Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2015: MAN ? diesel nie umarł [FILM]

infobus
28.10.2015 13:20
0 Komentarzy

Wszystkie pojazdy zaprezentowane przez niemieckiegoproducenta podczas tegorocznej wystawy Busworld zostały wyposażone w silnikidiesla.

To strategiczne działanie MAN-a, którego zdaniem najnowsze silniki Euro6 są bardzo ekonomiczne i w kontekście całkowitego oddziaływania na środowiskoznacząco nie odbiegają od elektrobusów. Oczywiście firma także pracuje nadwłasnym elektrobusem, ale jego wejście na rynek to jeszcze dość odległaprzyszłość. MAN zaprezentuje swój pierwszy autobus bateryjny (BEV) na kolejnymBusworld w Kortrijk w roku 2017. Za dziesięć lat koncern zamierza zaoferować w100% elektrycznie autobusy już jako standardowy produkt.

Dlatego teraz marka skupia się przede wszystkim na promocjidiesla i na dowód jego efektywności zaprezentowano najnowsze wyniki zużyciapaliwa. Wynika z nich, że 12-metrowy MAN Lion`s City z silnikiem D20 Euro 6spala o 10,2% mniej paliwa w porównaniu z poprzednikiem EEV i to rzeczywistychwarunkach pracy. Takie wyniki uzyskano podczas prób kontrolowanych przez TÜVSüd na trasach w obrębie Monachium. Oba autobusy prowadzone były przezzawodowych kierowców MVV i identycznie obciążone. Pojazdy przejechały w sumie70 km z włączoną klimatyzacją. W zakresie testów SORT wynik było o 8% lepszy nakorzyść Euro 6 (w porównaniu do autobusu EEV testowanego w 2012 r.), z kolei wwarunkach rzeczywistych wynik ten urósł do ponad 10%.

Miejska gwiazda

W kontekście najnowszych badań TÜV, MAN Lion`s City(produkowany w polskich zakładach MAN ? w Sadach i Starachowicach) został ekonomicznagwiazdą targów w Kortrijk. Doskonałe wyniki w zakresie spalania to nie tylkokwestiaa odchudzenia szkieletu i nowych silników, ale także nowości zakresie komponentów. Na Busworld po razpierwszy mogliśmy zobaczyć Lion`s City z takimi funkcjami, jak: systemstart-stop dla biegu jałowego, zmodyfikowane oprogramowanie do automatycznejskrzyni biegów ZF EcoLife, oświetlenie LED, tablice LED czy nowa dwustopniowasprężarka. Kolejną nowością były drzwi do autobusów miejskich MAN, którezdaniem firmy zagwarantują teraz lepszą eksploatację w codziennych warunkach.

MAN zmodernizował również swoja miejską rodzinę pod kątemmiejsce pracy kierowcy. Firma jest jednym z pierwszych producentów autobusówmiejskich, który do swojej standardowej oferty wprowadził nową generację foteliISRI NTS2, gdzie szczególny nacisk położono na komfort i ergonomię.Najważniejsze cechy nowego siedziska to podparcia lędźwiowe, regulacja 3D iklimatyzacja fotela.

{https://www.youtube.com/watch?v=ZtL3ShnYI5Q}

Międzymiastowy debiutant

Na Busworld zadebiutował najnowszy autobus międzymiastowyMAN ? Lion`s w Intercity. Pojazd ten wyróżnia uniwersalność zastosowania ?Lion`s w Intercity zarówno dobrze sprawdzi się na dalekobieżnych liniach, jak ina krótkich, szkolnych kursach. Łączy on w sobie komfort z funkcjonalnością ibezpieczeństwem. Model Lion`s w Intercity charakteryzuje się też niskimwskaźnikiem TCO. Zawdzięcza to zarówno lekkości konstrukcji, jak i dobrejaerodynamice oraz podatności serwisowej. To razem przyczynia się do obniżeniakosztów eksploatacji. Na targach Busworld, MAN zaprezentuje pojazd w12-metrowych i 13-metrowych wersjach. Zostały one opcjonalnie wyposażone wsystemy EBA i LGS . Warto w tym kontekście dodać, że Intercity spełnia jużnormę ECE R66.02 w zakresie odkształceń konstrukcji podczas dachowania, którazacznie obowiązywać od 2017 roku. I na koniec news z ostatniej chwili ? MANsprzedał 50 szt. podwozi Intercity do Kostaryki.

Autokarowa oferta

Kolejny uniwersalny autobus w ofercie MAN to Neoplan Tourliner,który Kortrijk pokazany został w wersji dla wielkiej turystyki ? z układemsiedzeń 2 + 1. Pojazd w 5-gwiazdkowej kompletacjimoże zabrać na swój pokład 33 pasażerów. Co ciekawe, takie wyposażanie stajesię powoli standardem w Turcji , gdzie model Tourliner często kupowany jest przezdługodystansowych operatorów. Dodatkową atrakcję w pojeździe stanowią bogato wyposażonefotele ? z tapicerowanymi z obu stron podokiennikami i regulowanymi zagłówkami.

Kolejny autokar Neoplana zaprezentowany na Busworld – bogatowyposażony model Cityliner to jeżdżącą wizytówka nowego Centrum ModyfikacjiAutobusów (Bus Modification Center ? BMC) w Plauen, które powstało na bazieprzeniesionej do Turcji fabryki autokarów marki Neoplan. Ma ono spełniać nawetnajbardziej wymyślne życzenia klientów i to w zakresie wszystkich oferowanychautobusów i autokarów. Zakres usług BMC rozciąga się od konferencyjnegoustawienia foteli ze stołami poprzez specjalne toalety z urządzeniamidozującymi po kuchnia pokładowe i sytemu HiFi, W-LAN lub niestandardowerozwiązania wideo.

Wystawowym Cityliner oferuje wysoki komfort podróżypołączony z pełną komunikacją w drodze. Autokar zaoferuje również specjalnysystem światła i dźwięku, zaprojektowany specjalnie pod ten model.

Na targach obecny był także okręt flagowy MAN ? piętrowymodel Neoplan Skyliner, który w specjalnej, targowej wersji oferował eleganckiebistro (w kształcie litery L) z w pełni wyposażoną kuchnią oraz 18 siedzeń nadolnym pokładzie, w tym cztery pary siedzeń ustawionych frontem do siebie.

Warto przypomnieć, że współczynnik oporu powierza dlaSkyliner`a wynosi cw = 0,41, co jest podobnym wynikiem jak dla nowoczesnegośredniej wielkości pojazdu dostawczego. To oznacza około pięć procent niższezużycie paliwa i jedną z najniższych wartości emisji CO2 na rynku.

Dodajmy , że MAN w ostatnim czasie rozwinął mocno systemybezpieczeństwa aktywnego dla autobusów, które obecnie oferowane są wstandardzie. Obejmują one m.in. Adaptive Cruise Control (ACC), zaawansowanysystem hamowania awaryjnego (EBA) oraz system utrzymania pasa ruchu (LGS).Najnowsza generacja systemów bezpieczeństwa dostępna jest dla wszystkich autobusów międzymiastowych i turystycznych.Czujniki deszczu i światła oferowane będą jako opcja od początku 2016 roku – nadługo przed ich wejściem na listę obowiązkowego wyposażenia.

Keolis na postronnie lwa

I na koniec handlowysukces MAN. Podczas belgijskich targów KEOLIS, jeden z największych prywatnych grup dla transportupublicznego, podpisał umowę ramową(obowiązującą do 2019 r.) z MAN Truck & Bus. Podczas Busworldw ramach zawartych porozumień przewoźnik zakupił 14 autokarów MAN Lion` Coach. Wszystkie autokary maja pojemność 49 + 1 + 1 miejscsiedzących i zostaną dostarczonedo końca wiosny 2016 r. Autobusy będą posiadać systemy LGS (Lane Guard System) i EBA (awaryjnegoBrake Assist), obowiązkowe dlawszystkich nowych pojazdów użytkowych od listopada 2015 r.

Komentarze