Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gazowe Solbusy już w Estonii

infobus
12.01.2015 12:26
0 Komentarzy

Lider Trading ?właściciel Fabryki Autobusów Solbus ?zgodnie z terminem dostarczył trzy autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym do Estonii. O wadze tego kontraktu dla spółki świadczy fakt, że to jest to pierwsze od 5 lat eksportowe zamówienie zrealizowane przez kujawską fabrykę. To duży sukces polskiego producenta i kolejny fakt świadczący o tym, że po wielu ?chudych? latach firma ponownie wychodzi na prostą. Zamówione przez agencję rządu estońskiego niskopodłogowe autobusy Solbus Solcity 12 CNG będą użytkowane przez przewoźnika GoBus z Parnu. Pojazdy wyposażone zostały w gazowe silniki ISLG8.9 amerykańskiego koncernu Cummins, które współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów Voith DIWA 864.6. Wszystkie pojazdy mają odbiorniki GPS oraz system zapowiedzi głosowych przystanków. Konstrukcja i wyposażenie autobusów zostało przystosowane do warunków klimatycznych panujących w Estonii i tym samym różnią się one od polskiego standardu Solcity. To m.in. grubsza izolacja termiczną ścian bocznych, podwójne szyby boczne, a także podgrzewana elektrycznie szyba przednia. W lecie o właściwy standard podróży zadba całopojazdową klimatyzacja firmy Spheros o mocy 25 kW, współpracująca z agregatem gazowym o mocy 35 kW. Z kolei wysokie bezpieczeństwo pasażerów zapewnią alkomaty dla kierowców, które uniemożliwią start silnika, jeśli zarejestrują choćby śladowe ilości alkoholu w wydychanym powietrzu. Siedzenia pasażerskie dostarczy firma KIEL Polska i co ciekawe będą to modele Intra, przeznaczone na rynek amerykański z wandalodpornymi, metalowymi tyłami oparć. Dostawcą systemu informacji pasażerskiej została firma SIMS z Bydgoszczy, która wyposażyła estońskie autobusy także w system bramek do zliczania pasażerów oraz monitoring. Całkowita końcowa wartość estońskiego zamówienia wyniosła ponad 700 tys. EUR netto.

Przypomnijmy, że Solbus po raz ostatni wyeksportował swoje pojazdy w 2009 r. Były to niskowejściowe egzemplarze Solcity SN na rynek szwedzki. Rok wcześniej firma nagle zakończyła swoją przygodę z rynkiem angielskim, która m.in. spowodowała późniejsze kłopoty finansowe fabryki. Teraz nadszedł czas na drugie podejście do eksportu, a pierwszy krok na tej drodze postawiono w Estonii . ??Przetarg ten jest ważny dla Solbusa z kilku powodów ?powiedział nam Jakub Śliżak, Prezes Zarządu. ?To symboliczny powrót do ekspansji zagranicznej, która jest konieczna do wzrostu firmy. Wygrana w Parnu to także wejście na rynek estoński marki Solbus, co otworzy nam drogę do późniejszej sprzedaży autobusów LNG w tym regionie. Przygotowując się do tego kontraktu zaprezentowaliśmy w marcu br. nasz autobus Solcity 12 CNG w Tallinnie. W organizacji pokazu w stolicy Estonii wspomogła nas firma Reola Gaas, która m.in. zajmuje się dystrybucją paliw i widzi wzrastający potencjał LNG. Następnie nasz autobus przeszedł cykl testów eksploatacyjnych i zebrał bardzo dobre oceny. Estońskim przewoźnikom szczególnie podobało się zużycie paliwa na poziomie 34 kg metanu podczas obsługi tras w centrum Tallinna??podkreślił Jakub Śliżak.

Komentarze