TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Drogowy debiut gazowego Citaro [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.12.2015 18:36:36
Drogowy debiut gazowego Citaro [FILM]

Prezentujemy film z pierwszych jazd testowych autobusu Mercedes-Benz Citaro NGT, który zadebiutował na tegorocznych targach w Kortrijk.

Pojazd ten wyróżnia przede wszystkim nowy, mniejszy silnik ? M936 o pojemności 7,7 litra i mocy 222 kW (302 KM). Nowy gazowy Citaro pomyślnie przeszedł zimowe testy w Skandynawii, letnie w Mediolanie i wysokościowe w Tyrolu. W sumie trzy demonstracyjne pojazdy pokonały już dystans 130 000 km. Dodatkowo sam silnik M936 od ponad roku jest seryjnie stosowany w pojazdach ciężarowych Mercedes-Benz Econic. Pełna produkcji seryjna Citaro NGT rozpocznie się wiosną przyszłego roku. Jednym z pierwszych odbiorców będzie Augsburg, który zamówił aż 68 gazowych autobusów.

Trochę techniki

Podstawową zaletą nowego, gazowego systemu napędowego jest jego lekkość. To efekt zarówno niższej masy nowego silnika, jak i kompaktowej zabudowy kompozytowych butli z gazem, która teraz waży zaledwie 485 kg. Jak wiadomo ?gazowy garb? zwiększa całkowitą wysokość autobusów CNG do 3389 mm. Wszystkie inne wymiary są identyczne jak w modelach Citaro z silnikami diesla.

Dla lepszego rozłożenia nacisków butle umieszczone są nad przednią osią w przypadku wersji dwuosiowych oraz nad środkową w wersjach przegubowych, trzyosiowych. Wszystkie pokrywy zabudowy wykonane zostały z tworzywa sztucznego i zamontowane zostały na aluminiowej ramie. Gazowe butle wykonano z materiału kompozytowego obudowanego włóknami węglowymi oraz ? co jest nowością ? także włóknami szklanymi. Taka kombinacja materiałów obniżyła masę pojemników, poprawiła ich wytrzymałość, a przede znacznie zwiększyła pojemność ? z 190 do 227 litrów. Dzięki temu liczba zbiorników mogła zostać zmniejszona, podczas gdy całkowita objętość jest cały czas taka sama.

W porównaniu z poprzednim modelem, najnowszy Citaro NGT ma o jedną butlę gazową mniej, oferując podobny zasięg jak do tej pory, który z kolei jest niemal identyczny jak w Citaro z silnikiem diesla. Mniejsza liczba butli powoduje to zauważalne oszczędności na wadze zestawu i wynosi od 15 do 45 kg, zależnie od liczby butli gazowych. Ich liczba może wynosić 4, 6, 7 i 8. Wagowe oszczędności przełożyły się na większą pojemność gazowych autobusów Mercedesa. Teraz Citaro NGT w standardowej specyfikacji może zabrać 96 pasażerów, a nie jak poprzednio 93 . Przegubowe Citaro G NGT oferuje miejsce dla 153 pasażerów w porównaniu z liczbą 149 pasażerów wcześniej.

Silnik o połowę lżejszy

Nowy silnik gazowy M936 to podręcznikowy przykład downsizingu. Do tej pory Mercedes stosował w swoich gazowych autobusach potężny, 12-litrowy silnik M447 hLAG. Jego następca wywodzi się z doskonale już znanej jednostki napędowej OM 936 Euro 6. Blok i głowica cylindrów przyjęte zostały z silnika diesla i przystosowane do pracy na CNG. Nowo opracowane elementy to m.in. turbosprężarka, kanał powietrza doładowującego i układ zapłonowy. W zakresie ekologii M936 spełnia z nawiązką wymagania Euro 6 ? szczególnie w zakresie emisji CO2 , których emisja jest niższa o 20 procent w porównaniu z silnikami diesla. Dodatkowo korzystanie z odnawialnych źródeł gazu ziemnego może jeszcze bardziej zneutralizować emisję CO2 . Kolejna ważna sprawa to niższa emisja hałasu. M936 jest cichszy aż o 4 dB niż diesel, co dla subiektywnie odbieranego poziomu hałasu przez człowieka oznacza spadek prawie o połowę. Ponadto ten silnik waży zaledwie 747 kg, czyli jest o 25 procent lżejszy niż jego poprzednik o pojemności 12 l. Oferowana moc to 222 kW (302 KM) przy 2000 obrotów na minutę przy maksymalnym momencie obrotowym 1200 Nm od 1200 do 1600 obrotów na minutę. To zapewnia podobne właściwości jezdne jak w wysokoprężnym Citaro.

Bez filtra DPF

Warto też dodać, że M936 jest wyjątkowo ... prosty. Nie znajdziemy tutaj ani systemu EGR ani filtra cząstek stałych DPF. Odpada więc konieczność jego regeneracji. Ponadto ze względu na spalanie praktycznie wolne od sadzy, gazowy silnik ? w przeciwieństwie do silnika wysokoprężnego ? nie wymaga także technologii SCR z wtryskiem AdBlue . Jak w silniku benzynowym, kontrola emisji realizowana jest za pomocą trójdrożnego katalizatora. Zużycie mniejsze do 20 procent M936 jest także efektywny. Jego zużycie paliwa jest aż o 15-20% niż w poprzednich gazowych modelach Citaro CNG. Obok nowej konstrukcji silnika jest to także efekt zastosowania opcjonalnego modułu odzyskiwania energii. Ponadto wydłużono okresy wymiany oleju i świec zapłonowych w porównaniu z poprzednim silnikiem i teraz wynoszą one od 45.000 km do 60.000 km. Na podstawie średniego przebiegu miejskich autobusów oznacza to, że Citaro CNG powinien pojawiać się w serwisie tylko raz w roku. W układzie przeniesienia napędu można zastosować automatyczne skrzynie biegów ZF lub Voith.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mercedes-Benz
Citaro
CNG
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....