Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Fundusz Autobusowy: Rząd pochwalił się łódzkim wynikiem

infobus
04.09.2019 11:00
0 Komentarzy

Według wicepremiera Jacka Sasina, Łódzkie jest tymwojewództwem, które wyróżnia się pod względem liczby zaplanowanych nowych iodtworzonych linii autobusowych.

-„W Łódzkiem 92 wnioski zostały złożone przez samorządywszystkich szczebli; 29 z nich dotyczy linii odtwarzanych przez samorządów województwa.Ogólna kwota dofinansowania to ok. 2,5 mln zł, z czego 1,8 mln zł to dopłaty doodtwarzanych linii przez marszałka woj. łódzkiego. To rekord, jeśli chodzi osamorządy wojewódzkie” – podkreślił wicepremier 3 września podczaskonferencji prasowej w Łodzi.

Z kolei na zdjęciach można zobaczyć wojewodę łódzkiego Zbigniewa Rau, który przejechał wraz z mieszkańcami powiatu brzezińskiego pierwszą trasę linią Brzeziny-Dmosin w drodze na uroczystość inauguracji roku szkolnego w Zespole Szkół Specjalnych w Brzezinach. Połączenie to zostało uruchomione dzięki rządowemu programowi przywracania lokalnych połączeń autobusowych.

Mało czasu

Z kolei marszałek woj. łódzkiego Grzegorz Schreiber zaznaczył,że tylko od samorządowców zależy, w jakim stopniu wykorzystają dopłaty. Jegozdaniem, być może nie wszyscy zdążyli przygotować wnioski, bo czasu na ichskładanie było bardzo mało.

-„Ale jeżeli myśmy potrafili w tak krótkim czasiezorganizować się i sprawić, że te linie od wczoraj jeżdżą po woj. łódzkim, tomyślę, że inne samorządy też taką możliwość miały; jeśli nie skorzystały, tozachęcam je do tego.(…) Wielokrotnie słyszałem od samorządowców, że to zbyttrudne i się nie da; dało się i program będziemy jeszcze poszerzać, aby objąćtym zadaniem jak największą liczbę mieszkańców wykluczonychkomunikacyjnie” – mówił.

Łódzki wynik

W Łódzkiem dzięki programowi będzie działać ok. 1 tys.nowych przystanków autobusowych – do 133 spośród nich do tej pory nie docierałażadna komunikacja publiczna.

Schreiber przypomniał, że samorząd województwa możeorganizować przejazdy pomiędzy powiatami, a w obrębie powiatów zadanie tonależy do samorządu powiatowego i starosty; jeśli transport ma odbywać się wobrębie jednej gminy to wniosek powinien złożyć urząd gminy. „To wójtowie,burmistrzowie i starostowie muszą wczuć się w potrzeby mieszkańców” –dodał.

W regionie łódzkim uzupełnieniem nowych 29 połączeń,łączących 136 miejscowości, będzie zintegrowanie komunikacji autobusowej zistniejącą siatką połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W korzystaniu złączonej komunikacji ma pomóc zintegrowany bilet.

„W I etapie połączy on 400 miejscowości w kilkunastupowiatach; zintegrowanie nastąpi na 88 stacjach i przystankach, na których zatrzymująsię pociągi ŁKA. W momencie rozszerzania oferty będziemy integrować komunikacjęw kolejnych miejscowościach. Bilet zakupiony np. w autobusie będzie ważny takżena połączenie ŁKA i odwrotnie, a do tego tańszy średnio o 20 proc.” –poinformował prezes ŁKA Janusz Malinowski.

Informacje na temat oferty, cennika, połączeń i rozkładówmożna znaleźć na stronie ŁKA i Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.

Wynik krajowy

Zdaniem wicepremiera Jacka Sasina,do tej pory do urzędówwojewódzkich wpłynęły 1383 wnioski o środki na odtworzenie połączeńautobusowych od samorządów każdego szczebla – od gmin poprzez powiaty aż dosamorządów wojewódzkich.

-„W wyniku pozytywnego rozpatrzenia tych wnioskówutworzone zostaną w wymiarze 18 mln wozokilometrów. Aby zobrazować skalę tychdziałań, powiem, że nowe linie pojawią się w 850 gminach w Polsce, gdziezamieszkuje ponad 9 mln Polaków” – zaznaczył.

„W tym roku parlament przyjął rządowy projekt ustawy,dającej samorządom narzędzia finansowe, aby odtwarzać lokalne połączeniaautobusowe. Na ten cel przeznaczono w tym roku 300 mln zł. To mechanizmwieloletni, od przyszłego roku kwota ta będzie znacznie większa, bo w 2019 r.mówimy tylko o części roku, czterech miesiącach funkcjonowania przepisów, wprzyszłym roku jest to 800 mln zł i chcemy, aby co roku ta kwota nie byłaniższa” – podkreślił wicepremier podczas konferencji prasowej,zorganizowanej na Dworcu Łódź Kaliska we wtorek.

Rządowy projekt

Sasin przypomniał, że przywracanie i tworzenie połączeńautobusowych to część programu wyborczego Prawa i Sprawiedliwości, obejmującegotakże odtwarzanie placówek pocztowych i posterunków policji w mniejszychmiejscowościach oraz rewitalizacje dróg gminnych i powiatowych.

„Z badań wynika, że przez ostatnich 15 lat zlikwidowano40 proc. lokalnych połączeń autobusowych. Bardzo wiele miejsc na mapie Polskito białe plamy, gdzie nie dojeżdża żaden przewoźnik publiczny i które sąodcięte od jakiejkolwiek komunikacji; pozostaje transport prywatny albopozostać w domu, co jest szczególnie uciążliwe dla osób starszych, chorych,młodzieży i dzieci” – dodał.

Wicepremier liczy na to, że od przyszłego roku samorządyjeszcze aktywniej będą sięgać po dopłaty i rozpoczęty proces przywracaniaPolsce lokalnej połączeń autobusowych będzie kontynuowany.

„Chciałbym zachęcić te samorządy, które jeszcze niezdążyły z przygotowaniem wniosków do aktywnego włączenia się w ten proces,który jest oczekiwany przez mieszkańców. To wynika ze wszystkich publikowanychbadań opinii publicznej, że Polacy uważają te sprawę za jedną z najważniejszychdo rozwiązania” – zaznaczył.

Komentarze