Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlińskie elektrobusy coraz bliżej

infobus
10.03.2015 19:48
0 Komentarzy

W tym tygodniu rozpoczęła się budowa stacji ładowania elektrobusów na Hertzallee w Berlinie. W pierwszej kolejności będzie ona zasilać autobusy Solaris Urbino 12 electric, które w liczbie czterech sztuk zostały już zamówione przez stołecznego przewoźnika ?BVG. Wejdą one do eksploatacji już latem br. W ramach projektu przygotowanego przez Technische Universität Berlin (TU) powstaną łącznie dwie stacje ładowania elektrobusów: wspomniana na Hertzallee (pętla), a także przy stacji Bahnhof Südkreuz (druga pętla). Przewiduje się, że prace budowlane zostaną zakończone w połowie kwietnia br. Linia M19 o długości 6,1 km połączy Ogród Zoologiczny (Hertzallee) oraz południowy dworzec kolejowy. Będzie to pierwsza w Berlinie w pełni zelektryfikowana linia autobusowa. Projekt ten wspiera zarówno rząd federalny (w ramach projekt ?Międzynarodowa mobilność elektryczna Berlin-Brandenburg), który wyasygnował na ten cel około 4 mln euro, jak i politechnika TU Berlin, która nie tylko wsparła projekt naukowo, ale także poprowadzi stację ładującą za biblioteką uniwersytecką przy Hertzallee.

Na pierwszej berlińskiej e-linii będą kursować 12-metrowe autobusy Solaris Urbino 12 electric z układem napędowym dostarczonym przez niemiecką firmę Vossloh Kiepe GmbH. Zgodnie z umową, BVG może skorzystać z opcji i w ramach zeszłorocznego przetargu dokupić jeszcze jednego elektrycznego ?jamnika?. Podobnie jak w Brunszwiku, stacje ?tankowania?i pojazdy będą wyposażone w indukcyjny system Primove firmy Bombardier Transportation. Dzięki systemowi bezdotykowego przesyłu energii wystarczy kilka minut, aby uzupełnić energię elektryczną w pokładowych bateriach i swobodnie kontynuować jazdę. Berliński przewoźnik porównuje cały proces do ładowania elektrycznej szczoteczki do zębów. Wszystko trwa łącznie parę minut i nie wymaga żadnych zmian w rozkładzie jazdy. Kolejny plus to możliwość wyposażenia autobusów w mniejsze baterie, co ma ogromny wpływ na ich mniejszą masę własną, a tym samym większą pojemność. Pierwszy wdrożony taki projekt w Brunszwiku udowodnił, że dzięki indukcyjnemu ładowaniu Primove w 12-metrowym elektrobusie można zainstalować baterie o pojemności zaledwie 60 kW. Z kolei przegubowe modele Urbino 18 electric doskonale radzą sobie z nieznacznie większymi akumulatorami o pojemności 90 kWh.
Pierwszy etap ?elektryfikacji?berlińskich autobusów polega na wdrożeniu linii M19, okalającej od zachodu centrum miasta. Jeżeli zakończy się to sukcesem, powstanie kolejna, testowa linia wjeżdżająca już do centrum Berlina. Następnie ?w przypadku dobrych wyników eksploatacyjnych ?zostaną utworzone kolejne, bezemisyjnej połączenia w stolicy Niemiec. Miejmy nadzieję, że one także obsługiwane będą przez pojazdy wyprodukowane w Polsce.

Komentarze