Częstochowa o ugodzie ws. hybryd: Korzystne rozwiązanie
Częstochowskie MPK nie będzie musiało zwracać środkówprzeznaczonych przez NFOŚiGW na zakupione przez MPK hybrydowe autobusy, którepo serii awarii wycofano z eksploatacji; sąd zatwierdził porozumienie w tejsprawie – poinformował w środę, 19 sierpnia Urząd Miasta Częstochowy.
Warunkiem, jak wyjaśniono, jest jednak uzyskanie efektuekologicznego w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnej umowie. Toskutek ugody zawartej pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska iGospodarki Wodnej a Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Częstochowie.
Treść ugody została uzgodniona w wyniku mediacji prowadzonejprzed Sądem Polubownym przy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.
O częstochowskiej ugodzie pisaliśmy w InfoBusie już TUTAJ
Efekt ekologiczny
Z końcem 2014 r. miasto zamówiło 40 autobusów o napędziegazowo-elektrycznym. Z koordynowanego przez NFOŚiGW programu „Gazela” Częstochowadostała na ten cel blisko 66 mln zł. W toku rozpoczętej na przełomie 2015 i2016 r. eksploatacji ujawniło się wiele problemów, przede wszystkimkonstrukcyjnych.
Wiosną 2017 r. roku jeden z autobusów spłonął na drodze; potym zdarzeniu wszystkie takie pojazdy wycofano z eksploatacji, a prokuraturawszczęła w tej sprawie śledztwo. Fundusz zapowiadał, że MPK będzie musiałooddać otrzymane środki, ponieważ nie został osiągnięty efekt ekologiczny, cobyło warunkiem dofinansowania.
-„Zatwierdzony przez Sąd dokument ugody realizuje kluczoweinteresy stron. W szczególności ugoda zobowiązuje MPK Częstochowa do uzyskaniaefektu ekologicznego w wysokości nie mniejszej niż określona w pierwotnejumowie. Ugoda określa ponadto, że wartość ta ma zostać osiągnięta w terminiemożliwym do realizacji z punktu widzenia możliwości rozwoju transportupublicznego w Częstochowie, jak również wzmacnia zabezpieczenie wykonania tegoefektu” – poinformował częstochowski magistrat.
Urzędnicy dodali, że wykonanie założeń zawartych w ugodziejednocześnie zapewni MPK w Częstochowie brak obowiązku zwrotu całości lubczęści środków przyznanych w ramach przedmiotowej dotacji. Sąd umorzył teżpostępowanie prowadzone z powództwa MPK przeciwko NFOŚiGW w związku zwypowiedzeniem pierwotnej umowy przez Fundusz – ze względu na jej niewykonanie.
-„Ugoda jest korzystniejsza niż prowadzenie sporu prawnegomiędzy stronami. Dodatkowo, przewiduje szerokie zrzeczenie się roszczeń MPK wCzęstochowie wobec Skarbu Państwa oraz dwóch państwowych osób prawnych. Tymsamym ugoda uchyla ryzyka procesowe i koszty związane z toczeniem sporusądowego” – zaznaczył Urząd Miasta.
Co by było gdyby…
Według wcześniejszych szacunków, gdyby nie doszło do zawarciaugody, wraz z odsetkami i dodatkowymi opłatami Częstochowa musiałaby oddać ok.100 mln zł. Przedstawiciele MPK nie zgadzali się z zarzutami NFOŚiGW, że to oniponoszą odpowiedzialność za problemy z dostarczonymi autobusami. Spółkazaznaczała, że wybór wykonawcy hybryd nastąpił na podstawie obowiązującychprzepisów prawa zamówień publicznych.
W toku postępowania przetargowego nie było żadnych odwołańani protestów, a firma, która go wygrała złożyła komplet dokumentów związanychz zamówieniem, które dotyczyło skonstruowania i wyprodukowania autobusów;uzyskano także dokumenty homologacji przez wyłonioną w przetargu firmę.Homologacji udziela powołana do tego państwowa osoba prawna – TransportowyDozór Techniczny, upoważniona do tego przez resort transportu i – jakwskazywało MPK – dostarczone autobusy miały taką homologację.
Według opinii ekspertów na których powoływało się MPK,doszło do licznych nieprawidłowości, zarówno w fazie projektowania, produkcji ihomologowania pojazdów hybrydowych, jak również w fazie ich serwisowania przezproducenta.
28 kwietnia 2017 r. na ul. Legionów w Częstochowie zapaliłsię autobus marki Solbus o napędzie gazowo-elektrycznym, należący do MPK.Kierowca, który poczuł dym, zatrzymał autobus i ewakuował pasażerów. Mimointerwencji straży pożarnej, zbudowany w znacznej części z tworzyw sztucznychpojazd szybko się spalił. Zbiorniki z gazem nie wybuchły; zgromadzone w nichpaliwo wypaliło się poprzez instalację bezpieczeństwa. Nikomu nic się niestało, jednak pojazd został całkowicie zniszczony.
Od tego czasu kupione przez samorząd autobusy hybrydowezostały wycofane z eksploatacji, a prokuratura wszczęła w tej sprawie śledztwo.W grudniu 2017 r. śledczy poinformowali, że – według specjalistów -prawdopodobną przyczyną kwietniowego pożaru autobusu było niedostatecznezabezpieczenie przewodów elektrycznych na dachu. (PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze