TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Co z liniowym przetargiem w Kielcach? List i donos
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.09.2017 12:48:01 19 komentarzy
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

To, co się dzieje wokół przetargu na dziesięcioletnią obsługę kieleckiej komunikacji miejskiej Stowarzyszenie Przyjazne Kielce nazywa wielkim skandalem. Społecznicy podjęli pewne kroki w tej sprawie. Na swoim profilu na Facebook'u opublikowali list otwarty. Zdecydowali się także na powiadomienie prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa przez Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.

W naszej galerii umieściliśmy fotokopie pisma do śledczych. Natomiast poniżej treść listu, o którym wspomnieliśmy na wstępie (pisownia oryginalna).

"To, co się dzieje wokół przetargu na komunikację publiczną - Stowarzyszenie Przyjazne Kielce nazywa wprost: Wielkim Skandalem. Na dodatek skandalem, który nie tylko podrywa zaufanie do Kielc jako wiarygodnego partnera gospodarczego, naraża nasze miasto na ogromne, sięgające niemal 60 mln straty finansowe, wielomilionowe odszkodowania, ale również - rodzi ryzyko obniżenia jakości możliwych do uzyskania usług transportowych. 

*

Przypomnijmy fakty: w marcu 2017 Zarząd Transportu Miejskiego ogłasza największy w Polsce, 10-letni przetarg na obsługę komunikacji publicznej w Kielcach i okolicznych gminach.

Przetarg od początku budzi kontrowersje, wskutek protestów zmieniane są jego warunki, ostatecznie w czerwcu następuje otwarcie ofert.


Tańszą ofertę złożyła firma Michalczewski - o niemal 60 mln. Zaproponowała kwotę 623 mln, zaś Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji - 679 mln. Uśredniona kwota za wozokilometr wynosi w pierwszym przypadku 6,48 zł, u MPK zaś 6,91 zł.

*

Wycena firmy Michalczewski:

Część A – 6,12 zł/wzkm brutto (5,67 zł/wzkm netto)

Część B – 7,22 zł/wzkm brutto (6,69 zł/wzkm netto)

Część C – 4,43 zł/wzkm brutto (4,10 zł/wzkm netto)

Część D – 4,88 zł/wzkm brutto (4,52 zł/wzkm netto)

*

Wycena MPK:

Część A – 6,70 zł/wzkm brutto (6,20 zł/wzkm netto)

Część B – 7,61 zł/wzkm brutto (7,05 zł/wzkm netto)

Część C – 4,81 zł/wzkm brutto (4,45 zł/wzkm netto)

Część D – 5,24 zł/wzkm brutto (4,85 zł/wzkm netto)

*

Na dodatek, ten tańszy podmiot zaoferował obsługę wszystkich linii fabrycznie nowymi autobusami, z klimatyzacją, co zdecydowanie podniosłoby komfort podróżowania (dziś w Kielcach tylko część autobusów ma klimatyzację, a jeszcze mniej to nowe pojazdy)

*

I w tym momencie następuje szereg różnych, niewytłumaczalnych racjonalnie działań (a gdy nie wiadomo o co chodzi, rodzi się podejrzenie, że chodzi o pieniądze i posady). Rozstrzygnięcie przetargu miało zająć kilka tygodni, a trwa już kilka miesięcy, organizator przetargu składa wniosek za wnioskiem przeciwko podmiotowi, który złożył najlepszą ofertę, związany z MPK poseł otwarcie lobbuje za tą spółką, związane z miastem media prezentują tendencyjne artykuły, a wg pochodzących z nich informacji, Zarząd Transportu Miejskiego wynajmuje zewnętrzną kancelarię do pomocy.

*

Oto trzy najpoważniejsze zarzuty dotyczące najtańszego oferenta.

*

Popierający MPK poseł mówił o propozycji firmy, która złożyła tańszą ofertę: (...)Ta stawka jest bezczelnie niska, nieodpowiedzialna. Tylko, za przeproszeniem, wariat mógł ją złożyć(...). Pojawiają się informacje, że za zaproponowaną stawkę nie da się utrzymać godnych płac.

*

Nie zdaje sobie widocznie sprawy, iż obecnie MPK ma...jeszcze niższą stawkę. Np. za autobusy 18-metrowe za wozokilometr miasto obecnie płaci 6,23 zł, Michalczewski zaproponował 7,22 zł, (a MPK w swojej ofercie zażądało 7,61 zł). Za autobusy 12-metrowe obecnie MPK inkasuje 6,08 zł, Michalczewski zaproponował 6,12 zł (a MPK w swojej ofercie zażądało 6,70 zł. W świetle tych faktów kuriozalnie brzmią zarzuty, że przyjęcie oferty Michalczewskiego oznacza głodowe stawki dla pracowników. Bo to by oznaczało, że obecnie w MPK one muszą być niższe niż w Korei Północnej.

*

Drugim zarzutem jest to, iż Kielce stracą podatkowo po wyborze tańszej oferty. Jest to nieprawda o tyle, że MPK od lat nie płaci podatku CIT, podatek od nieruchomości (za bazę) płaciłby także Michalczewski, podatki PIT pracownicy płacą w miejscowościach w których mieszkają, zaś podatki od środków transportu konkurent zobowiązał się płacić wszystkie w Kielcach (zaś MPK, ze względu na umowy leasingowe, część z nich płaci w innych gminach). Co oznacza, że miasto nie tylko nie straci podatkowo, ale wręcz może zyskać (np. w przypadku podatku od środków transportu)

*

Trzeci zarzut dotyczy możliwej utraty pracy czy pogorszenia się warunków pracy przez kierowców. Michalczewski jednak zadeklarował, iż tak jak MPK zamierza zatrudniać na umowy o pracę, wszystkich, którzy tylko będą chcieli i będą spełniać warunki (co może wyjść z pożytkiem, gdyż jest szansa na odrzucenie ofert złapanych na piciu alkoholu szwagrów niektórych parlamentarzystów)

*

Dodatkowo - mamy do czynienia chyba z pierwszym w Polsce przypadkiem, gdy za pieniądze podatników wynajmowana jest zewnętrzna, (zapewne renomowana i droga) kancelaria prawna (mimo że miasto ma swoich 8 czy 9 prawników na etatach), której zadaniem jest doprowadzenie (?) do unieważnienia przetargu / nie wybrania oferty, dzięki której mieszkańcy mogliby jeździć i taniej i w lepszych warunkach.

To byłby wręcz chyba pierwszy taki przypadek w historii polskiego samorządu, że instytucja miejska działa tak, jakby chciała doprowadzić do działania na szkodę tegoż samorządu i utraty przez niego niemal 60 mln złotych.

*

Bo jeśli z jakiegoś powodu z tego przetargu wykluczono by najtańszego oferenta / lub rozpisano nowy, albo płacilibyśmy za przewozy niemal 60 mln więcej albo narazilibyśmy miasto na wielomilionowe odszkodowania, gdyż wykluczony zapewne odwołałby się od tej decyzji (a patrząc na złożoną przez niego ofertę - miałby ogromne szanse takie odszkodowanie wygrać)

*

Dlatego Stowarzyszenie Przyjazne Kielce popiera tę tańszą ofertę. Bo oznacza niemal 60 milionów oszczędności, zwiększa komfort pasażerów (wszystkie autobusy nowe, z klimatyzacją, tzw. ciepłym guzikiem, itd), do tego nie wynika z niej, by negatywnie mogła wpłynąć na wpływy podatkowe.

Te niemal 60 mln w zupełności wystarczyłoby nie tylko na kompleksowe remonty wszystkich kieleckich szkół, przedszkoli i żłobków, doposażenie ich w nowoczesny sprzęt (o co od lat zabiegają i przedstawiciele szkół i wielu radnych), ale również na budowę nowoczesnych placów zabaw czy wsparcie którego potrzebują kieleckie rodziny i seniorzy.

*

Nie jesteśmy w stanie zrozumieć, jaki jest powód tego, że gdy za mniej (o niemal 60 mln) możemy dostać więcej (wszystkie autobusy nowe i z klimatyzacją kontra to, co jest obecnie), miasto robi tak duże problemy.

Przecież w żywotnym interesie tak samego miasta jak i (przede wszystkim) jego mieszkańców jest, abyśmy nasze pieniądze wydawali możliwie racjonalnie, z jak największym pożytkiem i przejrzystością.

Te ponad 600 mln to nie są pieniądze z kosmosu, ale nasze - kielczan. Z naszych podatków.

*

Gdybyśmy to my otrzymali tańszą o dziesiątki milionów ofertę, z lepszymi warunkami, lepszymi autobusami, to uczynilibyśmy wszystko, by dopomóc tej tańszej i lepszej firmie w wejściu na nasz rynek.

To chyba jest w interesie nas wszystkich.

*

Dlatego apelujemy - do wszystkich radnych, organizacji biznesowych, parlamentarzystów i instytucji kontrolnych, prawnych i nadzorczych o szybką interwencję u władz Kielc i objęcie tego przetargu specjalnym nadzorem. Bo niezrozumiałe jest podejście ZTM i władz miasta do tego przetargu, co może budzić (i budzi) przekonanie o poza merytorycznych naciskach, które mają wpływ na jego rozstrzygnięcie.

*

Dlatego też - składamy w prokuraturze zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa poprzez działanie na szkodę miasta i mieszkańców, narażenie miasta Kielce na utratę niemal 60 mln i wypłatę wielomilionowego odszkodowania.

*


W imieniu zarządu Stowarzyszenia Przyjazne Kielce - Prezes Arkadiusz Stawicki"

Nic dziwnego, że kielecki przetarg wywołuje tak duże emocje. Dla MPK to w pewnym sensie być albo nie być. Samo operowanie "unijnymi" Solarisami nie pozwoli przewoźnikowi na spokojną egzystencję w przypadku przegranej w toczącym się postępowaniu. Strona społeczna z kolei sprawia wrażenie jakby czyniła wszystko, aby porażka kieleckiego MPK była początkiem nowego rozdziału w historii miasta.

Zagadkowa natomiast pozostaje postawa ZTM, który wydaje się, że utknął w martwym punkcie po kolejnych wezwaniach do udostępnienia dokumentów przez spółkę Michalczewski. Ile zatem jeszcze potrwa kielecka rozgrywka? Być może nawet do listopada. Pod koniec sierpnia kielecki zarządca komunikacji wystąpił do oferentów o wydłużenie terminu związania ofertą.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZTM Kielce
Michalczewski
MPK Kielce
przetarg
linie
  • Yhym – 08.09.2017

    Stowarzyszenie dzieciaków, które popiera Michalczewskiego bo 'jest fajny'. Michalczewski takie machlojki we Wrocławiu odwala, że gdyby weszło ITD i PIP, to by dostali najwyższą karę. Na święta zabierali premie kierowcom, żeby dać ją dyspozytorom. Nie znam się na MPK Kielce i jakości ich usług, jednak Michalczewski dla mnie to metr mułu i wodorosty.

  • Miro Maro – 08.09.2017

    No to ładnie MPK poszalało...

  • BB – 08.09.2017

    @Yhym:Nie "bo jest fajny", tylko daje realną szansę na poważne zmiany w komunikacji miejskiej w Kielcach. Do tego daje miastu spore oszczędności, które można spożytkować w innych dziedzinach w mieście.

  • mer – 08.09.2017

    Taa... Szanse... Na gnój w mieście...

  • STC – 08.09.2017

    @Yhym i @mer czy jesteście zwiącholami z MPK?.

  • Miro Maro – 08.09.2017

    @STC Na pewno

  • CeliNA – 08.09.2017

    Przetarg to przetarg. Prawa powinien każdy przestrzegać. Kiedy kielczanie w koncu przejrza na oczy i zobacza, ze w Kielcach nie dba sie o nich, tylko o swoje stolki?

  • Anka – 08.09.2017

    Yhym widziales odwolaia Michalczewskiego? Sa dostepne online na stronie ZTM. Sprawdz sobie, co jest zarzucane i dopiero komentuj. Wreszcie znalazl sie ktos, kto ma jaja i nie boi sie glosno mowic o tym co wladza robi i JAK!!!! Stowarzyszwnie Pezyjazne Kiwlce jestem z Wami

  • Kielczanin – 09.09.2017

    Ewidentnie widać, że przy rozstrzyganiu tego przetargu nie o przepisy prawa chodzi. Dlatego - trzeba docenić tych, którzy próbują coś z tym zrobić.

  • zyga – 09.09.2017

    Mpk kielce dziady!!!!!

  • MFM – 09.09.2017

    W tym wszystkim już nie chodzi o to kto lepszy, kto gorszy. Przyczyna schizofrenii, która panuje teraz w MPK i ZTM miała miejsce 10 lat temu. Trzeba więc być niezłym idiotą, żeby wierzyć, że w nieskończoność i przy bierności rynku da się utrzymywać ten status quo. Pytanie do zwiącholi z MPK- ujadacie (naturalnie po kłamstwach i manipulacjach p. L i p. Ś), a czemu nie zadacie pytania dlaczego Wasza firma tak naprawdę nie rozwijała się? Naprawdę nie mieliście świadomości, że od 10 lat nie jesteście na miejskim garnuszku i przyjdzie taki moment kiedy będziecie musieli odpowiedzieć na smutne pytanie "co dalej"?

  • !!! – 09.09.2017

    TYLKO MICHAL!!!!

  • JA – 09.09.2017

    Problem jest taki, że MPK jest spółką pracowniczą, czyli tak naprawdę podmiotem zewnętrznym takim samym, jak Michalczewski. Im wydaje się, że skoro mają siedzibę w Kielcach i jeżdżą w Kielcach to mogą wszystko. Kielce popełniły błąd podczas prywatyzacji. Zamiast prywatyzować powinni byli podzielić MPK na np. 2 spółki ale miejskie. I nie byłoby tego problemu. Spółki miejskie byłyby podmiotami wewnętrznymi i nie byłoby konieczności organizowania przetargów. Tak zrobiono w Białymstoku. Jaka jest u nas KM, każdy widzi. Teraz żale, że przyszedł ktoś zewnętrzny i zabierze MPK możliwość egzystencji. Równie dobrze mogliby dogadać się z Michalczewskim i być podwykonawcą. Ale zwiąchol wie swoje. Nie, bo nie. Miasto mogłoby też przejąć MPK, dokapitalizować je i traktować jako podmiot wewnętrzny. Wywalając jednocześnie zwiącholi na zbity pysk.

  • zxc – 09.09.2017

    Michal won!!!

  • xyz – 09.09.2017

    A niech MPK wygra. Niech nakupuje MAZów czy ichniejszych Bogdanów. Akurat tabor adekwatny do poziomu Kielc.

  • r – 10.09.2017

    haha, dokładnie xyz - wieś tańczy i śpiewa :D

  • Malwa – 11.09.2017

    Oby koniec MPK był szybszy niż kombinowanie przy przetargu! Prędzej czy później ktoś z ZTM będzie miał prokuratora na karku.

  • Ry – 11.09.2017

    I bardzo dobrze niech Ziobro się za cały ZTM weźmie i zrobi porządek

  • Kielczanin – 11.09.2017

    To co się robi w Kielcach to jest kabaret. Nie chodzi tylko o ten przetarg. Czemu Kielce nie wzięły udziału w żadnym projekcie związanym z zakupem autobusów elektrycznych? Wszystkie miasta inwesują w nowe autobusy spełniające przynajmniej te normy EURO 5, a w Kielcach wolą kupić MAZy, czy jakieś Temsy za które ktoś chyba dostał w łapę. Naprawdę komuś nie zależy chyba na rozwijaniu się miasta. Jeśli tak to niech zrezygnuje ze stanowiska, ale w sumie co to da, jak przyjdzie kolejny ,,obeznany" jak to dobrze zarządzać miastem i będzie to samo.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....