TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczny klasyk w Toruniu. Sam Solaris plus Medcom i Ekoenergetyka
InfoBus.pl - Opublikowano: 26.05.2020 15:00:29
Elektryczny klasyk w Toruniu. Sam Solaris plus Medcom i Ekoenergetyka; fot. MZK Toruń / FB

Coraz częściej w przetargi na zakup autobusów elektrycznych w Polsce przypominają występy jednego aktora. Tak też było i dzisiaj w Toruniu. Z medialnego punktu widzenia jest … trochę nudne.

Na szczęście w toruńskim zamówieniu mamy jeszcze pojedynek na ładowarki. Wcześniej o tym zamówieniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

Tylko Solaris

26 maja Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu otworzył oferty w przetargu na zakup autobusów elektrycznych oraz ładowarki, który został ogłoszony na pod koniec lutego. Pisaliśmy o nim w InfoBusie m.in. TUTAJ.

Koronną częścią toruńskiego przetargu jest dostawa elektrobusów klasy MAXI, których liczba w zamówieniu podstawowym wynosi sześć, a w rozszerzeniu – osiem. Plus jeden pojazd pogotowania technicznego.

W zakresie autobusów elektrycznych to 26 maja MZK Toruń dostał tylko jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach, która jednak przewyższyła budżet zamawiającego przygotowany na ten cel, czyli:

  • dostawa autobusów w zakresie podstawowym (6 szt. autobusów i pojazd pogotowia technicznego) - 14 447 580,00 zł PLN brutto;

  • dostawa autobusów w zakresie maksymalnym (8 szt. autobusów i pojazd pogotowia technicznego) - 19 207 680,00 zł PLN brutto;

Z kolei Solaris zaproponował:

  • Zakres podstawowy – 6 autobusów + pojazd pogotowia technicznego - 16.730.091,00 PLN brutto

  • Zakres maksymalny – 8 autobusów + pojazd pogotowia technicznego - 22.233.111,00 PLN brutto

Tym samym cena jednostkowa brutto autobusu Urbino 12 electric dla Torunia to 2.751.510,00 PLN brutto / 2 237 000 PLN netto, a cena jednostkowa pojazdu pogotowia technicznego - 221.031,00 zł brutto / 179 700 PLN netto.

Medcom vs. Ekoenergetyka

Z kolei w drugiej części toruńskiego przetargu – na dostawę ładowarek do zamawianych autobusów elektrycznych – mieliśmy dwie propozycje: od zielonogórskiej Ekoenergetyki i warszawskiego Medcomu. Obie oferty także jednak przekroczyły budżet MZK przygotowany na to zadanie, czyli:

  • infrastruktura do ładowania (zakres podstawowy 6 + 2 ładowarki) - 1 665 420,00 PLN brutto;

  • infrastruktura do ładowania (zakres maksymalny 6 + 3 ładowarki) - 2 280 420,00 PLN brutto.

W Toruniu Medcom zaproponował

  • Zakres podstawowy – Infrastruktura do ładowania – 6 + 2 ładowarki w cenie - 4.236.372,00 PLN brutto

  • Zakres maksymalny – Infrastruktura do ładowania – 6 + 3 ładowarki - 5.563.978,99 PLN brutto

  • Zakres opcjonalny zamówienia – lokalizacja Dziewulskiego: 1.327.606,98 PLN brutto

  • Okres gwarancji - 60 miesięcy

a Ekoenergetyka Polska w konsorcjum z Westa Building:

  • Zakres podstawowy – Infrastruktura do ładowania – 6 + 2 ładowarki - 3.466.260,29 PLN brutto

  • Zakres maksymalny – Infrastruktura do ładowania – 6 + 3 ładowarki - 4.679.190,26 PLN brutto

  • Zakres opcjonalny zamówienia – lokalizacja Dziewulskiego - 1.212.929,96 PLN brutto

  • Okres gwarancji - 60 miesięcy

Toruńskie wymagania

Zarówno elektrobusy, jak i ładowarki mają trafić do Torunia w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Pamiętajmy, że w opcji przewoźnik przewidział możliwość dokupienia jeszcze dwóch elektrobusów. Na skorzystanie z tego prawa MZK ma czas do końca czerwca 2021 r. Dodatkowe pojazdy miałyby się pojawić w Toruniu w ciągu 12 miesięcy od złożenia zamówienia dodatkowego.

Wszystkie pojazdy będą objęte min. trzyletnią gwarancją całopojazdową oraz co najmniej siedmioletnią na trwałość baterii.

Co do ładowarek to przedmiotem zamówienia jest dostawa, montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej i drogowej. Wybrane przez Toruń lokalizacje to:

  • Zajezdnia autobusowa MZK, ul. Legionów 220,

  • Pętla tramwajowo – autobusowa "Uniwersytet" przy ul. Sz. Okrężna,

  • Pętla autobusowa na pl. św. Katarzyny

  • W opcji - Pętla autobusowa "Rubinkowo II" przy ul. Dziewulskiego

Przypomnijmy, że zamawiający wymaga współpracy wykonawcy stacji wolnego i szybkiego ładowania z dostawcą autobusów elektrycznych, co w tym toruńskim przypadku nie powinno być żadnym problemem. O ile oczywiście miasto dołoży do tego kontraktu.

Co w przypadku ładowarkowego zadania ma znaczenia, MZK stosuje tutaj następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty:

  • Okres gwarancji - Waga: 10

  • Cena - Waga: 90

Jakie elektrobusy?

Zamawiane przez MZK Toruń elektrobusy mają być konstrukcjami całkowicie niskopodłogowymi z nadwoziami o długości 11,5 – 12,2 m, szerokości 2,5 – 2,55 m i wysokości do 3,35 m. Każdy ma umożliwiać podróż przynajmniej 69 pasażerom. Nie mniej niż 28 osób ma mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Min. osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład będzie zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2, każde o prześwicie min. 1200 mm.

Elektrobusy mają posiadać sterowanie impulsowe. Każdy musi posiadać jeden lub dwa silniki trakcyjne o mocy znamionowej min. 150 kW. Zestrojenie napędu ma umożliwiać optymalną dynamikę jazdy w warunkach miejskich. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lub inny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 140 kWh. W trakcie gwarancji ich pojemność nie może spać poniżej 80% wartości początkowej. W przeciwnym wypadku dostawca pojazdu będzie musiał na własny koszt dokonać ich wymiany.

Pojazdy muszą być przystosowane do ładowania przez złącze plug-in o mocy do 120 kW oraz szybkiego poprzez pantograf odwrócony o mocy do 400 kW. MZK zakłada eksploatację autobusów w reżimie służb o przebiegu ok. 300 km. Ładowanie baterii do pełna ma zapewniać możliwość pokonania dystansu min. 70 km. Następnie po jednym ładowaniu z pantografu trwającym maksymalnie kwadrans możliwe ma być przejechanie kolejnych min. 50 km przed kolejnym postojem na uzupełnienie prądu w baterii. Ramowa koncepcja zakłada pięć, sześć szybkich ładowań w trakcie wykonywania dziennego zadania.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześć uchylnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 22 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą.

MZK Toruń znów nie zapomina o kierowcach. W pierwszych w historii spółki elektrobusach będą oni pracować w komfortowych warunki. A to dzięki wymogowi wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Przechodzimy do SIP-u. Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe lub PDT z podświetleniem LED o wysokiej rozdzielczości. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23", który będzie prezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10".



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
MZK Toruń
Solaris
Medcom
Ekoenergetyka

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....