TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Elektryczno-gazowy plan Warszawy na autobusy [FILM]
INFOBUS.PL - Opublikowano: 23.07.2019 17:00:52
Elektryczno-gazowy plan Warszawy na autobusy; fot. UM Warszawa

22 lipca Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę z Solarisem na dostawę 130 elektrycznych autobusów Urbino 18 electric. O tym elektryzującym kontrakcie, a także o gazowych planach spółki - i to zakresie nowego przetargu na 160 autobusów - rozmawialiśmy z Janem Kuźmińskim, prezesem Miejskich Zakładów Autobusowych.

22 lipca w Warszawie podpisano umowę na zakup 130 zeroemisyjnych autobusów dla MZA To obecnie największe jednorazowe zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych w Europie Obecnie po stolicy jeździ 31 takich pojazdów, z których większość dostarczył Solaris.

Wartość zaplanowanej przez miasto inwestycji to ponad 417 mln PLN, ale dofinansowanie unijne pokryje prawie połowę kosztów i wyniesie 180 mln PLN. Są to środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Warto podkreślić, że to pierwszy raz kiedy stołeczne MZA skorzystało ze wsparcia unijnego. Nowe elektryczne Solarisy Urbino 18 będą jeździć po Trakcie Królewskim. O tym , co ten kontrakt znaczy dla stolicy wpoiedział nam Jan Kuźmiński, prezes MZA.

Autobusowa awangarda

-"Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy zeroemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat" - powiedział podczas podpisania umowy prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski.

-"Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element Warszawskiego Planu dla Klimatu" - mówił Trzaskowski.

Co z zajezdniami?

Otwarte natomiast pozostaje pytanie gdzie będą garażowane stołeczne nU18e. Przypomnijmy, że kilka lat temu MZA wygasiły działalność zajezdni autobusowej "R-5 Redutowa". Baza miała jednak przejść modernizację z myślą właśnie o elektrobusach. Jej koszt szacowano na ok. 100 mln PLN.

Takie były wtedy plany, jednak nie wkroczyło to w fazę realizacji. Na razie MZA stara się o uzyskanie kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym na sfinansowanie budowy nowego obiektu.

Dla przewoźnika póki to jednak wcale nie oznacza kłopotu. MZA w końcu od lat szykowało się do dużego zakupu elektrobusów i jest przygotowane na wszystkie scenariusze.

-"Poutykamy go po innych zajezdniach oprócz bazy przy Kleszczowej, którą przeznaczyliśmy dla autobusów gazowych, a ładowanie akumulatorów będzie się odbywało także na ulicach" – powiedział w rozmowie ze stołeczną Gazetą Wyborczą przedstawiciel MZA.

Prezes MZA, Jan Kuźmiński przyznał, że są też inne problemy. Zwrócił uwagę, że w Polsce proces budowy i uruchomienia infrastruktury koniecznej do obsługi elektrobusów jest bardzo długi. Chodzi oczywiście przede wszystkim o ładowarki i podstacje do ich zasilania. Jak zaznacza szef największego polskiego przewoźnika autobusowego uzyskanie odpowiednich decyzji oraz uruchomienie systemu może zająć nawet pięć lat. Przy tak dużej skali dla niektórych może być to przeszkodą nie do przeskoczenia.

Gazowa noga

Plany taborowe na najbliższe lata zakładają także inwestycje w autobusy gazowe. I to zarówno na CNG jak i LNG. Prezes Kuźmiński kolejny już raz powtórzył zapowiedź kolejnych zakupów. W tym roku kierowana przez niego spółka ogłosi przetarg na 160 autobusów tankowanych sprężonym i ciekłym gazem. Ich dostawy spodziewane są w latach 2020-21.

Szczególnie ciekawie wygląda oczywiście kwestia pojazdów na LNG. Obecnie żaden producent nie ma w swojej ofercie autobusów miejskich na takie paliwo. Ale w końcu bodziec, którym z pewnością jest tak duże zamówienia może to z pewnością zmienić.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MZA Warszawa
CNG
LNG
elektrobus
  • Omni-Bus – 23.07.2019

    Ursus BIS 😛

  • Wawerskie Linie Autobusowe – 23.07.2019

    Aż 160? Dobrze, że w końcu będą poważne gazowe zakupy dla R3. Pytanie, czy będą też w planie 12-tki (bo zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, 60 LNG dla R3, 20 CNG dla R4). Nie wiadomo co z kolejnymi 80. PS: Uśmiercona jest R5 "Redutowa", a nie R3 :D

  • Wojtek Darocha – 23.07.2019

    Teraz czekać do 2023 kiedy mza zakupi autobusy wodorowe

  • Maciek Tgk Bielski – 24.07.2019

    O i na zdjęciu ten co uważa że kierowcy "wstajo przed szósto rano i nie są inteligenti"😎

  • Paweł Molski – 24.07.2019

    Bo tylko tacy tam siedzą i tak myślą wiedz dlatego gówno zarabia się w mza a to charowa

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....