dla osób starszych i niepełnosprawnych. 

W autobusie mieści się stu pasażerów, a dla trzydziestu sześciu przygotowano miejsca siedzące. Pojazdy ma zdolność wykonywania tzw. przyklęku, czyli obniżania prawej burty z drzwiami do wysokości około 20 cm nad poziomem jezdni. Zamontowano w nim także rampy. W środku pojazdu znajduje się pas do zapinania wózków oraz sygnalizatory informujące kierowcę o tym, że pasażer chce skorzystać z "przyklęku" lub rampy. Inną nowinką, cenną szczególnie dla osób mniej sprawnych ruchowo, były czujniki reagujące na przeszkody w świetle drzwi, które powstrzymują je przed zamknięciem i zakleszczeniem pasażera.

Inne miasta wzięły wzór z Gdańska
Gdańsk był pierwszym miastem w Polsce, które kupiło autobusy niskopodłogowe na potrzeby komunikacji miejskiej. Później podobnie zrobiła Łódź.

"Inni stawiali nas za wzór, zaczęli powielać nasz scenariusz. Nikt już nie twierdził, że autobusy muszą mieć wysoką podłogę. To był przełom w myśleniu. Odtąd kupowaliśmy jedynie niskopodłogowce. Na początku 2009 roku pożegnaliśmy ostatniego ikarusa. Mieliśmy więc najnowocześniejszą komunikację autobusową w Polsce, w pełni niskopodłogową" – wspomina Jerzy Zgliczyński.

Transakcji dokonano z dwudziestoprocentowym upustem, a do tego producent zagwarantował dostawy części zamiennych w ciągu doby od zgłoszenia zamówienia. Koszty eksploatacji mercedesów O405N okazały się o dwie trzecie niższe niż utrzymanie jelczów i ikarusów. Nie wymagają też licznej obsługi technicznej.

Pierwszy kurs
Nowe mercedesy zostają skierowane na linie krzyżujące się z najdłuższą wówczas linią tramwajową nr 12. W pierwszy kurs pojazdy wyruszyły 15 czerwca 1994 roku. Wcześnie rano odbył się próbny przejazd z udziałem prezydenta Gdańska, dyrekcji ówczesnego ZKM, przedstawiciela PFRON i prezesa Mercedes Zasada Centrum SA, pośrednika zakupu. Przed uruchomieniem silnika, przedstawiciel Mercedesa, powiesił przy rurze wydechowej białą chusteczkę, która, jak się okazało po godzinnej jeździe, pozostała biała.

W godzinach popołudniowych nowy mercedes podjechał na przystanek Gdańsk-Wrzeszcz PKP i zabrał pierwszych pasażerów linii 124, relacji Gdańsk-Wrzeszcz PKP – Szpital Zaspa – Hallera – Gdańsk Wrzeszcz PKP. Jego kursy na rozkładach jazdy zostały oznaczone literą "n", która oznaczała pojazd niskopodłogowy.

Podczas tej pierwszej jazdy doszło do pewnego incydentu:

"Pamiętam tę datę, bo wtedy były imieniny Jolanty. Imię to poniekąd wiąże się z pierwszymi kilometrami naszego niskopodłogowca. Na ul. Mickiewicza, czyli w bliskim sąsiedztwie zajezdni autobusowej, pojazd miał pecha. Dwunastoletni chłopak rzucił kamieniem i szyba boczna mercedesa rozsypała się w drobny mak. Sprawca tym wyczynem popsuł mamie imieniny. Szczęście w nieszczęściu, że kiedy zdarzył się incydent, do Gdańska dojeżdżał już drugi wóz O405. Przerwa inauguracyjna nie trwała więc długo" – wspomina Zbigniew Kowalski, były dyrektor ds. eksploatacyjnych GAiT.

Po zakupie nowych Mercedesów Citaro C2, najstarsze autobusy GAiT są sukcesywnie wycofane z eksploatacji. Tak będzie również z mercedesami O405N. Jeden z nich, o numerze bocznym 2001, zniknął z ruchu ulicznego z końcem listopada 2015 roku. Przechodzi obecnie renowację, która ma na celu przywrócenie mu pierwotnego wyglądu. Wkrótce dołączy do taboru historycznego GAiT, podobnie jak tramwaj konny, Bergmann, Ring czy "ogórek".


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
GAiT Gdańsk
Mercedes
oldtimer
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....