TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Citaro G w systemie BusWay w Nantes
DAIMLER BUSES - Opublikowano: 11.08.2009 14:42:08 13 komentarzy
Citaro G w systemie BusWay w Nantes

Prezentujemy system BRT (Bus Rapid Transit) we francuskim Nantes, który funkcjonuje od jesieni 2006 r. pod nazwą BusWay. Nantes to miasto w zachodniej Francji, ważny port nad Loarą i oczywiście siedziba klubu piłkarskiego FC Nantes. Obecnie aglomerację zamieszkuje ok. 600 000 osób. W ostatnich latach odnotowano radykalny wzrost liczby ludności miasta, co oczywiście spowodowało spore problemy transportowe w ramach dotychczasowego układu komunikacyjnego. W tej sytuacji postawiono wprowadzić względnie tanie rozwiązanie w postaci wydzielonej linii autobusowej, łączącej przedmieścia z centrum. Obsługuje ją łącznie 20. przegubowych autobusów niskopodłogowych Mercedes-Benz Citaro G. I co ciekawe są one zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Dzięki rozwiązaniu BRT w godzinach szczytu pasażerowie BusWay docierają o 50% szybciej do centrum miasta niż osoby dojeżdżające samochodami. To najlepsza reklama komunikacji publicznej i na jej efekty nie trzeba było długo czekać. Już w następnym roku funkcjonowania liczba pasażerów linii nr. 4 wzrosła do 26 500 osób dziennie. Ekologiczne autobusy przemierzają 7 kilometrową trasę w 20 minut, a częstotliwość kursów wynosi 3 minuty. Łącznie linia posiada 15 przystanków –specjalnie dostosowanych do systemu BRT. Warto podkreślić, że zarówno stylistyka przystanków, jak i autobusów podkreśla wyjątkowość systemu BusWay i dodaje mu atrakcyjności. A to wbrew pozorom bardzo ważna sprawa przy promocji transportu publicznego. Generalnie nantejskie Citara wyglądają bardzo futurystycznie, co uzyskano m.in. poprzez schowanie kół dwóch tylnych osi pod specjalnymi osłonami (a`la Neoplan Centroliner) oraz fantastyczne malowanie pojazdu. Świetnie podkreślone zaokrąglenia –szczególnie na ścianach bocznych i wyjątkowe wykończenie tylnej ściany –dają w rezultacie pojazdom rewelacyjny wygląd i zachęcają do skorzystania z BusWay. I oto właśnie chodzi. We wnętrzu autobusów mamy oczywiście pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, oryginalne oświetlenie w pasie pod okiennym, poręcze z polerowanej stali nierdzewnej, ciemnoniebieskie siedzenia i pełny monitoring. I ciekawa informacja dla kierowców –w Citarach BusWay prowadzący siedzi w zupełnie wyodrębnionej kabinie, bez możliwości dostępu osób trzecich.

Pomoc Daimlera

Daimler Buses –jako jeden z nielicznych producentów autobusów –oferuje dla miast, które chciałyby wprowadzić system BRT pomoc swoich fachowców, którzy zaplanują i przedstawią konkretny projekt rozwiązań transportowych. Rzecz jasna bazujący na komunikacji autobusowej i pojazdach Mercedes-Benz. Zespół BRT Daimlera składa się z ekspertów zarówno zakresie transportu, ale także w planowaniu miejskiej przestrzeni. To ludzie, którzy pracowali na całym świecie, także żadne wyzwanie nie jest im straszne. Warto podkreślić, że część z nich pierwsze doświadczenie z BRT zebrała przy wprowadzeniu pierwszego takiego systemu Mercedesa w Australii, gdzie 25 lat temu zaplanowano i wdrożono szybką linię autobusową w Adelajdzie. Swoją pracę zaczynają od dogłębnej analizy aktualnego systemu transportowego. To punkt wyjścia, a ich celem nie jest sama sprzedaż autobusów z logo Mercedesa, ale znalezienie takiego rozwiązania, który rozwiąże problemy komunikacyjnego danego miasta . Co ważne –mają oni za sobą ogromne doświadczenie z rozmaitych projektów, co na pewno pomaga przy znalezieniu optymalnego systemu dla nowego miasta.

Daimler również może wziąć na siebie kwestie związane z pełnym serwisowaniem pojazdów, które funkcjonując w systemie BRT są poddawane większym obciążeniom i przebiegom niż na pozostałych liniach. Tym zakresem zajmują się pracownicy OmniPlus, którzy nie tylko mogą przedstawić koszty związane z utrzymaniem pojazdów w idealnym stanie technicznym, ale także pomagają przy planowaniu miejsc postojowych, logistyce dostaw części zamiennych, czy treningach samych kierowców zakresie ekonomicznej i bezpiecznej jazdy.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Daimler Buses
Francja
Nantes
  • Mariolino – 11.08.2009

    Nie zgodzę się z autorem, iż dodanie osłon na koła poprawia estetykę autobusu. Wprost przeciwnie, wsiadając do takiego czegoś ma się wrażenie poruszania sie puszką unoszącą sie nad asfaltem a nie pojazdem po drodze. Co zaś się tyczy malowania Citaro z Nantes, to raczej jest ono skromne i raczej nie szczególne. Chociaż poprawne, ale tylko poprawne.

  • Maciek – 11.08.2009

    Wg. mnie całkiem ciekawa inicjatywa. Kiedy tak patrzyłem, na te wydzielone pasy ruchu, to pomyślałem sobie, że te autobusy możnaby wyposażyć w rolki do prowadzenia całego zestawu (mniej więcej jak to miało miejsce swego czasu w Essen).

  • straphan – 12.08.2009

    Generalnie redakcja portalu by mogla podkreslic, ze tekst jest jedynie reklamowka Daimler Buses. @Maciek: pytanie tylko, skoro maja juz miejsce na torowisko, to czemu puszczaja po nim autobusy? Tramwaj bylby niewatpliwie drozszy w budowie, ale juz tanszy w obsludze (mniejsza liczba brygad i motorniczych do przewiezienia tej samej liczby pasazerow - zmniejszenie czestotliwosci z 3 do 5 minut jest dla pasazera praktycznie niezauwazalne) lub przewiozlby wiecej pasazerow niz autobus (wieksze pojazdy). Tym bardziej, ze Nantes juz ma siec tramwajowa i nie musieliby jej budowac od podstaw.

  • AK – 12.08.2009

    @straphan: witam. Oczywiście – tak jak jest napisane w źródle, tekst pochodzi od Daimlera, który w ten sposób reklamuje swoje produkty. Boli mnie jednak trochę określenie „jest jedynie”. Zamieszczamy tego typu „reklamówki” różnych producentów, gdyż zawierają ciekawe informacje i ten tekst również ma w sobie sporo informacji o systemie w Nantes. Oczywiście, osoby wszechwiedzące tego nie docenią, ale dla innych może to być interesujący materiał. pozdrawiam.

  • straphan – 12.08.2009

    Nie jestem wcale osoba "wszechwiedzaca", ale brak uwypuklenia tego, ze jest to reklamowka Daimler Buses moze prowadzic do tego, ze calkiem spora czesc czytelnikow moze Wam zarzucic stronniczosc. Tym bardziej, ze okreslenie "Prezentujemy" sugeruje, ze opinie zawarte w artykule sa opiniami redakcji, a nie Daimler Buses, ktore najwyrazniej chca wypromowac rozwiazania BRT w Polsce, mozliwe, ze kosztem nowych tras tramwajowych.

  • Maciek – 12.08.2009

    @straphan: Bo autobusy prowadzone mają większą mobilność? Tramwaj(mimo swoim niewątpliwych zalet, które wymieniłeś) jest ograniczony siecią torów, a autobus prowadzony nie. Może zjechać z wydzielonego odcinka i jechać jak normalny pojazd w ruchu ulicznym. Co do pojemności, to zawsze można zastosować pojazdy 20 metrowe jak CapaCity, albo dwuprzegubowe 25m jak pojazdy BRT w Ameryce Południowej. Dzięki prowadzeniu zestawu, długość nie będzie miała prawie żadnego znaczenia (no poza pojemnością...), poza tym wracając do pomysłu z Essen, to odpowiednio ulepszając ich pomysł, można by poprowadzić te autobusy po torowiskach tramwajowych (oczywiście odpowiednio przedtem zaadaptowanych).. Wtedy otrzymalibyśmy bardzo mobilny środek transportowy...

  • straphan – 13.08.2009

    @Maciek: tylko po co sie w to bawic, skoro tory tramwajowe w miescie JUZ SA? BRT to faktycznie dobra alternatywa dla tramwaju w miastach bez sieci. Ale w Nantes? Nie trzeba nowej zajezdni - do starej wystarczy dobudowac kilka torow, zamiast kupowac wuchte autobusow ktore trzeba wymienic po 10-15 latach kupujesz tramwaje, ktore wymienic trzeba po dobrych 50. Nie mowiac o tym, ze linia 4 w Nantes nie ma zadnych odnog, biegnie w 100% po wydzielonym pasie, gdzie moglbys spokojnie zmiescic torowisko. Nie przecze, ze BRT ma zalety, ktore wymieniles, ale po kiego licha akurat ta konkretna linia stala sie BRT a nie tramwajem - tego nie moge zrozumiec!

  • Maciek – 13.08.2009

    Ja też tego nie rozumiem... być może jest to jakiś rodzaj promocji ze strony Daimlera, który automatycznie zrobił sobie reklamę i promocję.... to by też tłumaczyło, dlaczego akurat wybrano Citaro (zasilanie CNG!) a nie CapaCity, które wg. mnie są wręcz stworzone do takich tras...

  • straphan – 13.08.2009

    Do CapaCity OIDP sa tylko silniki dieslowskie. Zas co do BRT po torowisku - wcale nie trzeba jakichs powazniejszych inwestycji. W centrum Krakowa autobusy bez problemu dziela torowisko z tramwajami. Samo torowisko dla autobusow - jesli budowane jest prefabrykatow (a nie wylewane na miejscu), to jazda stosunkowo nowym torowiskiem jest duzo gorsza niz tramwajami w Lodzi....

  • Maciek – 15.08.2009

    Zgoda, ale pisząc o przystosowaniu torowiska, miałem na myśli, oprócz możliwości jazdy autobusem, także korzystanie przez nie, z trakcji tramwajowej, ale wtedy, między szynami, trzeba by puścić jeszcze jedną, jako "masę" dla autobusu...

  • Maciek – 15.08.2009

    Mówiąc o trzeciej szynie miałem na myśli mniej więcej coś takiego jak w sytemie Guided Light Transit - Bombardiera... http://en.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Guided_Light_Transit

  • straphan – 17.08.2009

    Ale po co od razu sie bawic w przedrazajace sprawe sterowanie dla autobusow, skoro mozna w wiekszosci miejsc spokojnie wygospodarowac tyle miejsca na wydzielone torowisko, ze autobusy moglyby tam jezdzic i bez jakiegokolwiek systemu sterowania?

  • Maciek – 23.08.2009

    To akurat traktuj jako opcję: dzięki prowadzeniu, można by wypuszczać dłuższe zestawy na linię i nie martwić się o ich prowadzenie np. po łuku...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....