Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Diesle odpowiedzialne za smog? [FILM]

infobus
16.02.2017 14:56
0 Komentarzy

W dużych miastach zanieczyszczenia komunikacyjne stanowią 60proc. wszystkich zanieczyszczeń. Odpowiedzialne są przede wszystkim silnikidiesla i niesprawne pojazdy

W największych miastach Polski za emisje szkodliwych pyłówodpowiedzialny jest przede wszystkim transport. Silne działanie rakotwórczewykazują spaliny z silników diesla. Odpowiedzialni są także kierowcy, którzyszukając oszczędności, decydują się na samodzielny demontaż filtrów cząstekstałych. Zanieczyszczenia z transportu mogłyby być mniejsze dzięki kontrolomdrogowym emisji spalin i niedopuszczaniu do ruchu przestarzałych i niesprawnychpojazdów.

? Z punktu widzenia motoryzacji problem ze smogiem to kwestiadbałości o samochody. Z jednej strony przez ich właścicieli, a z drugiej stronydbałości o powietrze, którym oddychamy w samochodzie, czyli przede wszystkimwymiana filtrów kabinowych w samochodach i filtrowanie powietrza ? tłumaczy wrozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Niedbała, zastępca dyrektorasprzedaży ds. wyposażenia warsztatów w Inter-Team.

Najważniejszą przyczyną zanieczyszczenia powietrza jestniska emisja.

Raport Najwyższej Izby Kontroli w raporcie „Ochrona powietrzaprzed zanieczyszczeniami” wskazuje, że odpowiada ona za ok. 90 proc.zanieczyszczeń, a 7 proc. generuje komunikacja. W największych miastach zaponad 60 proc. zanieczyszczeń odpowiada transport. Jak jednak podkreślaNiedbała, wszystko zależy od rodzaju samochodu i silnika. Toksyczne sązwłaszcza spaliny z silników diesla.

? Starsze diesle były nieco mniejszym zagrożeniem, choć niemiały filtrów cząstek stałych. Cząstka wydalana z układu wydechowego takiegosamochodu była na tyle ciężka, że spadała bezpośrednio na ziemię, od razu powydostaniu się z układu. W nowoczesnym dieslu z bezpośrednim wtryskiem wukładzie common rail cząstka jest bardzo lekka i jest bardziej niebezpieczna.Stąd właśnie montaż filtrów cząstek stałych, żeby cząstka nie unosiła się wpowietrzu tak, żebyśmy my jej nie wdychali, bo jest to związek rakotwórczy ?tłumaczy ekspert.

Filtry cząstek stałych (DPF) mają za zadanie ograniczyćnadmierną emisję spalin poprzez zatrzymywanie cząstek stałych i ich wypalaniewewnątrz filtra. Po latach często wymagana jest wymiana filtra, ta zaś możekosztować kilka czy nawet kilkanaście tysięcy złotych. Część kierowców wposzukiwaniu oszczędności decyduje się na całkowity demontaż. Teoretycznie jestto nielegalne, w żaden sposób nie jest jednak ścigane, a podczas kontroli drogowejpolicjanci nie zwracają na to większej uwagi. Na Zachodzie mandaty zaporuszanie się pojazdem bez filtra sięgają kilku tysięcy euro.

? Samochody uszkodzone albo zmodyfikowane w sposóbniedozwolony, np. poprzez wymontowywanie filtrów cząstek stałych, są dla nasdużym zagrożeniem i mogą mieć duży wpływ na środowisko. Gdyby jednak na drogachbyły prowadzone kontrole, sytuacja na pewno by się poprawiła, a transportmiałby zdecydowanie mniejszy wpływ na jakość powietrza ? przekonuje TomaszNiedbała.

Komentarze