Pasażerowie korzystający dziś z komunikacji miejskiej w Białymstoku mieli okazję sprawdzić, jak podróżuje się autobusem elektrycznym. Stolica Podlasia to kolejne miasto w Polsce, które skorzystało z możliwości przetestowania Mercedesa eCitaro.
Pojazd będzie kursował na trasie śródmiejskiej. Te próbne kursy pozwolą zorientować się, jak takie autobusy funkcjonują w białostockich warunkach.
Z bezpłatnych przejazdów elektrycznym autobusem można skorzystać we wtorek (7 maja), od godz. 10.00 do 16.00, co 30 minut. Trasa linii E przebiega następującymi ulicami: Bohaterów Monte Cassino – Lipowa – Grochowa – K. Kalinowskiego – Plac NZS – M. Curie-Skłodowskiej – Świętojańska – A. Mickiewicza – Elektryczna – J. K. Branickiego – Al. J. Piłsudskiego – Botaniczna – Poleska – dworzec autobusowy.
"Uważnie przyglądamy się rozwojowi autobusów elektrycznych, dlatego chcemy zobaczyć, jak taki pojazd sprawdza się w naszych warunkach eksploatacyjnych" – powiedział zastępca prezydenta Białegostoku, Zbigniew Nikitorowicz.
To także okazja dla pasażerów i fanów elektromobilności do porównania komfortu jazdy autobusem tradycyjnym i elektrycznym. Opinie i uwagi na temat elektrycznego autobusu można kierować na mail bkm@um.bialystok.pl, a także pod nr tel. 85 869 69 80 lub wyrazić je na profilu Wschodzący Białystok.
O eCitaro słów kilka
Bateryjny Mercedes umożliwia podróż 82 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. To miły ukłon ze strony EvoBusa dla polskich pasażerów. Z niskiej podłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak oczywiście na życzenie klienta ten wynik można poprawić. Dostęp na na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.
Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunku kierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którą znamy choćby właśnie z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2.
Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.
Silniki trakcyjne zasilane są akumulatorami NMC o łącznej mocy do 243 kWh firmy AKASOL. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu.
W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. W eCitaro ładowanie typu plug-in. System sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem pracuje w trybie w pełni zautomatyzowanym "całość zarządzana jest przez "inteligentny thermomanagement".
Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.
Demonstracyjna elektryczna "gwiazda" wyposażona jest w wiele nowoczesnych rozwiązań. System sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem jest w pełni zautomatyzowany. Pojazd był wcześniej sprawdzany między innymi w Hiszpanii oraz Finlandii, gdzie temperatury osiągały skrajne wartości od plus 35 do minus 10 stopni Celsjusza.
Miasto Białystok otwarte jest na nowe technologie i od lat inwestuje w nowoczesne, niskoemisyjne rozwiązania w komunikacji publicznej. Testowanie różnego rodzaju elektrycznych autobusów pomoże podjąć decyzję o ewentualnym zakupie takich pojazdów w kolejnych latach.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.