Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bukareszt stawia na hybrydy i trolejbusy

infobus
09.09.2019 08:00
0 Komentarzy

Mercedes-Benz dostarczy do stolicy Rumunii łącznie 130 szt. hybrydowych, niskopodłogowych autobusów miejskich Citaro hybrid.  Z kolei 15 września mija termin skalania ofert na 100 trolejbusów.

Hybrydowe serce

Można powiedzie, że Bukareszt jest jedną z stolic Citaro wEuropie. Rumuńska stolica wybierała topowe autobusy miejskie Mercedesa wpoprzednich latach. Łącznie w ostatniej dekadzie władze miasta zamówiły łącznie1000 szt. Citaro!

-„Bukareszt jest stolicą Citaro. Dlatego cieszymy się, żemożemy kontynuować współpracę” – powiedział Ulrich Bastert, dyrektor ds. marketingu,sprzedaży i obsługi klienta w Daimler Buses.

Realizacja hybrydowego zamówienia rozpoczną się w maju 2020 r.

W wersji solo

Bukareszt zamówił autobusy Mercedes-Benz Citaro hybrid wwersji solo, o długości 12 m. Pojazdy będą posiadać komfortowe wyposażenie, wtym m.in. pełną klimatyzacją, tapicerowane fotele pasażera, system informacyjnyz danymi w czasie rzeczywistym, porty USB dla urządzeń końcowych pasażerów orazelektroniczny program stabilności ESP.

To co wyróżnia Citaro hybrid to moduł hybrydowy, który łączyw sobie ekonomię i ekologię: w zależności od operacji moduł hybrydowy zmniejszazużycie paliwa w zależności od operacji, a tym samym emisję nawet o 8,5procent. Co ważne, moduł „hybrid” w Citaro jest dostępny, jako specjalnewyposażenie zarówno dla jednostek na olej napędowy, jak i CNG. Silnik elektrycznymodułu hybrydowego – o mocy do 14 kW i momencie obrotowym 220 Nm – wspiera podstawowy zespół napędowy przedewszystkim, gdy pojawia się wysokie zapotrzebowanie na moc. Dzieje się tak naprzykład ruszania pojazdu z przystanku, kiedy energia elektryczna – pozyskiwanaprocesie rekuperacji i przechowywana w kondensatorach dwuwarstwowych (superkondensatorach),zaczyna wspomagać start autobusu.

Ta technologia i wyjątkowe cechy hybrydy Citaro przekonałyekspertów: międzynarodowe jury wybrało hybrydę Citaro jako „Bus of the Year 2019”.

Trolejbusy dla Bukaresztu

Łącznie w najbliższym czasie Bukareszt oprócz 130 szt. autobusówhybrydowych chce kupić 100 szt. bateryjnych trolejbusów, na które 5 lutego opublikowanoprzetarg. Trolejbusy mają bez sieć przejechaćdo 20 kilometrów i będą m.in. wykorzystywane na obrzeżach stolicy – na trasachw nowych dzielnicach, gdzie trolejbusowe sieci nie są jeszcze rozwinięte. 100 trolejbusówbędzie miało 12 metrów długości i niską podłogą na całej długości pojazdu. Zgodniez SIWZ, wymagana pojemność to najmniej 96 osób i co najmniej 24 miejscasiedzące. Gwarancja na trolejbusy ma wynieść co najmniej 240 000 km lub czterylata użytkowania.

Bukareszt daje oferentom standardowo 24 miesiące na dostawy,ale firmy, którzy zaproponują dostawę większej liczby trolejbusów w pierwszymroku umowy, otrzymają dodatkowe punkty. Termin składania ofert mija 15 września.Szacunkowa wartość zamówienia wynosi 214 mln RON (45 mln EUR).

Autobusowe zakupu

Przypomnijmy, że Bukareszt w ostatnim czasie zamówił 400szt. niskopodłogowych autobusów Otokar Kent Euro 6 o wartości 458 milionów RON(100 milionów EUR) plus VAT. Sto pierwszych pojazdów przyjechało do stolicy Rumuniido końca 2018 roku, a reszta zostanie dostarczona do końca 2019 roku.

W tym roku Bukareszt rozstrzygnął przetarg na zakup 110autobusów elektrycznych klasy MAXI. Miasto dostało oferty od dwóch producentów:Bozankaya Otomotiv Makina Imalat Ithalat Ve Ihracat (Turcja) i SILEO GmbH(Niemcy) New Kopel Car Import (rumuński importer chińskiego producenta BYD). Bukaresztprzeznaczył na swój elektryczny zakup sumę 220 mln RON neto bez VAT / 262 mlnRON (55 mln EUR) brutto. Czekamy cały czas na umowę.

To jeszcze nie koniec rumuńskich zakupów autobusowych – wczerwcu br. Rumuńskie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i AdministracjiPublicznej (MDRAP) ogłosiło przetarg na zakup 131 szt. autobusów elektrycznychdla siedmiu miast. Wybrane przez rząd samorządy to: Iasi, Sibiu, SighetuMarmatiei, Slatina, Suceava, Tirgu Mures i Pitesti. Ministerstwo oszacowałoswój budżet na 363 mln RON netto (ok. 77 mln EUR). Z całej puli 131 autobusównajwięcej (40) trafi do Pitesti. Wszystkie pojazdy mają być 12-metrowe.

Wcześniej – w marcu br. – rumuński MDRAP otrzymał jednąofertę w przetargu na zakup 68 autobusów elektrycznych o długości 10 metrów,które będą kursowały w miastach: Braila, Konstanca, Focsani, Lugoj i Slobozia.Oferta pochodzi od turecko-niemieckiego konsorcjum Bozankaya Otomotiv – SileoGmbH. Więcej o sytuacji na rynku w Rumunii pisaliśmy TUTAJ

Komentarze