Firma Dopravni podnik mesta Brna przedstawiła swoje taborowe plany na rok 2018. To m.in. zakup 25 przegubowych trolejbusów z alternatywnym napędem oraz 20 niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla Euro 6.
Zaczynamy od trolejbusów z alternatywnym napędem. Po udanym pierwszym tego typu projekcie i zakupie w 2018 r. 10 trolejbusów klasy MAXI na bazie Nowego Urbino (Škoda-Solaris 26Tr), teraz DPMB wchodzi w pojazdy przegubowe. Budżet przewoźnika zakłada zakup 25 sztuk przegubowych, niskopodłogowych trolejbusów z alternatywnym napędem, który pozwala jazdę poza trakcyjną siecią.
Jak tłumaczy kierownik sprzedaży Škoda Electric, Radek Kapr: -"Trolejbusy z pomocniczymi bateriami dają możliwość eksploatacji w miejscach, gdzie nie ma sieci napowietrznej. Takie rozwiązanie jest w ostatnich latach coraz popularniejsze w całej Europie i baterie trakcyjne zastępują wcześniej wykorzystywane agregaty diesla."
Dostawa nowych trolejbusów planowana jest - w zależności od powodzenia przetargu publicznego - na lata 2019 - 2020. Po ich przybyciu DPMB całkowicie wyeliminuje wysokopodłogowe trolejbusy i Brno będzie posiadać w 100% niskopodłogową flotę "na szelkach".
Skoda rządzi
Wszystkie wcześniejsze trolejbusowe kontrakty dla Brna zrealizowała czeska Skoda, w tym także ten najnowszy - na 10 szt. niskopodłogowych trolejbusów Škoda-Solaris 26Tr (na bazie Nowego Urbino), który dotarły do DPMB w ciągu 2018 roku. W zeszłym roku czeskie miasto zamknęło też poprzedni trolejbusowy kontrakt, zawarty jeszcze w 2015 r., kiedy zamówiono 30 szt. przegubowych trolejbusów Skoda-SOR 31Tr.
Czeski lider
Warto pamiętać, że Brno jest liderem w dziedzinie transportu trolejbusowego w Czechach. Ma największą flotę pojazdów "na szelkach", która liczy około 150 szt. egzemplarzy. Oprócz 30 trolejbusów z nadwoziem SOR, Škoda Electric dostarczyła do Brna w ostatnich latach (2007-2009) przegubowe pojazdy Skoda-Iveco 25 Tr.
Teraz ponownie przyszedł czas na zmianę kategorii wagowej (z MAXI na MEGA). Czy oznacza to również zmianę producenta nadwozia? Zobaczymy.
Nowe autobusy
Zgodnie ze strategią sukcesywnej odnowy autobusowej floty Dopravni
podnik mesta Brna, firma w tym roku chce również zakupić 20 autobusów o
długości 12 metrów z silnikami wysokoprężnymi. Te pojazdy zastąpią głównie modele
Citelis z silnikami Euro 4, które są już na granicy możliwości eksploatacyjnych.
Piętnaście najnowszych nabytków będzie miało miejską kompletację, a pięć - podmiejską. Zostaną one przydzielone do linii wychodzących poza Brna (np. 51, 303) i m.in. zostaną wyposażone w pasy bezpieczeństwa.
Najnowszy zakup trochę odbiega od dotychczasowej polityki spółki DPMB, która w 2014 r. podjęła strategiczną decyzję o wejściu w gaz. Widać, że spółka dywersyfikuje teraz napędy i nie chce opierać się tylko na CNG. W ostatnim czasie czeska firma nabyła następujące autobusy:
38 autobusów SOR NBG 12 (2014)
62 autobusy klasy MAXI Iveco Citelis 12M CNG (2014-2015)
44 autobusy klasy MEGA Iveco Citelis 18M CNG (2017)
Dodatkowo - w ramach wkładu własnego do unijnego projektu - firma DPMB zbudowała nowoczesną stację tankowania gazem, która jest dostępna dla wszystkich użytkowników CNG.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Wojciech, a dopiero co, pytałam co jeździ w Brnie 😄
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.