TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ciekawy i duży przetarg liniowy gmin spod Rzeszowa. Uczciwy?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 05.07.2019 16:00:08
fot. PKS Rzeszów

Ciekawy przetarg liniowy ogłosił Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa. Wygląda na to, że to największe dotychczas w Polsce postępowanie, w których operator zostanie hojnie wyposażony przez organizatora. Jest tylko jedno ale... Wydaje się, że faworyt został już namaszczony.

O zapowiadanym przetargu na linie w gminach spod Rzeszowa wspomnieliśmy przy okazji informacji, że 39 autobusów Iveco Crossway 10,8LE stoi już od pół roku czekając na wybór operatora. Można przeczytać o tym tutaj. Dziś, 5 lipca nastąpiła miła niespodzianka- ZG PKS ogłosił wyczekiwane postępowanie. Problem jednak w tym, że wszystko wskazuje na to, iż bardzo daleko będzie mu do ideału. Lektura ogłoszenia z TED każe sugerować, iż faworyt został już wytypowany.

"Cieszymy się, że w końcu ogłoszono przetarg na obsługę linii MKS, czyli Związku Gmin Podkarpackiej Komunikacji Samochodowej. Nareszcie do pełnego użytku odda się 39 nowych autobusów, które przez pół roku stały dosłownie pod płotem." - powiedział nam Dominik Bąk, prezes Podkarpackiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji.

Rok jeżdżenia. Ale od kiedy?
Przetarg jednak już na wstępie rozczarowuje. ZG PKS chce bowiem wyłonić operatora tylko na rok i do tego nie wiadomo kiedy miałby on zacząć jeździć. SIWZ bowiem brak, ale na szczęście ogłoszenie z TED co nieco zdradza. Choć nie to czy będzie to kontrakt brutto czy jednak- co podpowiada nam intuicja- netto.

Związkowe zlecenie zakłada, że wybrany przez urzędników operator wykona w ciągu roku pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 4,8 mln wzkm na łącznie 39 liniach autobusowych. ZG PKS przekaże mu w formie dzierżawy łącznie 54 nowe autobusy- 39 już dostarczonych Iveco Crossway'ów 10,8LE oraz 15 Autosanów SanCity 12LF, które mają przyjechać na jesieni.

Dodatkowo operator będzie musiał zapewnić we własnym zakresie jeszcze 30 autobusów. Połowa z nich ma spełniać min. normę Euro 3, a reszta co najmniej Euro 4. Każdy z nich ma umożliwiać podroż min. 60 pasażerom, w tym nie mniej niż 32 na miejscach siedzących. Wśród nich przynajmniej pięć musi posiadać klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, a nie mniej jak 10 być przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych.

Co ciekawe związek zapewni operatorowi zajezdnię, w której będzie garażował i serwisował autobusy. Od czasu przetarg w Wałbrzychu to ewenement w Polsce, który szczególnie wymaga podkreślenia. Warto tutaj dodać, że w innych krajach europejskich takie wsparcie dla operatora bywa standardem w niektórych przetargach. Bo wbrew pozorom system operatorski lub quasi-operatorski daje bardzo dużo korzyści każdej stronie kontraktu. O definiowaniu niektórych ryzyk kontraktowych nie wspominając. 

Ponadto operator musi zatrudnić, zapewne na umowach o pracę:

  • min. 100 kierowców ze znajomością języka polskiego na poziomie przynajmniej B1
  • min. 3 dyspozytorów z min. pięcioletnim doświadczeniem
  • min. 10 mechaników z min. pięcioletnim doświadczeniem
  • min. 2 elektromechaników z min. pięcioletnim doświadczeniem
  • min. 1 informatyka z min. pięcioletnim doświadczeniem w branży przewozu osób

ZG PKS wykluczył możliwość łączenia pracy na kilku stanowiskach. Przy obecnym niedoborze kierowców wymóg ten de facto zabrania operatorowi elastycznego wykorzystania pracowników w nagłych wypadkach. Normą jest bowiem, że prywatni przewoźnicy jeśli muszą to wysyłają "na linie" każdego kto ma uprawnienia do prowadzenia autobusów. I nie trzeba mówić, że jest to zbawienne w skutkach dla wszystkich.

"Warunki przetargu są jasne. Oferent, który złoży propozycje obsługi połączeń, musi dodatkowo mieć 30 swoich pojazdów, posiadających normę emisji Euro 3 i 4, przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażonych w klimatyzację. Obecny operator PKS w Rzeszowie moim zdaniem, nie dysponuje takimi pojazdami, bowiem cześć z nich to autobusy podmiejskie, albo z niesprawną klimatyzacją, a samo posiadanie autobusów niskowejściowych, nie oznacza, że są one przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Obecnie komfort przewozu przez PKS w Rzeszowie pozostawia wiele do życzenia" - komentuje Dominik Bąk.

Czekamy więc na SIWZ, ale nie tracimy czasu i przechodzimy do formalności. Oferent musi wykazać, że posiada zdolność finansową na sumę nie mniejszą niż 1 mln PLN. Bardzo nisko jak na tak duże przedsięwzięcie. Musi także spełnić jedną przesłankę podmiotową, mianowicie nie być przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji odpowiadającym definicji zawartej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014. 

Jeżeli chodzi o doświadczenie oferent musi wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonał przynajmniej jedną usługę przewozu osób w transporcie drogowym w rocznym wymiarze min. 3,5 mln wzkm. Musi także wykazać, że dysponuje lub będzie dysponował min. 30 autobusami, których od operatora wymaga związek. I wreszcie musi przedstawić imienny wykaz pracowników wraz z potwierdzeniem kwalifikacji określonych przez ZG PKS. Wadium wynosi 350 000 PLN.

Związek podrzeszowskich gmin czeka na oferty do 9 sierpnia. Oceni je przy pomocy czterech kryteriów. Cena ma 60% wagi. Do 5% można wywalczyć za przyspieszenie rozpoczęcia świadczenia przewozów. Do 20% można wywalczyć za zadeklarowanie odpowiednio szybkiego podstawienia autobusu rezerwowego jeśli zajdzie taka potrzeba. Pozostałe 15% to doświadczenie kierowców, co już w tym momencie "pachnie" wzorowaniem się na niesławnym przetargu w Kielcach na tzw. linie unijne.

Faworyt? Oczywiście
Tak skonstruowane warunki sugerują, że faworytem przetargu ma być PKS Rzeszów. SIWZ zapewne doprecyzuje pewne niedomówienia z ogłoszenia o zamówieniu, ale raczej nie zminimalizuje zbytnio ich negatywnego wydźwięku. A szkoda, bo formuła przetargu mimo tych mankamentów jest dosyć ciekawa. Szczególnie chodzi tu o zasoby, które otrzymałby od ZG PKS wybrany operator. I oczywiście szkoda, że umowa byłaby tylko na rok...

"Niemniej, tak jak wcześniej wspomniałem, cieszę się, że pasażerowie komunikacji MKS skorzystają z nowych autobusów, dostarczonych w ramach projektu unijnego. Liczę też, że do przetargu zgłosi się mimo wszystko kilku przewoźników, co sprawi, że złożone oferty będą konkurencje, a zyskają na tym przede wszystkim pasażerowie. A jeśli nie to liczę chociaż na co najmniej jeden protest" - podsumował obecne informacje o przetargu Dominik Bąk z PSMK.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZG PKS
PKS Rzeszów
Iveco
Autosan
używane
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....