Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Drogowy debiut gazowego Citaro [FILM]

infobus
10.12.2015 16:36
0 Komentarzy

Prezentujemy film z pierwszych jazd testowych autobusuMercedes-Benz Citaro NGT, który zadebiutował na tegorocznych targach wKortrijk.

Pojazd ten wyróżnia przede wszystkim nowy, mniejszysilnik ? M936 o pojemności 7,7 litra i mocy 222 kW (302 KM). Nowy gazowy Citaropomyślnie przeszedł zimowe testy w Skandynawii, letnie w Mediolanie iwysokościowe w Tyrolu. W sumie trzy demonstracyjne pojazdy pokonały już dystans130 000 km. Dodatkowo sam silnik M936 od ponad roku jest seryjnie stosowany wpojazdach ciężarowych Mercedes-Benz Econic. Pełna produkcji seryjna Citaro NGT rozpoczniesię wiosną przyszłego roku. Jednym z pierwszych odbiorców będzie Augsburg,który zamówił aż 68 gazowych autobusów.

{https://www.youtube.com/watch?v=m6tX1fc4nLg}

Trochę techniki

Podstawową zaletą nowego, gazowego systemu napędowego jestjego lekkość. To efekt zarówno niższej masy nowego silnika, jak i kompaktowejzabudowy kompozytowych butli z gazem, która teraz waży zaledwie 485 kg. Jakwiadomo ?gazowy garb? zwiększa całkowitą wysokość autobusów CNG do 3389 mm.Wszystkie inne wymiary są identyczne jak w modelach Citaro z silnikami diesla.

Dla lepszego rozłożenia nacisków butle umieszczone są nadprzednią osią w przypadku wersji dwuosiowych oraz nad środkową w wersjach przegubowych,trzyosiowych. Wszystkie pokrywy zabudowy wykonane zostały z tworzywa sztucznegoi zamontowane zostały na aluminiowej ramie. Gazowe butle wykonano z materiałukompozytowego obudowanego włóknami węglowymi oraz ? co jest nowością ? takżewłóknami szklanymi. Taka kombinacja materiałów obniżyła masę pojemników,poprawiła ich wytrzymałość, a przede znacznie zwiększyła pojemność ? z 190 do227 litrów. Dzięki temu liczba zbiorników mogła zostać zmniejszona, podczas gdycałkowita objętość jest cały czas taka sama.

W porównaniu z poprzednim modelem, najnowszy Citaro NGT ma ojedną butlę gazową mniej, oferując podobny zasięg jak do tej pory, który zkolei jest niemal identyczny jak w Citaro z silnikiem diesla. Mniejsza liczbabutli powoduje to zauważalne oszczędności na wadze zestawu i wynosi od 15 do 45kg, zależnie od liczby butli gazowych. Ich liczba może wynosić 4, 6, 7 i 8.Wagowe oszczędności przełożyły się na większą pojemność gazowych autobusówMercedesa. Teraz Citaro NGT w standardowej specyfikacji może zabrać 96pasażerów, a nie jak poprzednio 93 . Przegubowe Citaro G NGT oferuje miejscedla 153 pasażerów w porównaniu z liczbą 149 pasażerów wcześniej.

Silnik o połowę lżejszy

Nowy silnik gazowy M936 to podręcznikowy przykładdownsizingu. Do tej pory Mercedes stosował w swoich gazowych autobusachpotężny, 12-litrowy silnik M447 hLAG. Jego następca wywodzi się z doskonale jużznanej jednostki napędowej OM 936 Euro 6. Blok i głowica cylindrów przyjętezostały z silnika diesla i przystosowane do pracy na CNG. Nowo opracowaneelementy to m.in. turbosprężarka, kanał powietrza doładowującego i układzapłonowy. W zakresie ekologii M936 spełnia z nawiązką wymagania Euro 6 ?szczególnie w zakresie emisji CO2 , których emisja jest niższa o 20 procent wporównaniu z silnikami diesla. Dodatkowo korzystanie z odnawialnych źródeł gazuziemnego może jeszcze bardziej zneutralizować emisję CO2 . Kolejna ważna sprawato niższa emisja hałasu. M936 jest cichszy aż o 4 dB niż diesel, co dlasubiektywnie odbieranego poziomu hałasu przez człowieka oznacza spadek prawie opołowę. Ponadto ten silnik waży zaledwie 747 kg, czyli jest o 25 procentlżejszy niż jego poprzednik o pojemności 12 l. Oferowana moc to 222 kW (302 KM)przy 2000 obrotów na minutę przy maksymalnym momencie obrotowym 1200 Nm od 1200do 1600 obrotów na minutę. To zapewnia podobne właściwości jezdne jak wwysokoprężnym Citaro.

Bez filtra DPF

Warto też dodać, że M936 jest wyjątkowo … prosty. Nieznajdziemy tutaj ani systemu EGR ani filtra cząstek stałych DPF. Odpada więckonieczność jego regeneracji. Ponadto ze względu na spalanie praktycznie wolneod sadzy, gazowy silnik ? w przeciwieństwie do silnika wysokoprężnego ? niewymaga także technologii SCR z wtryskiem AdBlue . Jak w silniku benzynowym,kontrola emisji realizowana jest za pomocą trójdrożnego katalizatora. Zużyciemniejsze do 20 procent M936 jest także efektywny. Jego zużycie paliwa jest aż o15-20% niż w poprzednich gazowych modelach Citaro CNG. Obok nowej konstrukcjisilnika jest to także efekt zastosowania opcjonalnego modułu odzyskiwaniaenergii. Ponadto wydłużono okresy wymiany oleju i świec zapłonowych wporównaniu z poprzednim silnikiem i teraz wynoszą one od 45.000 km do 60.000km. Na podstawie średniego przebiegu miejskich autobusów oznacza to, że CitaroCNG powinien pojawiać się w serwisie tylko raz w roku. W układzie przeniesienianapędu można zastosować automatyczne skrzynie biegów ZF lub Voith.

Komentarze