Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dziewiczy test Urbino 12 hydrogen. To Graz w Austrii!

infobus
16.08.2019 14:00
0 Komentarzy

Mamy pierwszy test premierowego Solarisa Urbino 12 hydrogen. Pierwszy sprawdzian odbywa się w Austrii, w Graz. Od 14 sierpnia przewoźnicy ÖBB-Postbus i Graz Linien rozpoczęły tygodniowy test najnowszej propozycji producenta z Bolechowa.

Wodorowy „jamnik” przez najbliższe dni będzie się pojawiał na liniach w Graz i okolicznych miejscowościach. Jak wskazują Postbus i Graz Linien napęd oparty na extenderze wodorowym jest najbardziej obiecujący wśród tego, co ma przynieść przyszłość. Podczas jazdy wodorowy autobus nie generuje żadnych szkodliwych cząstek. Kolejnym plusem dla pasażerów i mieszkańców jest niewiarygodnie niski poziom hałasu.

Mówi Postbus i Graz
Postbus, jako największa firma autobusowa w Austrii, bierze odpowiedzialność za przyszłe pokolenia. Osiągnięcie wytycznych UE w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla- jak wskazuje państwowy przewoźnik- wymaga przemyślenia dotychczasowych przyzwyczajeń komunikacyjnych i postawienia na nowe technologie. Po tym, jak Postbus po raz pierwszy przetestował autobus wodorowy w Wiedniu w październiku ubiegłego roku, znaleziono silnego partnera w postaci Graz Linien do kolejnego testu – pierwszego w Grazu. Solaris z wodorowym ogniwem paliwowym jest testowany zarówno w ruchu miejskim jak i na liniach podmiejskich. Można zatem wyciągnąć pewne wnioski dotyczące regularnego użytkowania tego rodzaju pojazdów.

„Oczywiście, że potrzebujemy kompleksowego finansowania aby wejść w regularną eksploatację autobusów wodorowych. Ale konieczne będzie także wsparcie w budowie infrastruktury do wytwarzania i tankowania wodoru. Mamy najlepszy czas, aby wdrożyć jak najszybciej ten rodzaj napędu.” – powiedziała Silvia Kaupa-Götzl, dyrektor zarządzający austriackiego Postbusa.

„Od 2025 r. Graz będzie wykorzystywał jedynie pojazdy bezemisyjny w komunikacji miejskiej. Dzięki naszym nowym zakupom autobusów i tramwajów polegamy na kombinacji technologii napędów neutralnych pod względem emisji CO₂. Technologia wodorowa wydaje się być jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań w transporcie publicznym w przyszłości” – mówił Siegfried Nagl, burmistrz Grazu.

Do tankowania wodorowego nU12 Postbus i Graz Linien wykorzystają z stację tankowania HyCentA Research w Grazu. Obecnie to jedyna działają stacja tankowania wodoru w Austrii, która może być używana w również do autobusów (ciśnienie tankowania jest niższe niż w samochodach). Około 30 kg wodoru jest pompowane do zbiorników przez specjalną. Od 15 lat HyCentA Research jest jedyną uczelnią wyższą w Austrii, która zajmuje się wyłącznie projektami badawczymi dotyczącymi rozwoju wodoru.

O Solarisie Urbino 12 hydrogen
Solaris umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 12 foteli, a więc można powiedzieć, że to taki standard Solarisa, który na życzenie klienta zawsze można „podkręcić”. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty oraz sterowanie firmy BODE.

Wnętrze jest utrzymane w bardzo ciekawej stylistyce. Drewnopodobne panele w pasie podokiennym oraz na wieży z tyłu Solarisa świetnie kontrastują z białymi poręczami i czarnymi stelażami foteli. Efekt elegancji potęguje sufit, w którym dominują różne odcienie błękitu oraz refleksy mające nawiązywać do paliwa „jamnika”, a więc wodoru. To już kolejny egzemplarz demonstracyjny, w którym Solaris stawia na kolorystykę wnętrza według takiego klucza.

Premierowy Nowy Urbino 12 posiada ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, w którym jest przetwarzany wodór. Pojazd posiada także niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowi oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.

Komentarze