TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Bezpieczny Pojazd - Bezpieczny Pasażer 2019
- Opublikowano: 19.06.2019 09:00:23
Bezpieczny Pojazd - Bezpieczny Pasażer 2019

W kwietniu br., w Krakowie, miała miejsce II konferencja dotycząca bezpieczeństwa pasażerów komunikacji publicznej "Bezpieczny Pojazd – Bezpieczny Pasażer".

Zdaniem organizatorów, bazując tylko na danych statystycznych można dojść do całkowicie błędnego wniosku, że transport publiczny jest bardzo bezpieczny i właściwie nie ma o czym mówić. Szczególnie gdy się porówna procentowy udział ofiar w przewozach publicznych z wypadkami samochodowymi. Zupełnie inaczej to wygląda, jeśli spojrzymy na poszczególne zdarzenia. Tylko w ostatnich latach miały miejsce takie katastrofy autobusowe jak w Zurychu (1 ofiara śmiertelna a 44 osoby poważnie ranne), na Mazurach (2 dzieci zginęło, 17 rannych), w Pradze (3 ofiary śmiertelne, 30 rannych), w Bawarii (ginie 18 podróżujących seniorów, a 30 jest rannych). Jakby na potwierdzenie opinii uczestników konferencji, zaraz po jej zakończeniu dochodzi do kolejnej katastrofy na Maderze, w której zginęło 29 osób, a 27 zostało rannych. W pewnym stopniu podobnie sprawy bezpieczeństwa wyglądają w przewozach tramwajowych, czego przykładem może być ostatnie zdarzenie w Warszawie, w którym 13 osób zostało rannych, zaś niechlubnym liderem jest znana katastrofa pod Londynem, w której aż 7 osób zginęło, a 50 było rannych. A przecież to są tylko przykłady, takich zdarzeń było znacznie więcej.

Co robić?

Na początku konferencji przedstawiciele przewoźników Paweł Paruch z firmy Mobilis i Martin Atterhall z Nobina Szwecja oraz Bogdan Kaczmarczyk z firmy Solaris Bus&Coach zwracali uwagę na znaczenie jakie dla bezpieczeństwa podróżnych ma właściwe przygotowanie kierowcy i stałe doskonalenie jego umiejętności. Takie szkolenia winny obejmować cały szereg zagadnień, poczynając od sposobu prowadzenia pojazdów z wieloma pasażerami, poprzez sprawdzanie jego stanu technicznego i zgłaszanie ewentualnych usterek, kontrolę zachowań pasażerów aż po właściwe reagowanie w przypadku zdarzenia.

Zapnij pasy

Kolejnym, często niedocenianym czynnikiem, który ma olbrzymie znaczenie dla bezpieczeństwa podróżnych, jest zapinanie pasów w autobusach. Niestety ponownie niechlubnym przykładem jest katastrofa na Maderze, którą przeżyli tylko pasażerowie z zapiętymi pasami. Tej tematyce dużo miejsca poświęcili przedstawiciele firmy Ster, zwracając dodatkowo uwagę na istotny fakt, iż pasy i siedzenie dla osób dorosłych zupełnie nie spełniają warunków bezpieczeństwa przy przewozie dzieci. Wielkość, waga, kinetyka małych pasażerów jest nieporównywalna z dorosłymi, a wielkość siedzeń powoduje, że nogi dziecka są wówczas wyprostowane i w chwili kolizji mogą silnie uderzyć w poprzedzający fotel.

Rozwiązaniem tego problemu może być, prezentowany po raz pierwszy przez Macieja Szymańskiego, prezesa firmy Ster, nowej generacji fotel Combo. Pozawala na to zastosowanie dzielonego siedziska, łatwo dostosowującego się do wielkości malucha oraz pasy bezpieczeństwa z możliwością ich regulacji odpowiednio do wzrostu pasażera. Ponadto nowej generacji fotele umożliwiają sprawdzanie ile jest osób w autobusie, czy wszyscy mają zapięte pasy, rejestrowanie preferencji pasażerów przy wyborze miejsc oraz ich zachowań podczas jazdy.

Stan techniczny

Na podstawie konkretnego zdarzenia drogowego szerszy problem przedstawił Krzysztof Nowak z WITD w Bydgoszczy. Był to przykład wypadku autobusowego, w którym pęknięcie sworznia układu kierowniczego spowodowało wypadnięcie pojazdu z drogi i w konsekwencji śmierć dwóch osób oraz niemal 30 poważnie raniąc. To pokazuje jak wiele jest jeszcze do zrobienia, szczególnie w zakresie dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. Natychmiast nasuwa się pytanie jak jest to możliwe, aby autobus w takim stanie technicznym mógł przewozić ludzi? Jak wyglądała jego okresowa kontrola? Gdzie się podziała dbałość przewoźnika o bezpieczeństwo przewożonych osób? Przecież zużycie tego elementu musiało być widoczne znacznie wcześniej, zanim doszło do tej tragedii.

Na stan techniczny autobusów szkolnych zwracała uwagę Agnieszka Pastuszak z Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych. Jest to obszar wymagający natychmiastowego uregulowania, szczególnie w zakresie autobusów wynajmowanych okazjonalnie do przewozu dzieci i młodzieży np. na basen, do teatru lub na szkolną wycieczkę. Decyzje o wyborze przewoźnika niemal zawsze podejmują osoby zupełnie do tego nieprzygotowane, najczęściej spośród członków rady rodziców, a jedynym kryterium wyboru jest cena. Gdy dorośli jadą na urlop zwracają uwagę aby podróż odbywała się komfortowym, w miarę nowym i dobrze wyposażonym autobusem. Ci sami dorośli pozwalają aby ich dzieci jechały na basen lub szkolną wycieczkę wysłużonym pojazdem, bez pasów bezpieczeństwa i innych zabezpieczeń.

Urazy pasażerów

Inny problem, tym razem dotyczący seniorów i osób otyłych, poruszył prof. Janusz Kajzer z Kabimec Szwecja. Badania

pokazują znaczący wzrost urazów w obu tych grupach, spowodowany dłuższym czasem reakcji osób starszych, mniejszą odpornością organizmu, a w przypadku osób z nadwagą większymi przeciążeniami. Ponadto stanowią oni duży udział wśród poszkodowanych w zdarzeniach bezkolizyjnych np. przy gwałtownym hamowaniu, skręcie lub przyspieszeniu pojazdu. Wg badań przeprowadzonych w Szwecji, większość takich urazów nie jest rejestrowana przez policję i uwidaczniana w statystykach. A zdarzenia bezkolizyjne mogą być równie niebezpieczne jak kolizyjne, szczególnie dla podróżnych stojących lub przez nich uderzonych. System, który może znacząco ograniczać zdarzenia przy małych prędkościach był prezentowany przez Mariusza Bielę z El-Cab. Był to nowy układ monitorowania martwego pola, również w autobusach przegubowych, wcześnie ostrzegający kierowcę przed możliwymi kolizjami.

Autonomiczna przyszłość

O tym co nas czeka w przyszłości, czyli o bezpieczeństwie pojazdów autonomicznych mówił prof. Robert Thomson z Chalmers University. Obecnie jesteśmy na etapie, w którym kierowca podejmuje wszelkie decyzje i za nie odpowiada, a systemy wspomagania mają mu pomagać, aby były one właściwe i zawsze w odpowiednim momencie. Wprowadzenie pełnej autonomiczności pojazdów winno zmienić odpowiedzialność za ewentualne zdarzenia i przenieść ją na pojazd, czyli na producenta. A jak może wyglądać taka odpowiedzialność np. za wypadek, na który miała wpływ gwałtowna zmiana pogody? Jeszcze na takie pytania nie mamy odpowiedzi i na razie automatyzacja może znacznie ułatwić jazdę i zwiększyć jej bezpieczeństwo, ale jeszcze nie może całkowicie zastąpić człowieka.

Pojazdy autonomiczne to nadal przyszłość, natomiast auto- busy elektryczne są już powszechnie spotykane na ulicach wielu miast. O ich bezpieczeństwie mówili Bogdan Kaczmarczyk z Solaris Bus & Coach i Mariusz Biela z El-Cab, który przedstawił najnowszy system wczesnego ostrzegania o wzroście temperatury np. na łączach elektrycznych. Polega on na rozmieszczeniu przewodu światłowodowego we wszystkich newralgicznych miejscach pojazdu, który za pośrednictwem systemu komputerowego, bardzo precyzyjnie informuje kierowcę o każdej zmianie temperatury i jej lokalizacji. Z kolei Anders Gullikson z Dafo Szwecja pokazał technologię gaśniczą, która w przypadku pożaru baterii autobusu elektrycznego, zapobiega przedostawaniu się dymu do innych pomieszczeń i odcina rozprzestrzenianie się ognia na pozostałe akumulatory. Działanie środka gaśniczego trwa na tyle długo i skutecznie, że dzięki temu uzyskuje się wystarczająco dużo czasu na ewakuację pasażerów.

Konferencyjne memorandum

Dla dopełnienia całości tematyki i pokazania pełnego obrazu przedstawiono sytuację bezpieczeństwa w komunikacji publicznej również od strony prawnej. Artur Gołowicz z Instytutu Transportu Samochodowego omawiał obowiązujące przepisy z zakresu bezpieczeństwa podróżnych oraz proponowane zmiany dotyczące homologacji pojazdów a zagadnienia związane z międzynarodową certyfikacją siedzeń do autobusów, mikrobusów i tramwajów przedstawił Petr Pavlata z Vision Consulting Automotive.

Cała dyskusja przebiegała w atmosferze troski i odpowiedzialności za bezpieczeństwo w pojazdach komunikacji publicznej. Niejednokrotnie w emocjonalny sposób, przedstawiano istniejące zagrożenia, piętnowano niedbalstwo oraz zaniechania wielu osób i instytucji, słabości systemu kontroli. Z drugiej strony prezentowano rozwiązania znakomicie poprawiające komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Najlepszym tego przykładem mogą być prezentowane nowości, takie jak nowej generacji siedzenia firmy Ster, systemy monitorowania martwego pola w autobusach, w tym przegubowych, oraz precyzyjnego wykrywania zagrożeń pożarowych prezentowane przez firmę El-Cab, system wykrywania i tłumienia pożaru baterii w autobusach elektrycznych pokazany przez szwedzką firmę Dafo.

Podsumowując konferencję jej uczestnicy przygotowali memorandum wzywające do podjęcia działań ochronnych, które będzie przesłane do instytucji, organizacji, ministerstw, mediów publicznych, ubezpieczycieli i do tych wszystkich, którzy mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo nasze, naszych bliskich i znajomych. Uczestnicy konferencji wyrazili gotowość do współpracy ze wszystkimi organami, instytucjami i osobami, które chciałyby wnieść swój wkład w poprawę bezpieczeństwa podróżnych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
Solaris
Ster
Voith
Mobilis
PSPA
ITS
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....