FlixBus Polska ma dwa lata. Dzieje się! [FILM]

infobus
27.11.2019 16:00
0 Komentarzy

27 listopada miała miejsce w Warszawie konferencji prasowejFlixBusa podsumowująca dwuletnią działalność platformy w Polsce.

Wyniki FlixBus Polska w 2019 oraz raport FlixBus Impact Report zaprezentował Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce i na Ukrainie. Potem nastąpiła przedstawienie wyników badania „Wyzwanie: eko-podróżowanie” oraz debata pod tym samym hasłem. Wzięli w niej udział:

  • Maria Andrzejewska: dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa, koordynator projektu Climate Leadership.

  • Marta Wójcicka: członkini Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze.

  • Michał Beim: ekspert w dziedzinie transportu oraz ekspert Instytutu Sobieskiego w Warszawie.

  • Michał Leman: dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce i na Ukrainie.

Potem była sesja pytań i odpowiedzi, a na samym końcu odbyła się gala wręczenia nagród partnerom FlixBusa.

Poniżej nasz zapis konferencji prasowej:

{https://www.youtube.com/watch?v=7w0YYjn5_pE}

Dwa lata

FlixBus w 2019 roku uruchomił w Polsce blisko 40 nowych linii, dzięki czemu do siatki połączeń dołączyło ponad 110 miejscowości, w tym aż 60 w Polsce. Tym samym, zielone autobusy dojeżdżają już do 80 miast w kraju o liczbie ludności poniżej 40 tysięcy mieszkańców. Wśród najciekawszych, nowo dodanych kierunków podróży znalazły się takie miasta jak Białystok, Piła, Wałcz, Kołobrzeg, Olsztyn, Słupsk, Oświęcim czy Medyka. W ofercie nie zabrakło również atrakcyjnych destynacji europejskich, jak Bonn, Dortmund, Kopenhaga, Mediolan, Paryż, Salzburg czy Wenecja. Autobusy kursujące na zezwoleniach FlixBus Polska dojeżdżają już do 11 europejskich państw.

W mijającym roku FlixBus wprowadzał również kolejne udogodnienia technologiczne dla pasażerów, m.in. system rozrywki pokładowej FLIXtainment, możliwość rezerwacji miejsc w aplikacji mobilnej, a także możliwość głosowego zakupu biletu przez Asystenta Google, będąc tym samym pierwszą firmą w Polsce, która uruchomiła pełną usługę voice-commerce. Ponadto, FlixBus prowadził liczne działania mające na celu zwiększanie standardu obsługi oraz poziomu bezpieczeństwa, m.in. organizując cykl szkoleń „Akademia Kierowcy”.

-„Intensywny rozwój oferty oraz działania mające na celu podnoszenie jakości i zapewnienie pasażerom możliwie najlepszego doświadczenia podróży mają swoje odzwierciedlenie w rosnących wskaźnikach zadowolenia naszych klientów” – komentuje Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusa w Polsce i na Ukrainie – „Blisko 80% pasażerów FlixBusa w 2019 roku oceniło podróż pozytywnie, najwyżej punktując poziom obsługi kierowców.”

Współpraca z przewoźnikami

FlixBus Polska współpracuje obecnie z 34 polskimi firmami autobusowymi, dysponującymi flotą ponad 200 autobusów w zielonych barwach i zatrudniającymi ponad 1000 kierowców. Średni wiek wszystkich pojazdów to maksymalnie 3 lata, a aż 1/3 z nich to autobusy z rocznika 2019. Jest to m.in. zasługa intensywnego procesu rozbudowy i wymiany floty, który odbywał się w 2019 roku.

Łącznie, w ramach wszystkich tras, zielone autobusy zrealizują w 2019 roku 46,5 miliona kilometrów, zużywając około 11,2 mln litrów paliwa. Działalność FlixBusa w Polsce przynosi wymierne korzyści finansowe budżetom lokalnym i budżetowi centralnemu. Łączne wpływy z tytułu podatków, akcyzy, składek ZUS i US oraz opłat za dostęp do infrastruktury przekroczą w 2019 roku 67 mln zł.

Odmładzanie floty idzie również w parze z ogłoszonym w tym roku planem klimatycznym zakładającym, że do 2030 roku FlixBus będzie firmą w 100% neutralną dla środowiska.

Plany na 2020

W 2020 roku FlixBus Polska zapowiada zwiększenie oferty o kolejne 50%. 

-„Nasza uwaga skupiona będzie przede wszystkim na rozwijaniu zupełnie nowych korytarzy i dołączaniu kolejnych mniejszych miejscowości, a także zwiększaniu częstotliwości połączeń na głównych relacjach, zapewniając jeszcze lepsze skomunikowanie w naszych centrach przesiadkowych w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, a także Poznaniu i Gdańsku” – wyjaśnia Michał Leman.

Wśród globalnych planów spółki jest także ekspansja na nowych rynkach, rozwijanie technologii oraz usług idących w parze z troską o środowisko. Kontynuowane będą testy autobusów elektrycznych w kolejnych krajach oraz prace nad stworzeniem pierwszych dalekobieżnych autobusów zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Spółka zapowiada start w Ameryce Południowej oraz w Indiach, a także dalszy rozwój platformy mobilności poprzez wprowadzenie do portfolio usługi carpoolingu pod marką FlixCar. Wkrótce ogłoszone zostaną również nowe plany przewoźnika na rynku ukraińskim.

Wyzwanie: eko-podróżowanie

Wdrożenie kolejnych proekologicznych inicjatyw, polska spółka poprzedziła przeprowadzeniem badania na temat świadomości Polaków w związku ze zmianami klimatycznymi oraz gotowości do zmiany nawyków, w tym również transportowych. Jak wynika z badania „Wyzwanie: eko-podróżowanie” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie FlixBus Polska. 

Polacy są świadomi zmian klimatycznych, a za najpoważniejsze z nich uważają słabą jakość powietrza (74%), anomalie pogodowe (72%) oraz zanieczyszczenie odpadami (65%). W parze z rosnącą świadomością Polaków w tym obszarze idzie chęć do podejmowania działań proekologicznych. Aż 80% badanych segreguje lub w najbliższym czasie zamierza zacząć segregować śmieci, 72% deklaruje ograniczenie zużycia plastiku, a 61% – zmniejszenie zużycia wody w gospodarstwie domowym. Co trzeci badany zmniejszył lub zamierza zmniejszyć korzystanie z prywatnego samochodu na rzecz transportu publicznego. Na drodze do wprowadzenia tego postanowienia w życie stoi jednak wiele przeszkód. Co zatem zmotywowałoby nas do częstszego korzystania z transportu publicznego w podróżach międzymiastowych? Najwięcej osób (59%) przyznało, że do rezygnacji z auta przekonałby je szybszy czas podróży. Istotnymi czynnikami byłyby również: niższe ceny (58%), bezpośrednie połączenie do miejsca docelowego (57%) oraz lepsza oferta (52%).

-„Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika jasno, że Polacy są chętni przesiąść się z samochodu do autobusu czy pociągu, natomiast potrzebują lepszej oferty, w ramach której mogliby bezpośrednio podróżować z punktu A do punktu B. Należy jednak pamiętać, że poza samym uruchamianiem połączeń, istotna jest także ich częstotliwość oraz skomunikowanie z resztą oferty transportu publicznego. Tylko w ten sposób będziemy w stanie przekonywać kolejne grupy pasażerów do zamiany samochodu prywatnego na rzecz transportu publicznego” – komentuje Michał Leman – „Cieszy mnie fakt, że aż 45% badanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy w podróżach międzymiastowych skorzystało z autobusu. Jestem przekonany, że jest to również zasługa rosnącej oferty FlixBusa i mam nadzieję, że odsetek ten będzie systematycznie wzrastał.”

Komentarze