Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chorwacki test Nowego Tourismo [FILM]

infobus
22.11.2017 10:51
0 Komentarzy

We wrześniu mieliśmy okazję przetestować Nowe Tourismo w Chorwacji i przy okazji porozmawiać z Jerzym Fołda o o krajowych planach sprzedaży nowej serii. Zapraszamy na film!

Generalnie pierwsze polskie Nowe Tourismo pojawi się pod koniec lutego 2018 r. Egzemplarze trafią do przewoźników zWarszawy, Suchania, Lipna, Bydgoszczy, Koszalina i Krakowa.  Natomiast niebawem EvoBusPolska powinien rozpocząć odbiór swoich pierwszych Tourismo, czyli pojazdów demonstracyjnych z nowej generacji Tourismo, którenastępnie będą wypożyczane krajowym przewoźnikom na krótkie testy.

Czas na test

W połowie września przed dwa dni przejechaliśmy NowymTourismo prawie 300 km, które pozwoliły nam wyrobić sobie pierwsze zdanie natemat tego nowego autokaru.

W Dalmacji, na wybrzeżu Morza Śródziemnego sprawdziliśmyzarówno dwuosiowe wersje Tourismo iTourismo M/2 , jak i najdłuższe, trzyosiowe Tourismo L o długości 14 metrów. Po dwóchdniach spędzonych za kierownicą Mercedes-Benz Tourismo RHD wydaje nam się, żepolscy kierowcy powinni polubić ten autokar. Na pewno jest wygodny i oferuje wiele funkcji ułatwiających pracę. Przede wszystkim „na plus” należy zapisaćmożliwość wyboru jednego z dwóch kokpitów dostępnych do wszystkich modeli zkierownicą po lewej stronie: Firmy przewozowe mają tu do dyspozycjifunkcjonalny wariant „Cockpit Basic Plus“ i jeszcze bardziej komfortowy wariant”Cockpit Comfort Plus“. Zasadnicza konstrukcja obu kokpitów w zakresieobejmującym kierownicę­ wielofunkcyjną i nowy zespół instrumentów z kolorowymwyświetlaczem TFT jest identyczna. Różnice tkwią jednak w formie i funkcji. Itak Cockpit Comfort Plus wyróżnia się między innymi za sprawą Coach MultimediaSystem CMS w wersji 2 DIN oraz elementów dekoracyjnych. Oba kokpity są kolejnącechą świadczącą o większych możliwości dopasowania nowego TourismoRHD dopotrzeb klienta. Stawimy, że praktyczni polscy przewoźnicy będą przedewszystkim zmawiali wersję Basic a kokpit Comfort będzie w naszym krajurzadkością.

{https://www.youtube.com/watch?v=UGi7_GNQDuU}

Pierwszy dzień

Pierwszy etap naszego testu prowadzi nas wzdłuż wybrzeża doPrimošten. Ruch tutaj nie jest zbyt duży i jest dobry moment, aby zapoznać sięz nowym autokarem. Droga biegnie wzdłuż wybrzeża Adriatyku i ma sporo szerokichzakrętów. Zautomatyzowana skrzynia Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift eleganckoi niemal niedostrzegalnie dobiera przełożenia , aby utrzymać zadaną szybkość. Wjeżdżamydo miasta i możemy przetestować kolejną nowość – tempomat odległości (ART) wrazz dodatkową funkcją „asystenta zatrzymania” (AHA), który wspomaga kierowcę podczas jazdy w korku. Jeślipojazd z powodu utrudnień w ruchu zatrzyma się na czas nie dłuższy niż dwiesekundy, tempomat ­odległości pozostanie aktywny także przy prędkości poniżej15km/h i rozpędzi autobus od stanu całkowitego zatrzymania do pierwotnieustawionej prędkości. Jeśli dwusekundowy czas zatrzymania zostanieprzekroczony, kierowca może ponownie aktywować ART, wciskając lekko pedał gazulub naciskając na kierownicy przycisk „Tempomat”. Równomierne zwalnianie iprzyśpieszanie przyczynia się do zwiększenia komfortu jazdy podróżnych iodciąża kierowcę.

Na końcu pierwszego etapu mamy premię – małe rondo, wokółfontanny w ścisłym centrum Primošten. Doświadczony kierowcy za Tourismo L niema tutaj większych problemów – dzięki aktywnie sterowanej tylnej osi wleczoneji dobrej widoczności można objechać rondo bez obcierania krawężników ronda.Tutaj warto dodać, że Nowe Tourismo można wyposażyć (opcjonalnie) wautomatyczny układ kontroli ciśnienia w oponach (TPM), który ostrzega wprzypadku stwierdzenia rozbieżności względem zadanych wartości ciśnieniapowietrza.

Wracamy do Splitu

Teraz trasa prowadzi ponownie do Splitu. Im bliżej miasta,tym większy ruch. Droga dwupasmowa przechodzi w autostradę, a my możemy terazsprawdzić co tam mamy pod maskę – 456 koni mechanicznych od Mercedesa. Możemyteż doświadczyć chorwackiego stylu jazdy, co od razu przywołuje myśli o bezpieczeństwie.W tym zakresie Mercedes-Benz wyposaża opcjonalnie nowego TourismoRHD m.in.w Active Brake Assist3 (ABA3). Zasadnicza różnica względem AEBStkwi w rozszerzonym spektrum działania: Hamowanie przed nieruchomymiprzeszkodami inicjowane jest przez ABA3 wcześniej. Odpowiednio do tegotakże i pełne hamowanie aktywowane jest szybciej. Dzięki temu ABA3 nietylko potrafi zmniejszyć prędkość w przypadku grożącego uderzenia w nieruchomeprzeszkody, lecz poprzez zainicjowane niezależnie, pełne hamowanie ­aż docałkowitego zatrzymania pojazdu.

Na szczęście nie korzystamy z ABA i późnym popołudniemdojeżdżamy do Splitu i wąskimi uliczkami dojeżdżamy do hotelu. Robi się corazciemniej (w końcu o już wrzesień) i łapie deszcz. Przydaje się czujnik deszczu, który dzięki wbudowanym diodom jest w stanie automatycznie dopasować pracęwycieraczek. O kolejną czynność mniej. To samo dotyczy świateł. Tourismoautomatycznie włącza światła zewnętrzne. Autokar dysponuje seryjnie ­jasnymireflektorami halogenowymiH7. Opcjonalnie wyposażany jest w jeszczesilniejsze ­reflektory bi-ksenonowe. Kierunkowskazy, podobnie jak światła dojazdy dziennej są również zintegrowane w obudowie reflektorów. Do wyposażeniaseryjnego­ należą także reflektory przeciwmgielne, które opcjonalnieuzupełniane są o funkcję doświetlania zakrętów. Spora część lamp wykonywanajest w technologii LED­, na przykład lampy kierunkowskazów tylnych i bocznych, światłąpozycyjne lub opcjonalne światła obrysowe

Drugi dzień

We wtorek zaczynamy od jazdy po serpentynach. Od hoteludroga prowadzi najpierw przez ostry i równocześnie stromy podjazd nadmorskądrogą w kierunku Riwiery Makarskiej. Morze po prawej i góry po lewej – nawetkierowca nie może się nie uśmiechnąć. Ale trzeba być ostrożnym, – szczególniejadąc wąską drogą przez nadmorskie miasto Omiš. I to pod słońce. Nie maproblemu – jedno naciśnięcie przycisku i roletki automatycznie zjeżdżają w dóło około 40 centymetrów. Wygoda i bezpieczeństwo. Nie ma wielopoziomowejregulacji, która mogłaby osłabić naszą uwagę.
Droga coraz bardziej się wspina i testuje nasze silniki. My w dwunastce mamynajmniejszy, czyli OM936 o pojemności 7,7l, mocy 260kW(354KM) z momentem obrotowym 1400Nm. I trochę zazdrościmy kolegom z”L-ki” z jednostką OM470 o pojemności 10,7l, mocy 335kW(456KM) przy momencie obrotowym2200Nm. Jest różnica bo musi być. Ale wszyscy sprawnie jedziemy przez wąwozyoraz skalne urwiska i docieramy do płaskowyżu, gdzie mamy wjazd na nową autostradę A1.

Prędkościowa taktyka

Czas sprawdzić opcjonalny systemem wspomagania kierowcyPredictive Powertrain Control (PPC), który zdaniem Mercedesa jeszcze bardziejzwiększa efektywność­ pojazdu. Ten prognozujący tempomat jest dostępny wTourismoRHD po raz pierwszy. PPC korzysta z danych topograficznychobejmujących niemal 100% autostrad, dróg ekspresowych i krajowych Europy.Bazując na otrzymywanych w ten sposób danych, aktualnej prędkości i zadanymtempie jazdy a także i masie pojazdu, danych dotyczących mocy i prędkościobrotowej silnika oraz skrzyni biegów PPC reguluje nie tylko prędkość ­leczingeruje dodatkowo w pracę skrzyni biegów, wybierając właściwy bieg. PPCprzyśpiesza przed stromymi wzniesieniami i przed podjazdem, na podstawiedokonanej prognozy, wybiera ­właściwy bieg, a przed wierzchołkami odcina dopływpaliwa i pozwala toczyć się autobusowi dół w ramach dozwolonych prędkości,korzystając z siły rozpędu pojazdu­. PPC wykorzystuje przy tym także trybEcoRoll: We odpowiednich sytuacjach komputer wybiera neutralne ustawienieprzekładni i pozwala w ten sposób toczyć się dłużej autobusowi bez oporówtoczenia, oszczędzając tym samym paliwo.
Następnie komputer znów płynnie włącza właściwy bieg. Mówiąc krótko: jakwykazały testy, PPC stosuje tę taktykę tak rozważnie jak najlepszy,doświadczony kierowca. Jednak zawsze zachowuje maksymalną koncentrację­,godzina po godzinie bez najmniejszego zmęczenia i z doskonałą znajomością trasyna ­niemalże wszystkich drogach krajowych i międzynarodowych Europy. Stosowanieprognozującego tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC) pozwalazaoszczędzić w autobusie nawet do 4 % paliwa. W zależności od topografii terenuPPC może jednak jeszcze bardziej obniżyć spalanie.

Cicho sza

Zauważamy, że Nowe Toursimo jest cichsze. Zdaniem producentapoziom hałasu przy prędkości 100 km / h, jest teraz o 5 dB (A) niższy, co wprzybliżeniu odpowiada redukcji hałasu o połowę. Wydaje się, że to zasługalepszej aerodynamiki. Wiatr opływa olbrzymią, ­wypukłą przednia szyba, którałukiem łączy się z płaszczyzną dachu i w efekcie daje opracowany do aerodynamicznejperfekcji przód z maksymalną widocznością dla kierowcy i pasażerów. Płaskiewycieraczki Aquablade przylegają ściśle ­do przedniej szyby, przechodzącpłynnie dużym łukiem na gładkie powierzchnie boczne­, dzięki czemu wiatr niemalżebez przeszkód opływa bryłę nadwozia. Tak samo okno kierowcy i drzwi sązintegrowane z płaszczyzną nadwozia, co jednocześnie ­zapobiega uciążliwym szumomwiatru, jak i … znacznie ułatwia mycie.

Jest jeszcze jeden trick. Przy prędkości przekraczającej95km/h nadwozie nowego TourismoRHD zostaje w sposób automatycznynieznacznie obniżone o 20mm. Gdy prędkość zmniejszy się znów poniżej 70km/h nadwozie samoczynnie powraca do wyższego położenia. Obniżenie podwoziapowoduje zmniejszenie powierzchni czołowej a tym samym obniżenie zużycia paliwai emisji spalin.

Trogir wita i żegna

Ostatnia, wietrzna część trasy wymaga pełnej koncentracjikierowcy. Zjeżdżamy serpentynami do przystani w Trogir. Za nami około 300 km, powymagającym terenie, z manewrowaniem w małych chorwackich miasteczkach i walcez wiatrem na autostradzie.

Naszym zdaniem Nowy Mercedes-Benz Tourismo ma wszelkiepredyspozycje do utrzymania pozycji lidera w sprzedaży autobusów turystycznych,na którą solidnie zapracowała poprzednia generacja. Co znamienne – Tourismozarówno jest numerem jeden na autobusowych rynku autobusów turystycznych wEuropie, jak i w Polsce. Przy aktualnym podejściu Mercedesa do wymogów klientówtaki układ sił pozostanie na dłużej.

Komentarze