Eksperci o wiosennym pożarze Solbusa w Częstochowie

infobus
30.12.2017 12:38
0 Komentarzy

Zdaniem ekspertów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, kwietniowy pożar autobusu hybrydowego Solbus SM18H spowodowało złe zabezpieczenie przewodów elektrycznych.

Niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych nadachu było prawdopodobną przyczyną kwietniowego pożaru miejskiego autobusuhybrydowego w Częstochowie – wynika z opinii specjalistów, wydanej na potrzebyśledztwa w tej sprawie. Kolejna nowość to przejęcie autobusowego śledztwa przez prokuraturęokręgową. Postępowanie trafiło do prokuratury okręgowej z uwagi na wagę izawiłość sprawy. Po wypadku została unieruchomiona cała – licząca kilkadziesiątsztuk – flota takich pojazdów należących do Miejskiego PrzedsiębiorstwaKomunikacyjnego w Częstochowie. O opinii specjalistów i przejęciu śledztwaprzez Prokuraturę Okręgową w Częstochowie poinformował 29 grudnia PAP jej rzecznikTomasz Ozimek.

Autobusowe dochodzenie

Do pożaru doszło 28 kwietnia 2017 r. Kierowca, który poczułdym, zatrzymał autobus i ewakuował pasażerów. Mimo interwencji straży pożarnej,zbudowany w znacznej części z tworzyw sztucznych pojazd szybko się spalił.Zbiorniki z gazem nie wybuchły; zgromadzone w nich paliwo wypaliło się poprzezinstalację bezpieczeństwa. Nikomu też nic się nie stało, jednak pojazd – przegubowy model Solbus SM18H o napędzie gazowo-elektrycznym został jednak całkowicie zniszczony.

Jakprzypomniał prok. Ozimek, po wypadku na polecenie Prokuratury RejonowejCzęstochowa-Południe policja wszczęła dochodzenie w sprawie nieumyślnegosprowadzenia pożaru zagrażającego zdrowiu i życiu wielu osób. Dochodzeniedotyczyło także dopuszczenia do ruchu autobusu w stanie bezpośredniozagrażającym bezpieczeństwu w ruchu lądowym. Na miejscu przeprowadzono oględziny pojazdu z udziałembiegłego ds. pożarnictwa oraz zabezpieczono dokumentację dotyczącą autobusu.Przesłuchano jako świadków kierowcę pojazdu i kierownika działu autobusowegoMPK w Częstochowie.

Opinia ekspertów

Z opinii wydanej przez biegłego ds. pożarnictwa wynikało, żeprzyczyną pożaru była wadliwie działająca instalacja elektryczna napęduhybrydowego. Specjalista zaznaczył, że nie ma wystarczających kompetencji, bywskazać, co było nie tak z instalacją. Dlatego prokuratura zasięgnęła opiniipracowników Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.Chodziło o ustalenie, czy autobusy hybrydowe Solbus mają prawidłową konstrukcjętechniczną.

„Z wydanej opinii wynika, że na zaistnienie pożarumogło mieć wpływ niedostateczne zabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachupojazdu. W sprawie pojawił się też drugi wątek – według biegłego, przebadanyautobus nie spełnia norm wytwarzanego hałasu zewnętrznego w czasie pracy”– powiedział prok. Ozimek. Dodał, że śledczy zamierzają m.in. sprawdzić proceswydania świadectwa homologacyjnego pojazdu.

Co dalej?

Wiemy tylko tyle: w trakcie dalszego postępowania Prokuratura Okręgowa wCzęstochowie będzie dokonywała ustaleń w zakresie prawidłowości procesu wydaniaświadectwa homologacyjnego pojazdu.

Konsekwencje pożaru

W następstwie pożaru MPK wycofało z eksploatacji swojeautobusy hybrydowe – do momentu poznania przyczyny i pełnego wyjaśnieniasprawy. Autobus, który spłonął, był jednym z floty 40 pojazdów o napędziehybrydowo-gazowym, które przewoźnik pozyskał w 2015 r. Tego rodzaju napędhybrydowy – z wykorzystaniem jako paliwa gazu CNG – nie był wcześniej stosowanyw Polsce.

Częstochowa zdobyła dofinansowanie na zakup tego typu pojazdów z programu „Gazela”, koordynowanego przez Narodowy Fundusz OchronyŚrodowiska i Gospodarki Wodnej. Z programu z pulą 80 mln zł, w którym możnabyło uzyskać środki tylko na autobusy o napędzie gazowo-elektrycznym,Częstochowa otrzymała blisko 65,95 mln zł – płacąc za pojazdy 65,85 mln zł.

Miasto zamówiło 25 gazowych hybryd jednoczłonowych Solbus SM12H  i 15przegubowych Solbus 18H z końcem 2014 r. Zbudowania takich pojazdów w określonym programemstosunkowo krótkim czasie jako jedyny podjął się kujawski producent producent autobusów – firma Lider Trading – właściciel marki Solbus.

W toku rozpoczętej od przełomu 2015 r. i 2016 r.eksploatacji ujawniło się wiele innych problemów, przede wszystkimkonstrukcyjnych. W ub. roku borykający się z problemami finansowymi itechnicznymi producent zaprzestał obsługi i udoskonalania częstochowskichwozów. Odtąd MPK obsługiwał je i wprowadzał w nich niezbędne modyfikacje wewspółpracy z producentami podzespołów. przywrócenie pojazdów do ruchu jest priorytetem nowego szefa MPK Częstochowa – Mariusza Sikory.

Komentarze