Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gazowy Autosan w Tychach. Na testach

infobus
19.07.2017 08:59
0 Komentarzy

W tym tygodniu na ulicach Tychów pojawił się nowy autobus –testowy Autosan Sancity 12LF CNG. Pojazd na Śląsku będzie przez 2 tygodnie, wtym czasie najczęściej można go spotkać na linii 268.

Dla przypomnienia – niskopodłogowy „bocian” ma 12 metrówdługości, zasilany jest sprężonym gazem ziemnym CNG, przeznaczony do obsługimiejskiego ruchu pasażerskiego. Skonstruowany w odpowiedzi na zainteresowanieprzewoźników z poszczególnych miast pojazdami z zastosowanymi napędamialternatywnymi. Autobus został wyposażony w silnik amerykańskiego producentaCummins o pojemności 8,9 litra i mocy 239 kW (320 KM), spełniający normyczystości spalin Euro 6. Eksploatacja tego typu autobusów przyczynia się dopoprawy jakości środowiska naturalnego, a przez to do redukcji tak dokuczliwegow ostatnich latach smogu.

Gazowy Sancity posiada możliwość obniżenia stopniwejściowych za pomocą systemu ECAS, co sprawia, że pasażerowie mają bardzo łatwyi wygodny dostęp do wnętrza autobusu. W pojeździe zastosowano wielenowoczesnych rozwiązań, które czynią podróżowanie nim bezpiecznym ikomfortowym. Paliwo zmagazynowane jest w czterech butlach kompozytowych opojemności 315 dm3 każda, umieszczonych wzdłużnie na dachu autobusu. Aby podróżautobusem była komfortowa dla pasażerów przestrzeń pasażerska jestklimatyzowana, ponadto pojazd posiada wywietrzniki dachowe sterowaneelektrycznie oraz okna przesuwne, zespół wentylacyjny w ścianie przodu orazwentylatory elektryczne (nawiewowy i wyciągowy) w dachu. Podłoga autobusuzostała pokryta wykładziną antypoślizgową. Pojazd może zabrać do 94 pasażerów,oczywiście jest niskopodłogowy i przystosowany do przewozu osóbniepełnosprawnych.

Gazowe plany

Testy Autosan to przygotowania do wielkiej inwestycji taborowejPKM Tychy – właśnie w autobusy gazowe.

-„Planujemy teraz rozbudowę naszej floty, która obecnieliczy już 75 autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym, a w perspektywie2020 r. przy wsparciu środków unijnych planujemy zakup 61 autobusów gazowych, wtym 10 mikrobusów. Jestem zwolennikiem paliwa gazowego; obecnie – uważam – tojedyna szybka i ekologiczna droga, by dojść potem do jeszcze bardziejekologicznego napędu elektrycznego – mówił Andrzej Kowol Prezes PKM Tychy Sp. zo.o. – Napęd gazowy jest dziś nie tylko sprawdzony, ale daje wymierne efektydla środowiska naturalnego. W spalinach silnika zasilanego CNG jest 70-90 proc.mniej toksycznych substancji niż silnika zasilanego paliwem tradycyjnym.Jednocześnie paliwo gazowe w ramach naszej umowy z PGNiG jest konkurencyjne dlatradycyjnych paliw, a to ważne dla przewoźników” – dodał prezes PKM Tychy

Szacowany na ponad 170 mln zł tyski projekt dotyczącykomunikacji publicznej, m.in. taboru gazowego, koordynuje tamtejszy samorząd.Wniosek o ponad 100 mln zł dofinansowania na ten cel z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko trafił z końcem grudnia ub. roku do CentrumUnijnych Projektów Transportowych.

Obecnie weryfikowane jest złożone przez miasto studiumwykonalności projektu. Po jego akceptacji, spodziewanej na przełom maja iczerwca, samorząd podpisze z PKM umowę realizacyjną. Od drugiej połowy br. PKMbędzie chciał ogłaszać przetargi na część infrastrukturalną przedsięwzięcia (majuż m.in. pozwolenie na budowę), a także na część taborową (obecnieprzygotowuje specyfikację wieloczęściowego przetargu).

Komentarze