TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Baterie w lubelskich trolejbusach
Jacek Pudło - Opublikowano: 23.12.2013 22:39:59 6 komentarzy
Baterie w lubelskich trolejbusach
19 grudnia 2013 r. wyjechały na trasę pierwsze trolejbusy Bogdan/Ursus. Polska spółka zachwala na swojej stronie, iż pojazdy te posiadają dodatkowy napęd pozwalający na pokonanie 5 kilometrów bez podłączenia do sieci trakcyjnej. Nie jest to jednak nowością, ani ewenementem w skali kraju. Trolejbusy z bateriami jako pierwsze pojawiły się w Gdyni w 2009 r., następnie w Tychach pod koniec 2012 r., a na koniec –w Lublinie, w grudniu 2013 r.Czy baterie w trolejbusach to nowość? Otóż nie –posiadały je londyńskie trolejbusy produkowane w latach 30. XX wieku. Napęd bateryjny wykorzystywano w nich w sytuacjach awaryjnych. Ze względu na niewielki zasięg i dużą masę akumulatorów kwasowo-ołowiowych rzadko stosowano je w trolejbusach do napędu pojazdu.Pierwszymi w Polsce trolejbusami wyposażonymi w baterie były 2 Solarisy Trollino 12M dostarczone w 2009 r. do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Otrzymały one numery 3010 i 3012. Wyposażono je w baterie niklowo-kadmowe SAFT STH-800. Składają się one z 168 ogniw i posiadają pojemność 80 amperogodzin. Ich napięcie znamionowe to 201,6 woltów. Masa baterii wynosi 800 kg, czyli blisko 1/10 masy własnej trolejbusu. Do ładowania baterii i napędzania trolejbusu z ich wykorzystaniem służy specjalny przekształtnik. Baterie te były w tym okresie wyborem optymalnym z punktu widzenia ceny zakupu, trwałości, zasięgu i masy. Trwałość baterii niklowo-kadmowych zależy wykładniczo od stopnia ich rozładowania –im głębiej się je rozładowuje, tym bardziej skraca się ich żywotność. Pojemność baterii SAFT oraz ich charakterystyka umożliwia przejazd kilku kilometrów bez zasilania z sieci górnej. Maksymalny dystans pokonywany na bateriach jest zależy od profilu terenu i obciążenia pojazdu. W trakcie testów najmniejszy wpływ na trwałość baterii uzyskiwano na dystansach do 2 km, a największy pokonany dystans wyniósł ponad 7 km.Kolejnymi trolejbusami w Gdyni wyposażonymi w baterie było 25 Solarisów Trollino 12M 2010-2011. Następne takie pojazdy zamówiono w 2012 i 2013 r. W międzyczasie baterie zamontowano również w przebudowywanych na trolejbusy Mercedesach O405N2, Mercedesach O530 oraz Solarisach Urbino 12. W pojazdach tych zastosowano również baterie niklowo-kadmowe, jednak były one mniejsze, o obniżonej do 60 liczbie ogniw. Zastosowano jednak bezpośrednie zasilanie z baterii, co ograniczyło parametry trakcyjne pojazdów.Obecnie w Gdyni są następujące trolejbusy z bateriami:Solaris Trollino 12M –32 szt. Mercedes O530AC –2 szt. Solaris Trollino 12 –2 szt. Mercedes O405NAC –5 szt.Razem jest to aż 41 sztuk.Duża liczba trolejbusów z bateriami w Gdyni umożliwiła wykorzystanie napędu pomocniczego podczas objazdów i robót drogowych, nie pozwalających na użycie zasilania z sieci napowietrznej. W praktyce takie sytuacje okazały się głównym zastosowaniem baterii gdyńskich trolejbusów. Analizowane jest zastosowanie baterii celem uruchomienia linii trolejbusowej na Fikakowo bez wykorzystania sieci napowietrznej lub z pomocą specjalnej stacji ładowania na przystanku końcowym.W Tychach pierwszy trolejbus z bateriami niklowo-kadmowymi pojawił się w grudniu 2012 r. i był to Solaris Trollino 12MB. Wprawdzie specyfikacja przetargowa stawiała niższe wymogi niż te spełniane przez baterie SAFT w gdyńskich trolejbusach, jednakże aby zaoszczędzić sobie trudu na uzyskaniu homologacji zaoferowano taki sam rozbudowany zestaw jak w Gdyni. W rezultacie, w okresie 2013-2013 dostarczono do Tychów 15 trolejbusów Solaris Trollino 12MB z bateriami niklowo-kadmowymi. Z wykorzystaniem trolejbusów 1 października 2013 r. uruchomiono eksperymentalną linię F kursującą na odcinku pozbawionym zasilania z sieci trakcyjnym. Po dwóch miesiącach linię zawieszono ze względu na niedostatki energii w akumulatorach przy niskich temperaturach zewnętrznych.W rezultacie, 5 lubelskich Bogdanów/Ursusów z litowo-polimerowymi bateriami to wprawdzie nowość w Lublinie, jednak nic nowego w skali kraju. Nowości to jedynie fakt zastosowania baterii litowo-polimerowych w miejsce niklowo-kadmowych oraz umiejscowienie ich na dachu. Baterie Bogdanów mają umożliwić pokonanie do 5 kilometrów. Należy wspomnieć również o testach trolejbusu Jelcz PR110AC z bateriami Hoppecke i superkondensatorami Hoppecke w Lublinie w 2007 r. Był to jednak jedynie epizod –pojazd nie kursował bowiem z pasażerami, a zasobniki energii zdemontowano.Jak dotychczas w Europie w Czechach czy też w Szwajcarii jako napęd pomocniczy stosowano najczęściej dodatkowy silnik spalinowy zabudowany w trolejbusie, napędzający prądnicę. Trolejbus taki zużywa jednak więcej paliwa, niż analogicznej wielkości autobus. Trolejbusy z pomocniczym silnikiem spalinowym są obecnie eksploatowane w Lublinie.Baterie czy agregat spalinowy –jakie rozwiązanie wygra? O tym dowiemy się w przyszłości, jednak rozwój baterii i pojazdów hybrydowych przechyla powoli szalę na ich korzyść.Zdjęcia trolejbusów poruszających się po ulicach polskich miast bez sieci trakcyjnej - tutaj.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Lublin
Gdynia
Tychy
Bogdan
Ursus
  • PR110AC – 24.12.2013

    Jelcz PR110AC z bateriami Hoppecke i superkondensatorami firmy Maxwell http://www.youtube.com/watch?v=mtjglnsFqp0 to niebieskie na dachu

  • ttt – 25.12.2013

    Niech się pochwalą ile kar zapłacili za kilka miesięcy opóźnień w dostawie

  • ł – 27.12.2013

    Przeszły odbiory? Ciekawe kto podpisał protokoły odbioru? w tych pojazdach jest tyle niedoróbek że szok że ktoś to odebrał...

  • Piotr – 30.12.2013

    Warto dodać że trolejbusy Saurer z końca lat 50ych, eksploatowane w Warszawie w latach 90ych, też miały akumulatory.

  • pimpa rimpa – 03.01.2014

    opis drugiego zdjecia; " (...) Szary kontener po lewej to przekształtnik baterii." Ty Pudło - co to przekształtnik baterii????? w co ją przekształca?? Przekształtnik prądu jak już trzymacie poziom w redakcji! ręce opadają ...

  • Jacek Pudło – 09.02.2014

    W trolejbusie mamy przekształtnik główny i przekształtnik baterii. Jeden steruje prądem kierowanym do silnika a drugi przepływającym między siecią a bateriami oraz między bateriami a silnikiem. Roboty ma sporo, bo musi i podwyższać, i obniżać napięcie. Nazywają go też ładowarką baterii ale to nie do końca poprawne, gdyż on zasila też silnik.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....