TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Dziewiczy test Urbino 12 hydrogen. To Graz w Austrii!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 16.08.2019 16:00:42
fot. graz.at

Mamy pierwszy test premierowego Solarisa Urbino 12 hydrogen. Pierwszy sprawdzian odbywa się w Austrii, w Graz. Od 14 sierpnia przewoźnicy ÖBB-Postbus i Graz Linien rozpoczęły tygodniowy test najnowszej propozycji producenta z Bolechowa.

Wodorowy "jamnik" przez najbliższe dni będzie się pojawiał na liniach w Graz i okolicznych miejscowościach. Jak wskazują Postbus i Graz Linien napęd oparty na extenderze wodorowym jest najbardziej obiecujący wśród tego, co ma przynieść przyszłość. Podczas jazdy wodorowy autobus nie generuje żadnych szkodliwych cząstek. Kolejnym plusem dla pasażerów i mieszkańców jest niewiarygodnie niski poziom hałasu.

Mówi Postbus i Graz
Postbus, jako największa firma autobusowa w Austrii, bierze odpowiedzialność za przyszłe pokolenia. Osiągnięcie wytycznych UE w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla- jak wskazuje państwowy przewoźnik- wymaga przemyślenia dotychczasowych przyzwyczajeń komunikacyjnych i postawienia na nowe technologie. Po tym, jak Postbus po raz pierwszy przetestował autobus wodorowy w Wiedniu w październiku ubiegłego roku, znaleziono silnego partnera w postaci Graz Linien do kolejnego testu - pierwszego w Grazu. Solaris z wodorowym ogniwem paliwowym jest testowany zarówno w ruchu miejskim jak i na liniach podmiejskich. Można zatem wyciągnąć pewne wnioski dotyczące regularnego użytkowania tego rodzaju pojazdów.

"Oczywiście, że potrzebujemy kompleksowego finansowania aby wejść w regularną eksploatację autobusów wodorowych. Ale konieczne będzie także wsparcie w budowie infrastruktury do wytwarzania i tankowania wodoru. Mamy najlepszy czas, aby wdrożyć jak najszybciej ten rodzaj napędu." - powiedziała Silvia Kaupa-Götzl, dyrektor zarządzający austriackiego Postbusa.

"Od 2025 r. Graz będzie wykorzystywał jedynie pojazdy bezemisyjny w komunikacji miejskiej. Dzięki naszym nowym zakupom autobusów i tramwajów polegamy na kombinacji technologii napędów neutralnych pod względem emisji CO₂. Technologia wodorowa wydaje się być jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań w transporcie publicznym w przyszłości" - mówił Siegfried Nagl, burmistrz Grazu.

Do tankowania wodorowego nU12 Postbus i Graz Linien wykorzystają z stację tankowania HyCentA Research w Grazu. Obecnie to jedyna działają stacja tankowania wodoru w Austrii, która może być używana w również do autobusów (ciśnienie tankowania jest niższe niż w samochodach). Około 30 kg wodoru jest pompowane do zbiorników przez specjalną. Od 15 lat HyCentA Research jest jedyną uczelnią wyższą w Austrii, która zajmuje się wyłącznie projektami badawczymi dotyczącymi rozwoju wodoru.

O Solarisie Urbino 12 hydrogen
Solaris umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 12 foteli, a więc można powiedzieć, że to taki standard Solarisa, który na życzenie klienta zawsze można "podkręcić". Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty oraz sterowanie firmy BODE.

Wnętrze jest utrzymane w bardzo ciekawej stylistyce. Drewnopodobne panele w pasie podokiennym oraz na wieży z tyłu Solarisa świetnie kontrastują z białymi poręczami i czarnymi stelażami foteli. Efekt elegancji potęguje sufit, w którym dominują różne odcienie błękitu oraz refleksy mające nawiązywać do paliwa "jamnika", a więc wodoru. To już kolejny egzemplarz demonstracyjny, w którym Solaris stawia na kolorystykę wnętrza według takiego klucza.

Premierowy Nowy Urbino 12 posiada ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, w którym jest przetwarzany wodór. Pojazd posiada także niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowi oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Solaris
Austria
Postbus
Graz
Graz Linien
wodór
elektrobus
test
  • Wojciech Liberda – 16.08.2019

    Po elektrykach to już kolejne wejście smoka Solarisa... zawsze przed wszystkimi 😊 to sie nazywa innowacyjność. Gratulacje i do przodu 😉😎

  • Paweł Obelnicki – 17.08.2019

    To nie Wy jako piersi o tym piszcie.. Już 2 tygonie temu pisały o tym inne polskie portale motoryzacyjne.. ;)

  • Robert Bojke – 17.08.2019

    Co z tego, ze Solaris jest liderem elektrobusow i innowacyjny w alternatywnych napedach, skoro niestety stal sie takze liderem najbardziej idiotycznego rozplanowaniem ukladu siedzen. Nie wiem co oni maja z tym hypem, obojetnie w jakim autobusie czy na diesel, gaz, elektryk, hydrogen.. zawsze, alesz to naprawde zawsze musza babrac te durne 2 rzedy siedzen tylem do kierunku jazdy przed drugimi drzwiami. Zaden inny normalny producent autobusow tego nie robi..

  • Chates – 17.08.2019

    Trzy osoby z czego rżą?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....