TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Busworld 2017: premiera ABA4 i Sideguard Assist
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.09.2017 19:27:50 2 komentarze
Busworld 2017: premiera ABA4 i Sideguard Assist

Podczas wystawy w Kortrijk swoją światową, autobusową premierę będą miały systemy Active Brake Assist 4, który hamuje przed pieszymi i Sideguard Assist, który ostrzega podczas skręcania. Oba wystąpią w nowej, dwupokładowej Setrze TopClass S 531 DT

Coraz dłuższa lista.... ABS, ABA 4, ART, AtAs, BAS, DBL, ESP, TPMS .... Tymi wszystkimi systemami wspomagającymi bezpieczeństwo pasażerów dysponuje nowa Setra, zarówno na wyposażeniu seryjnym jak i opcjonalnym. To już tradycja w Setrze: W roku 1955 marka należała do pionierów stosujących niezależne zawieszenie kół w autobusach, jako pierwsza wprowadziła w roku 1964 retarder jako niezużywający się hamulec pomocniczy, a parę lat później postawiła na hamulce tarczowe. Już w roku 1981 Setra na życzenie klienta zaczęła montować we wszystkich autobusach układ przeciwblokady kół ABS, który od roku 1984 jako pierwsza marka w Europie włączyła do wyposażenia seryjnego. Seryjna wersja reflektorów ksenonowych pojawiła się w roku 2001 w nowej naówczas TopClass 400, później bardzo szybko dołączyły do niej elektroniczny ¬program stabilizacji ESP, tempomat odległości, ogranicznik hamulca zespolonego, asystent utrzymania pasa ruchu i Front Collision Guard – najwyższe standardy bezpieczeństwa dzięki technologii koncernu. Jedną ze świeższych innowacji Setry są wprowadzone pod koniec 2015 roku opcjonalne zintegrowane reflektory LED.

Hamuje przed pieszymi

Nowa Setra otwiera także nowy rozdział w historii systemów wspomagających. Jako pierwszy autobus na świecie Setra S 531 DT otrzymuje na wyposażeniu asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist 4 z funkcją rozpoznawania osób – kolejny kamień milowy w rozwoju systemów wspomagających.

Cechą wyróżniającą Active Brake Assist 4 jest to, że jako pierwszy tego rodzaju system na świecie, ostrzega kierowcę przed kolizją z poruszającymi się pieszymi i jednocześnie inicjuje automatycznie hamowanie częściowe. Daje to kierowcy możliwość uniknięcia kolizji poprzez rozpoczęcie pełnego hamowania lub wykonanie uniku poprzez skręcenie kierownicy.

Active Brake Assist 4 stanowi tym samym konsekwentne udoskonalenie wielokrotnie już sprawdzonego Active Brake Assist 3 o funkcję dodatkowego ostrzeżenia oraz hamowania częściowego dla zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Obsługa i wyświetlane komunikaty są przy tym takie jak w ABA 3. W odróżnieniu jednak od hamowania przed poruszającymi się i nieruchomymi przeszkodami w przypadku ostrzeżenia i częściowego hamowania przed poruszającymi się pieszymi ostrzeżenia nie pojawiają się kaskadowo: Ostrzeżenie akustyczne i wizualne oraz hamowanie częściowe aktywowane są jednocześnie.

Radary bliskiego i dalekiego zasięgu

Radar dalekiego zasięgu systemu Active Brake Assist 4 wykrywa pojazdy i przeszkody znajdujące się w linii prostej przed autokarem w odległości nie większej niż 250 m, a także pieszych do 80 m. Pośrodku tego zakresu znajdują się motocykle i rowery lub motorowery, które rozpoznawane są do odległości 160 m. Maksymalny kąt otwarcia wynosi 18 stopni. Radar krótkiego zasięgu obejmuje odległość 70 m. Active Brake Assist 4, ze względu na szeroki kąt otwarcia wynoszący 120 stopni, obejmuje swym zasięgiem także pojazdy i pieszych będących w ruchu z boku pojazdu. Zasięg detekcji jest uzależniony od topografii terenu, przebiegu drogi oraz uwarunkowań pogodowych i warunków otoczenia, jak choćby pieszych pojawiających się nagle w przestrzeni ruchu drogowego czy pieszych zasłoniętych przez inne obiekty.¬

Active Brake Assist rozpoznaje pieszych będących w ruchu w niemal wszystkich sytuacjach drogowych, gdy przechodzą oni w poprzek pasa ruchu, po którym porusza się pojazd, gdy wychodzą zza przeszkody lub gdy poruszają się wzdłuż pasa ruchu. Radar rozpoznaje także pieszych znajdujących się w jego zasięgu, gdy skręcają w lewo lub prawo. W przypadku zainicjowania automatycznych reakcji ostrzeżenia i hamowania przed nieruchomymi lub ruchomymi przeszkodami w przedziale prędkości od 0 100 km/h, automatyczne reakcje ostrzeżenia i hamowania funkcji rozpoznawania pieszych aktywne są do prędkości 50 km/h.

W zależności od potrzeby może on w każdej chwili zadziałać dodatkowo do systemu, na przykład wykonując manewr kierownicą, stosując kickdown lub hamowanie awaryjne. Jeśli jednak kierowca zahamuje zbyt słabo, priorytet będzie miała siła hamowania systemu Active Brake Assist 4.

System radarowy

Podstawą Active Brake Assist 4 z dodatkową funkcją rozpoznawania pieszych jest nowa generacja technologii radarowej. Jest ona stosowana także w produkowanych obecnie samochodach osobowych i ciężarowych Mercedes-Benz, będąc tym samym przykładem ścisłej współpracy pomiędzy różnymi ośrodkami koncernu.

Zaletą systemu wykorzystującego radar jest to, że pracuje on niezależnie od warunków oświetleniowych jak również w dużej mierze niezależnie od pogody. Radar niezwykle precyzyjnie ustala odległość i prędkość względną, "widząc" również w nocy, deszczu i we mgle. Funkcja rozpoznawania pojazdów, osób i przedmiotów oparta jest na znakach topograficznych wykorzystywanych przez technikę radarową. Przy jej pomocy ocenia się przede wszystkim kształt i odbicie.

Nowa generacja radarów to urządzenia typu Multi Mode¬ przeprowadzające elektroniczne skanowanie. Ich zasięg i efekt działania zostały tu znacznie udoskonalone. Po raz pierwszy radar dalekiego zasięgu pracuje niezależnie od uprzednio ustawionego poziomu jazdy i w zależności od nachylenia pojazdu, które wynika z uwarunkowań związanych z podwoziem pojazdu i jego ładunkiem, stale może się dostosowywać do zmieniającej się sytuacji.

Czas na Sideguard Assist

Wykonanie manewru skrętu w prawo w ruchu miejskim należy do najmniej przyjemnych zadań kierowcy. Musi on jednocześnie zastosować się do znajdującej się przed nim sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych, uwzględnić ruch z naprzeciwka i z drogi prostopadłej do jego pasa ruchu¬, a ponadto nie może stracić z oczu poruszających się z boku pieszych i rowerzystów. Poza tym sytuacja na drodze w każdej sekundzie może ulec zmianie. Także rowerzyści i piesi nie zawsze mają pewność, czy kierowca autobusu w ogóle ich widzi. Dlatego właśnie Setra, jako pierwsza marka autobusowa na świecie, oferuje teraz asystenta skrętu pod nazwą Sideguard Assist z funkcją rozpoznawania osób. Oferowany od roku w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz Sideguard Assist jest już obecnie rozwiązaniem na tyle dojrzałym, by mógł znaleźć zastosowanie również w autobusach.

Cel: zawsze informować

Tryb pracy asystenta skrętu jest wielostopniowy. Najpierw informuje on kierowcę, gdy w strefie ostrzegania pojawi się jakiś istotny obiekt. W kolejnym kroku kierowca otrzymuje ostrzeżenie, jeśli rozpocznie lub będzie kontynuować działanie, a pojawi się przy tym zagrożenie kolizją.

Jeśli poruszający się obiekt znajduje się w bocznej strefie monitorowanej, informacja zostanie przekazana kierowcy w sposób wizualny. Na słupku przed nim po stronie pasażera na wysokości wzroku kierowcy zaświeci się ledowy znak trójkąta w kolorze żółtym. Kontrolka intuicyjnie zwróci uwagę kierowcy na sytuację mającą miejsce obok jego pojazdu. W przypadku zagrożenia kolizją pojawi się dodatkowe ostrzeżenie wizualne. Lampka ledowa kilkakrotnie zaświeci się mocniejszym czerwonym światłem, a po dwóch sekundach będzie się świecić stale na czerwono. Sygnał ten uzupełniony będzie dodatkowym ostrzeżeniem w formie wibracji w fotelu kierowcy o analogicznym działaniu jak w przypadku asystenta utrzymania pasa ruchu.

Ponadto, jeśli podczas manewru skrętu czujniki rozpoznają w obszarze martwego pola autobusu stacjonarną przeszkodę, jak na przykład słup sygnalizacji świetlnej lub latarnię, również nastąpi ostrzeżenie wizualne i akustyczne. Pozwala to uniknąć kolizji.

Ostrzeżenie dla martwego pola działa w przedziale prędkości od 0 36 km/h. Inne funkcje układu Sideguard Assist są do dyspozycji w pełnym zakresie prędkości od 0 100 km/h.

Asystent skrętu poddaje ocenie także działania kierowcy, na przykład włączenie kierunkowskazu po stronie pasażera w momencie ruszania czy skręt kierownicą i cały czas bada odległość do poruszającego się lub nieruchomego obiektu, wykorzystując następnie pozyskane dane w swojej kaskadzie ostrzeżeń. I tak na przykład asystent skrętu ostrzega także przed przeszkodami przy wykonywaniu manewru skrętu bez włączonego kierunkowskazu.

Kierowca w dalszym ciągu ponosi pełną odpowiedzialność i to on jest panem sytuacji. W oparciu o swoją własną ocenę może on korzystać ze wszystkich dostępnych opcji działania.¬

Podczas zmiany pasa

Jednak nowy Sideguard Assist nawet potrafi jeszcze więcej: Ostrzega on kierowcę przy prędkościach przekraczających 36 km/h tak samo jak system wspomagający przy zmianie pasa ruchu¬ w prawo, aż do dozwolonej prędkości maksymalnej. Tym samym Sideguard Assist przejmuje funkcję asystenta utrzymania pasa ruchu. Kierowca jest tu też informowany o obiekcie znajdującym się po stronie przedniego pasażera względnie ostrzegany o nim z chwilą włączenia kierunkowskazu. W ten sposób Sideguard Assist wspomaga bezpieczną zmianę pasa na przykład podczas wyprzedzania rowerzysty poza terenem zabudowanym lub podczas zmiany pasa ruchu na wielopasmowych drogach.

Sercem Sideguard Assist jest system czujników radarowych z dwoma czujnikami radarowymi bliskiego zasięgu umieszczonymi w nadkolu osi przedniej po stronie pasażera. Boczna strefa monitorowana ma szerokość 3,75 m. System jest tak zaprojektowany, by obejmował całą długość autobusu, jednak dla pewności pas ten wydłużany jest nawet o dodatkowe dwa metry do przodu i do tyłu¬. W trybie pracy asystenta utrzymania pasa ruchu strefa ta powiększa się nawet do 5 m do przodu i do 15 m do tyłu, co ma zapewnić bezpieczną zmianę pasa ruchu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
Busworld
Setra
bezpieczeństwo
  • Minister Abarony – 18.09.2017

    Tak naszpikowany elektroniką że brakuje mu tylko skrzydeł żeby mógł latać

  • Rafał – 19.09.2017

    Super :-) Minister Abarony

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....