Elbląg wybiera PKS Grodzisk Maz. W II zadaniu

infobus
22.10.2020 17:00
0 Komentarzy

Wracamy do liniowego przetargu Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elbląg, gdzie po wielomiesięcznym zastoju mamy w końcu postęp.

7 października ZKM w Elblągu poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w II zadaniu na obsługę miejskich linii autobusowych, gdzie łącznie złożono aż siadem ofert. Gra toczy się o siedmioletni kontrakt, stąd spore zainteresowanie przewoźników elbląskim zamówieniem, co m.in. już przełożyło się na protesty w KIO.

O szczegółach tego postępowania pisaliśmy w InfoBusie m.in. TUTAJ

I zadanie

Pierwszy z pakietów zakłada pracę eksploatacyjną w skali roku na poziomie ok. 1 mln wzkm, co w skali 7 lat daje ok. 7 mln wzkm. Przez siedem lat może on urosnąć o maksymalnie 10%. Może się jednak także skurczyć, ale o nie więcej niż 20%. Zakładane terminy to od 1 stycznia 2021 r. do końca 2027 r

Budżet pierwszego pakietu to 46 494 000 zł brutto, co daje 6,15 zł/wzkm netto;

W pierwszym zadaniu – na osiem ofert – tylko oferta PKS Elbląg zmieściła się w wyznaczonej kwocie, stąd też szybki wybór ZKM. Jednak tą decyzję zaskarżyła Arriva z powodu … zbyt rażąco niskiej ceny. KIO nakazało Elblągowi unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty i powtórzyć czynności oceny oraz badania ofert w celu powtórnego dokonania oceny złożonych przez wykonawców dokumentów i oświadczeń. I tak się stało 7 sierpnia. Jednak wbrew oczekiwaniom Arrivy, ZKM ponownie wybrał ofertę PKS Elbląg. To jednak nie zakończyło sprawy. Arriva ponownie odwołała się do KIO.

-„Wyrokiem z 13 października 2020 roku Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie wykonawcy Arriva Bus Transport Polska Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Toruniu złożone od czynności Zamawiającego Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Elblągu w zakresie naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 4 i art. 90 ust. 1-3 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 roku, poz. 1843 ze zm.). Izba nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty w zakresie Pakietu nr 1, odrzucenie oferty złożonej przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w Elblągu w zakresie Pakietu 1 i dokonanie ponownej oceny ofert – przekazała Katarzyna Prowadzisz, rzecznik Prasowy Krajowej Izby Odwoławczej.

ZKM czeka na pisemne uzasadnienie wyrok, ale to raczej oznacza ponowny przetarg.

II zadanie

W drugim pakiecie praca eksploatacyjna jest o 1/5 większa. ZKM zakłada średnioroczne zapotrzebowanie na przewozy w wymiarze ok. 1,2 mln wzkm, co w skali 7 lat daje ok. 8,4 mln wzkm w skali siedmiu lat. Również i w tym wypadku „nożyczki” to +10 lub -20%. Zakładane terminy obowiązywania umowy to 1 stycznia 2021 r. – koniec 2027 r

Budżet drugiego pakietu to z kolei 54 060 789 zł brutto / 5,92 zł/wzkm netto.

W tym zadaniu zgłosiło się trzech oferentów. Wszyscy spoza Elbląga i wszyscy ponad budżetem. Dlatego decyzje o wyborze jednej z nich zajęła Elblągowi tyle czasu. O ten pakiet walczyli:

  • konsorcjum PKS Grodzisk Mazowiecki (lider) i PKS Gostynin – 62 748 000 zł brutto, czyli 6,92 zł/wzkm netto

  • Mobilis – 76 944 000 zł brutto, czyli 8,48 zł/wzkm netto

  • konsorcjum PKS Tarnobrzeg (lider), Sławomir Bujak, Markpol z Mielca – 80 559 360 zł brutto, czyli 8,88 zł/wzkm netto

Zgodnie z oczekiwaniem ZKM wybrał najtańszą ofertę spośród nich, czyli PKS Grodziska Maz. Jednocześnie Zarząd wykonał sprytny manewr polegający na wydłużeniu całej procedury w czasie. To spowodowało konieczność samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą. Mobilis oraz konsorcjum z PKS Tarnobrzeg zna czele tego nie zrobiły, dlatego ich oferty zostały odrzucone i tym samym nie ma kto składać ew. protestu. I po temacie! Także niebawem spodziewamy się podpisania umowy z PKS Grodzisk Maz., która to firma tym samym zadebiutuje w elbląskiej komunikacji.

Przypomnijmy, że miasto chce nowych autobusów, z klimatyzacją i systemami obsługi pasażerów i spełniających normę Euro 6. Co wybierze PKS Grodzisk Maz. dla Elbląga?

Komentarze