FRPA 2020: Mazowsze i Podkarpacie autobusowymi liderami

infobus
16.01.2020 09:00
0 Komentarzy


Województwa mazowieckie i podkarpackie są liderami w odtwarzaniu połączeń autobusowych – uruchomiono tam najwięcej linii objętych dopłatą z FRPA.

Województwa mazowieckie i podkarpackie są liderami w odtwarzaniu połączeń autobusowych – uruchomiono tam najwięcej linii objętych dopłatą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W ogonie są woj.: warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie i lubuskie.

W 2020 przewozy dofinansowane z tego funduszu obejmą obszar 964 gmin – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. „Samorządowcy stopniowo przekonują się do tego przedsięwzięcia” – ocenił.

Najświeższe dane statystyczne podał on w odpowiedzi na pytania posłów o realizację programu przez samorządy.

Poseł Andrzej Kryj (PiS) zwracał uwagę, że z niektórych rejonów Polski płyną informacje, iż samorządy „nie wykazują zainteresowania” odtworzeniem połączeń autobusowych, a ogłaszane przez wojewodów nabory kończą się tym, że „dziesiątki milionów złotych pozostają niewykorzystane”.

Wiceminister Bittel przypomniał, że ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych weszła w życie 18 lipca 2019 r. i stanowi element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Od tamtej pory przeprowadzono trzy nabory: w wyniku ostatniego naboru na rok 2020 dopłatą objętych zostanie 1741 linii komunikacyjnych, w pierwszym naborze było ich ok. 1300, w drugim 1500.

59,5 mln zł

Jak podał, wskutek dopłat łączna liczba wozokilometrów na liniach objętych dofinansowaniem wynosi obecnie ponad 60,5 mln, a wnioskowana kwota dopłaty 59,5 mln zł.

W 2020 r dofinansowane przewozy funkcjonować będą na obszarze 964 gmin i statystycznie obejmą nieco ponad 14 mln mieszkańców.

Najwięcej linii objętych dopłatą jest obecnie w woj.: mazowieckim i podkarpackim – po 251; na trzecim miejscu jest woj. wielkopolskie – 186 linii.

Najmniej połączeń uruchomiono w woj.: warmińsko-mazurskim – 25, zachodniopomorskim – 37 i lubuskim – 58.

Poseł Teresa Wargocka (PiS) oceniła, że nie są to zbyt wysokie wskaźniki i dopytywała, czy przy takim poziomie zaangażowania samorządów uda się wydać zaplanowane na ten cel 800 mln zł.

Bittel odparł, że samorządowcy nie byliby sobą gdyby nie mówili, że dopłaty są za niskie, a przykłady z gmin o różnym charakterze wskazuje, że można funkcjonować w ramach zasad, które obowiązują. Wiceminister nie wykluczył jednocześnie, że w ramach ewaluacji programu resort nie będzie szukał lepszych rozwiązań.

Według założeń Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych ma przyczynić się do zwiększenia siatki połączeń lokalnych, z których korzystają mieszkańcy mniejszych miejscowości. Zgodnie z przepisami, wsparcie centralne może dotyczyć tylko tych tras, które przestały być obsługiwane co najmniej trzy miesiące przed wejściem w życie ustawy o pomocy rządowej.

W 2019 r. Fundusz dysponował kwotą 300 mln zł. W 2020 r. na wsparcie odtworzenia lokalnych połączeń autobusowych rząd zarezerwował 800 mln zł.

Dane 2020

W puli Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na wspieranie reaktywacji przewozów autobusowych na 2020 rok znalazło się 800 mln zł. To ponad 44 razy więcej niż zostało w ogóle wykorzystanych w toku dwóch rozstrzygniętych konkursów w 2019 r. (wówczas rozdysponowanych zostało niespełna 18 mln zł z ogólnej kwoty 300 mln zł). Zobaczcie sami:

1. Na Podkarpaciu z budżetu ponad 52,25 mln zł wykorzystano kwotę 10,75 mln zł w ramach 24 wniosków (80 proc. dostępnych pieniędzy pozostało niezagospodarowanych, co i tak – na tle pozostałych regionów – stanowi znakomity wynik.

2. Na Śląsku – 6,33 mln zł z 49,7 mln zł (wnioski złożyło 11 samorządów)

3. Na Mazowszu – ok. 4 mln zł z budżetu 68,2 mln zł (wnioski złożyło 20 samorządów)

4. W Małopolsce – 3,1 mln zł z budżetu 41,2 mln zł (wnioski złożyło 17 samorządów, a największym beneficjentem jest województwo małopolskie, które otrzyma 1,97 mln zł)

5. Łódzkie z 3 mln 762 tys. zł wykorzystało 44, 1 mln zł

6. W Lubelskim wykorzystano 2,86 mln zł z budżetu 66,36 mln zł (wnioski złożyło 22 samorządów ).

7. Na Dolnym Śląsku wykorzystano 2,77 mln zł z 52,24 mln zł (wnioski złożyło 15 samorządów)

8. Lubelskie – 22 podmioty otrzymają w sumie 2 868 571,74 z 66,3 mln zł.

9. W Lubuskim – 1,24 mln zł z 36,66 mln zł (wnioski złożyło 9 samorządów)

10. W Zachodniopomorskim – 850 tys. zł z budżetu 47,5 mln zł (wnioski złożyło 6 samorządów)

11. Na Podlasiu – ok. 1 mln zł z budżetu 52, 2 mln zł (wnioski złożyło 19 samorządów)

12. Świętokrzyskie – rządowa dopłata – prawie 1 milion 100 tysięcy złotych – trafi do 15 samorządów: 12 gmin i 3 powiatów, które złożyły wnioski o uruchomienie łącznie 64 linii

13. W Wielkopolsce – 447 tys. zł z budżetu 52,15 mln zł (wnioski złożyło 12 samorządów)

14. Warmia i Mazury – 119 tys. zł z budżetu 58,81 mln zł (7 samorządów)

15. Kujawsko pomorskie – budżet na rok 2020 to 49,6 mln zł – zgłoszono 10 wniosków, z których pozytywnie rozpatrzonych zostało 9. Obejmują one 92 linie komunikacyjne o łącznej długości 5087,80 km, a szacunkowa kwota dopłaty wyniesie 3 242 171,46 zł.

16. Opolskie – budżet na rok 2020 to 31,045 mln zł – brak danych o wykorzystaniu środków

Komentarze