Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elektryczna trzynastka CUPT: Gdynia i 24 elektrobusy [FILM]

infobus
22.11.2019 10:00
0 Komentarzy

CentrumUnijnych Projektów Transportowych przyznało właśnie Gdyni dofinansowanie na tencel. Całkowita wartość projektuwynosi 81 034 000 złotych. Unijna dotacja to 68 649 400 złotych.

Gdynia od lat promuje elektromobilność i ekologiczne rozwiązania wtransporcie publicznym. Teraz miasto stawia kolejny krok w tychdziałaniach. Miejski tabor wzbogaci się o 24 nowe w pełni elektryczne autobusy.Pojawi się także infrastruktura, która pozwoli na ładowanie pojazdów.

Jakościowa zmiana

Zakup nowych autobusów zapewni kolejną zmianę jakościową w gdyńskiejkomunikacji publicznej. Pojazdy będą bezemisyjne, a tym samym gdyński transportpubliczny stanie się jeszcze bardziejefektywny i przyjazny środowisku. Wpłynie m.in. na zmniejszenie emisjidwutlenku węgla.

– W Gdyni, kiedy mówimy o elektromobilności, jesteśmy konsekwentni. Normyustawowe już spełniamy. Jednak postanowiliśmy pójść dalej, bo chcemy, żebynasze miasto stało się polskim liderem elektromobilności. Dlatego od dłuższegoczasu staraliśmy się o kolejne dofinansowanie. Tym razem z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. I udało się. W tak zwanympoddziałaniu 6.1 przyznano nam wysoką dotację – prawie 70 milionów złotych,które wydamy na 24 nowe pojazdy, ale także na elementy infrastruktury. Będą toelektrobusy zarówno krótkie, jak i długie. Oprócz tego pojawią się także ładowarki,które zamontujemy na pętlach i które pozwolą ładować autobusy w sposóbefektywny, szybki, stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dlaśrodowiska – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds.gospodarki.


Elektryczna specyfikacja

24 elektrobusy z dofinansowywaniem to:

  • 8 pojazdówprzegubowych

  • 16 pojazdów standardowych.

Wybudowane zostaną też miejsca i stacje wolnego ładowania -częściowo na terenie obecnej zajezdni oraz częściowo na działce przyległej dotego terenu. Powstanie również 7 stacji pantografowych szybkiego doładowywaniaze stacjami transformatorowymi. Pojawią się one przy 5 pętlach autobusowych iprzystankach końcowych. Dwie ładowarki będą dostępne przy przystanku Dom Marynarzau zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera. Kolejne dwie znajdziemy naWitominie Leśniczówce – przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego PułkuStrzelców. Natomiast pojedyncze ładowarki staną przy Dworcu Morskim koło MuzeumEmigracji – na przystanku końcowym na ul. Polskiej, na Oksywiu – przyprzystanku końcowym na ul. Godebskiego oraz na placu Kaszubskim – przyprzystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.

– Zakup autobusów elektrycznych jest naturalną konsekwencją działańpodejmowanych przez władze miasta. To już nie tylko trolejbusy stanowią obszarinnowacyjnych wdrożeń w dziedzinie nowoczesnego, elektrycznego transportupublicznego. Dołączają do nich również autobusy elektryczne, ale to niewszystko. W pakiecie całego projektu znajdują się także ładowarki, które będązainstalowane na pętlach. Tym samym konsekwentnie i z długoterminową wizjąrozwijamy ofertę niskoemisyjnego, nowoczesnego transportu, który wytrzymujeporównania z najlepszymi miastami europejskimi. Warto dodać, że ten projektwynika jednak nie tylko z działań władz miasta, ale ma także podbudowęnaukowo-badawczą m.in. w ramach projektów realizowanych przez UniwersytetGdański i Politechnikę Gdańską powstał szereg opracowań, dzięki którym możliwebyło skuteczne aplikowanie o zakup autobusów elektrycznych – mówi dr MarcinWołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.

Trolejbus czy elektrobus?

Jaka jest różnica między trolejbusami a elektrobusami? Te drugiecharakteryzują się przede wszystkim tym, że są całkowicie niezależne od siecitrakcyjnej.

– W przypadku trolejbusów siećtrakcyjna jest niezbędna, nawet jeśli pojazd posiada baterie. Natomiast wprzypadku elektrobusów, oprócz silnika elektrycznego i baterii jest równieżelement, który pozwala podłączyć autobus do ładowarki. Zasięg autobusówlimitowany jest pojemnością baterii trakcyjnej, stąd też dokładna i precyzyjnaselekcja linii, na których te pojazdy będą funkcjonować – dodaje Wołek.

Autobusy elektryczne pojadą na określonych trasach. Będą obsługiwać linienr 128, 133, 150, 190 i 282 oraz nocne kursy N40 i N94. Nowe elektrobusy zastąpiąstare pojazdy zasilane olejem napędowym.

– Ten projekt doskonale wpisuje się w strategię miasta potwierdzając, żeGdynia jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Innowacyjność inowoczesność autobusów będzie się przejawiać m.in. w mocy punktów ładowania naterenie miasta, dzięki czemu w niespełna godzinę doładować będzie można całąrozładowaną baterię. Pojazdy mają być też wyposażone w silniki umiejscowione wosiach kół, co spowoduje znaczne ograniczenie poboru energii. Ogrzewanie wautobusach będzie całkowicie elektryczne, dzięki czemu staną się jeszczebardziej ekologiczne. Bardzo się cieszę, że nasze starania spowodowałyudzielenie dofinansowania przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Toniesamowity sukces, teraz czas na realizację. Elektrobusy powinny pojawić sięna ulicach Gdyni na początku 2022 roku – mówi Lech Żurek, prezes zarząduPrzedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.

Unijny zastrzyk

Pomorskie miasto znalazły się w gronie 13 miast, którymCentrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało z Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko (działanie 6.1 POIiŚ Rozwój publicznego transportuzbiorowego w miastach) dofinansowanie ze środków unijnych na zakupelektrycznych autobusów.

Wszystkie te projekty opiewają na 668 mln zł i zostanądofinansowane w 85 proc. – kwotą 460,16 mln zł. W wyniku ich realizacjizostanie zakupionych 190 pojazdów.

Jak poinformowano na serwisie Programu Infrastruktura iŚrodowisko, w wyniku dużego zainteresowania konkursem zwiększono kwotę alokacjiw tym konkursie z 300 mln zł do 460 mln zł. (PAP)

Komentarze