TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Echa TRANSEXPO 2012: `Bus of the Year 2013` w Polsce
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 07.11.2012 19:56:49 9 komentarzy
Echa TRANSEXPO 2012: `Bus of the Year 2013` w Polsce

Niewątpliwie jednym największych wydarzeń podczas targów w Kielcach było pojawienie się autobusu Mercedes-Benz Citaro 2 - zdobywcy tytułu „Bus of the Year 2013”. M.in. o tym sukcesie rozmawialiśmy z Laszlo Rakaszem, dyrektorem sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska.

InfoBus.pl: Czy tytuł „Bus of the Year 2013”będzie miał duże znaczenie dla sprzedaży Citaro 2 w Polsce?

Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich EvoBus Polska: Myślę, że tak. To najbardziej rozpoznawalny konkurs autobusowy w Europe, który ma swoje przełożenie także na polską branżę. Zresztą tytuł „Bus of the Year”bezapelacyjnie należał się Citaro 2, gdyż jest on realnym, przyszłościowym autobusem. Możemy w nim znaleźć wiele innowacyjnych rozwiązań, które już teraz przynoszą wymierne oszczędności eksploatacyjne, a także podnoszą komfort pracy kierowcy oraz podroży pasażerom.

InfoBus.pl: Jakie przede wszystkim cechy nowego autobusu podkreśla Pan w rozmowie z polskimi klientami?

Laszlo Rakasz: Najczęściej są to trzy elementy: efektywność, komfort i bezpieczeństwo, aczkolwiek zdaję sobie sprawę, że to mocne zawężenie zasług tego autobusu. Ciężko jest jednak wymienić wszystkie plusy. W zakresie efektywności –z nowymi silnikami Euro 6: OM 936 i OM 470 osiągnęliśmy 3-5% zużycie paliwa i AdBlue. To rewelacyjny wynik biorąc pod uwagę wyzwania jakie stoją przed wszystkimi producentami w zakresie spełnienia Dyrektywy 2009/33/WE. Dodatkowe oszczędności przynoszą dłuższe okresy międzyobsługowe. Ponadto Citaro 2 jako jedyny autobus z silnikiem Diesla posiada innowacyjny system rekuperacji energii podczas hamowania. Doładowuje on wówczas akumulatory, które następnie mogą dostarczać tą energię do urządzeń pokładowych, jednocześnie odciążając silnik. Całość dopełniają energooszczędne i długotrwałe światła LED, zastosowane zarówno w oświetleniu wewnętrznym, jak i zewnętrznym pojazdu. To razem daje naprawdę spore oszczędności, które tylko w przypadku zużycia paliwa mogą osiągnąć poziom do 1000 litrów oleju napędowego rocznie na jeden autobus. Nie można też zapomnieć, że nowe Citaro zabiera o dwie osoby więcej niż jego poprzednik –m.in. dzięki lepiej rozłożonym masom i odciążeniu tylnego mostu. To następny, duży plus dla jego efektywności.

Kolejna rzecz –komfort. Ciatro 2 przekonuje do siebie wszystkich kierowców nowym, wyjątkowym miejscem pracy, które jest teraz wyższe i łatwiej się do niego dostać poprzez drzwi kabiny otwierane do przodu. To także efekt prac nad projektem „European Bus of the Future”, czyli europejskiego autobusu przyszłości. Do tego dochodzi jasne, dobrze oświetlone wnętrze, co powoduje, że ten autobus podoba się już od samego wejścia także pasażerom.

I bezpieczeństwo. W nowym Citaro podjęto także szereg działań mających na celu zwiększenie sztywności szkieletu nadwozia (zgodnie z przyszłą normą EKG-ONZ R66/01 przy jednoczesnym obniżeniu jego masy. Jednym z przykładów są nowe rozwiązania węzłów łączących pionowe i poziome elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej blachy grubościennej. Dodatkową cechą konstrukcji zmodernizowanej ściany przedniej autobusu jest specjalna klatka pochłaniająca energię zderzenia, która zapewnia kierowcy dodatkowe zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. To, w połączeniu ze wzmocnionymi słupkami oraz konstrukcją szkieletu powoduje, że siły uderzeniowe mogą być przekazywane dalej, w głąb struktury nośnej. W efekcie nowe Citaro już dziś spełnia warunki przyszłego testu zderzenia z wahadłem, określone w normie EKG-ONZ R29. Citaro 2 jako pierwszy autobus miejski na świecie posiada także ESP –układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów.

InfoBus.pl: Ile za te wszystkie udogodnienia będzie musiał zapłacić klient?

Laszlo Rakasz: Wprowadzenie silników Euro 6 generalnie spowoduje, że wszystkie nowe autobusy miejskie będą droższe niż ich odpowiedniki z jednostkami Euro 5. W przypadku Citaro 2 jest to poziom 10-14 tys. EUR, czyli ok. 5% wartości całego pojazdu.

InfoBus.pl: Kiedy będzie można zamówić nowe Citaro w Polsce?

Laszlo Rakasz: Już można to zrobić z terminem realizacji na autobusy standardowe solo na II kwartał 2013 r.

InfoBus.pl: Czy któryś z polskich klientów już się skusił na Citaro 2?

Laszlo Rakasz: Jeszcze nie –jak wiadomo w Polsce sprzedaje się większość autobusów miejskich w oparciu o zamówienia publiczne, dlatego musimy uzbroić się w cierpliwości. Jestem pewien, że w przyszłym roku dostarczymy pierwsze egzemplarze tego typu tym bardziej, że mogą być one wyposażane także w silniki Euro 5 lub EEV.

InfoBus.pl: A jaka jest Pana opinia na temat elektrobusów? Mercedes nie zapowiada tak szybkiego wprowadzenia tego produktu do swojej oferty. Dlaczego?

Laszlo Rakasz: Moim zdaniem elektrobusy oferowane obecnie przez różnych producentów nie mają szans na szerszą obecność w komunikacji miejskiej. Powód jest dość prosty. Aktualnie nie ma rozwiązania, która umożliwiłoby ich normalną eksploatację przy dziennym zasięgu na poziomie 400-500 km. Dodatkowo –podobnie jak przy innych alternatywnych napędach –nie ma tutaj jasno sprecyzowanej długofalowej strategii wspierania tego typu napędu przez administrację państwową. To oznacza, że całe ryzyko wprowadzenia tego innowacyjnego produktu bierze na siebie wyłącznie użytkownik. A powinno być zupełnie na odwrót. Na początku powinny pojawić się podstawowe reguły dotyczących proekologicznych inwestycji. Dlatego Mercedes na razie nie wprowadza do swojej oferty elektrobusów, a w zakresie alternatywnych napędów cały czas promuje w pełni sprawdzone rozwiązania. To autobusy hybrydowe oraz bezemisyjne autobusy na ogniwa paliwowe, które są praktycznie pojazdami o napędzie elektrycznymi. Tą rolę spełniają agregat prądotwórczy lub ogniwa paliwowe. Dzięki temu spełniamy podstawowy postulat dotyczący odpowiedniego zasięgu pojazdów w komunikacji miejskiej.    

InfoBus.pl: A jak ten rok będzie wyglądał dla działu sprzedaż autobusów miejskich Mercedes-Benz?

Laszlo Rakasz: Do końca roku dostarczymy łącznie 103 autobusy, co jest ogromnym przyspieszeniem w porównaniu do III pierwszych kwartałów roku, kiedy nasi klienci odebrali zaledwie trzy egzemplarze. Trafiły one do Ełku i Rybnika. Natomiast przed nami m.in. realizacja ogromnych kontraktów dla Rzeszowa i Warszawy. To dla nas bardzo prestiżowe zamówienia i staramy się tutaj zadbać o każdy szczegół. Dlatego postaraliśmy się jak najszybciej sprowadzić gotowe pojazdy do Polski, aby tutaj na spokojnie zamontować i przetestować nowatorski system informacji pasażerskiej firmy Novamedia. I to się udało. Aktualnie prawie warszawskie egzemplarze są już w pełni wyposażone, a dostawy do MZA zostaną planowo zrealizowane w dwóch transzach –w listopadzie i grudniu.

InfoBus.pl: Czy ostateczne zwycięstwo w Rzeszowie w dwóch zadaniach to dla Was niespodzianka?

Laszlo Rakasz: Szczęśliwie dla nas, a myślę, że także i dla Rzeszowa to jednak Mercedes będzie dostawcą 30. gazowych autobusów. W tym zakresie Mercedes-Benz –obok MAN-a –ma największe doświadczenia w Europie i przy tak ogromnej inwestycji lepiej postawić na sprawdzone rozwiązania. Warto także podkreślić, że będą to pierwsze gazowe autobusy z logo Mercedesa w kraju, a także, że jest to jedyny, duży unijny kontrakt obejmujący zakup pojazdów o alternatywnym napędzie w Polsce.

InfoBus.pl: A jak za rok będzie wyglądał rynek miejskich autobusów w Polsce?

Laszlo Rakasz: Czeka nas spory spadek sprzedaży autobusów miejskich i to do poziomu ok 400 jednostek rocznie. W przyszłym roku spodziewamy się ogłoszenia tylko 3-4 większych zamówienia na zakup powyżej 20 autobusów. To głównie efekt braku dofinansowania ze strony Unii Europejskiej, która ponownie zacznie wspierać nasze autobusowe zakupy dopiero po 2015 r. Dlatego trzy najbliższe lata będą dość „chude”dla rynku autobusów miejskich w Polsce.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Mercedes
Citaro
Transexpo
  • Laszlok – 08.11.2012

    Czy w rzeszowie będą Mercedesy CNG, raczej nie. Trwa kontrola tej części przetargu i nie wygląda to dobrze. Zamawiający może mieć problem z podpisaniem umowy , może stracić dofinansowanie ale wszystko na własne życzenie , za bardzo kombinowali a teraz może się okazać że gazowców wogóle nie będzie. Podziękować można za taką sytuacje dyrekcji MPK.

  • @Laszlok – 08.11.2012

    Brak wiedzy powoduje takie komentarze jak twój... Zamawiającym nie jest MPK tylko ZTM. Umowa z Mercedesem na autobusy CNG będzie podpisana 14 listopada czyli już za kilka dni.

  • sphinx – 10.11.2012

    "Mercedes dobrze się postarał o to by zostać wybranym w tych dwóch zadaniach" - To, że zostali wybrani w 12m solówkach na ON to zasługa nie ich starań tylko błędów w ofertach konkurencji (m.in. Autosanu, który miał ten kontrakt na wyciągnięcie ręki).

  • do sphinx – 12.11.2012

    Masz racje w ON zawalił autosan i MAN w CNG zawalił MAN a później tak zwlekali , kombinowali sądowali się że Otokar odpuścił. Tak u nas wyglądają przetargi że każdy robi co chce.

  • AK – 12.11.2012

    witam; kilka ostatnich komentarzy zostało tutaj usuniętych - jeżeli ktoś ma dowody na czynności niezgodne z prawem to ma szereg instytucji, gdzie spokojnie może to zgłosić. A nawet powinien. Natomiast nie ma przyzwolenia tutaj na wypisywanie niczym niepopartych oskarżeń personalnych. I tego typu wpisy będą usuwane. pozdrawiam. A. Kierecki

  • @AK – 12.11.2012

    Kierecki , które wpisy mówiły o czynnościach niezgodnych z prawem?? Potwierdzasz poraz kolejny poziom i stronniczość tego portalu. Mam nadzieje że w przyszłości będziesz konsekwentny. Podobnych wpisów w przeszłości są tysiące pokasuje je też.

  • ... – 13.11.2012

    @kierecki , zatkao kakao...?

  • BASIOR – 02.12.2012

    w Rzeszowie mieszkańcy nie sa zadowoleni z mercedesów jakie ZTM zakupiło.Dodatkowo Zarząd transportu miejskiego jest odrębną firmą ,która wepchała się w komunikację miejska nie tylko w Rzeszowie,ale i w całej Polsce.Ceny biletów zostały o 200% podniesione,a linie podmiejskie zlikwidowane ,na rzecz międzygminnej komunikacji samochodowej,która ma zakaz kursowania po stolicy podkarpacia i zatrzymowania sie na przystankach miejskich.Autobusy Mercedes Citaro zostały zakupione w przetargu niejawnym,mieszkańcy Rzeszowa i okolicznych miejscowości stanowczo jednym głosem wybrali ofertę rodzimego producenta autobusów z Sanoka-czyli AUTOSANA. Trzy podstawowe czynniki sprawiły,że Autosan wygrał. pierwszy : Niezawodne,bezpieczne autobusy,które nie "zżerają" dużo paliwa,gazu CNG czy oleju napędowego, drugi bliskość do fabryki AUTOSANA,w razie napraw daleko po części zamienne nie trzeba by było jechać,trzecie jak juz pisałem wspieranie rodzimych produktów(producentów).NIE CHCEMY W RZESZOWIE MERCEDESÓW - W LUBLINIE TRZY SIĘ SAMOCZYNNIE ZAPALIŁY,W GDAŃSKU CZTERY SZTUKI,W SAMYCH NIEMCZECH DWADZIEŚCIA SZTUK POSZŁO Z DYMEM!!! DZIWIĘ SIE,ŻE UKRYWANE SĄ TAKIE RZECZY.SKORO MA TO SŁUZYC LUDZIOM,TO POWINNO SIE INFORMOWAC !!!ZAMIAST NARZEKAĆ,ŻE NIE MA ROBOTY W POLSCE TO INWESTUJMY W POLSKIE PRODUKTY W TAKI SPOSÓB BĘDZIE NASZA GOSPODARKA FUNKCJONOWAŁA. 1:AUTOSAN 2:SOLARIS 3:SOLBUS .

  • nighthawk – 03.12.2012

    @BASIOR łżesz.1.:jak mieszkańcy mogą być niezadowoleni jak one dopiero zaczeły jezdzić i jeszcze ich nie znają,.2.,.ZTM w każdym mieście jest osobną firmą zależną od władz miasta(a nie jest ogólno polskie)3.Wszystkie przetargi są jak to piszesz "niejawne".4.Z tą niezawodnością i bezpieczeństwem Autosana bym dyskutował.5.Ciekawe skąd wezniesz części zamienne w Autosanie ,jak on sam nie ma pieniędzy na części do produkcji.6.Pierwsze słyszę żeby u nas się paliły cztery autobusy,a te o których wiem to były 15-letnie 405-tki.Chociaż sam jestem fanem Autosana,to nie lubie czytać takich bzdur jak ty piszesz.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....