TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Awantura w Kielcach. Co to jest autobus niskopodłogowy?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 22.01.2019 16:00:48
fot. kamS, phototrans.pl

Ciąg dalszy sprawy głośnego przetargu na dziesięcioletnią obsługę komunikacji miejskiej w Kielcach. Na zarzuty aktywistów z Kieleckiej Platformy Komunikacyjnej odpowiedziała prezes MPK, Elżbieta Śreniawska. Jednak czy poza stwierdzeniem, że "źle się chłopcy bawicie" odniosła się w całości do zarzutów wobec kilku autobusów?

O sprawie pisaliśmy dwa tygodnie temu. Temat kieleckiego przetargu znów powrócił. A to za sprawą pięciu autobusów, które zdaniem KPK oraz kilku naszych informatorów są niezgodne z warunkami przetargu. Chodzi o cztery MAZ-y 206 i jednego Solarisa Urbino 15.

W przypadku MAZ-ów chodziło o fakt, że są to autobusy niskowejściowe. Tymczasem w świetle warunków przetargu pojazdy powinny posiadać "niską podłogę bez stopni poprzecznych we wnętrzu", a tym samym w ogóle nie powinny być dopuszczone do obsługi kieleckiego kontraktu.

Z kolei w przypadku trójosiowego Solarisa chodzi o błędne zakwalifikowanie go przez MPK jako pojazdu klasy MEGA. Zabrakło spełnienia jednego z czterech warunków określonych w SIWZ dla tego typu pojazdów w postaci długości nadwozia. Urbino 15 ma bowiem "tylko" 14,59 m długości wobec postawionego przez ZTM jako minimum 15 m.

"Umowa została podpisana niezgodnie z obowiązującym prawem, czyli z przewoźnikiem, który nie spełniał i nadal nie solenia warunków technicznych narzuconych przez miasto." - tłumaczył nam wtedy Filip Jackowski z KPK - "Minimum pięć autobusów nie odpowiada minimalnym warunkom technicznym, a dyrektor ZTM Kielce zdaje się bagatelizować problem, którego zaś prezes MPK w ogóle nie widzi."

Do tych zarzutów w nowym numerze biuletynu "Pasażer" odniosła się szefowa kieleckiego MPK, Elżbiera Śreniawska. Z jej wypowiedzią można się zapoznać na dwóch skanach klikając tutaj i tu. Wiele ona nie wyjaśnia, ale ton może budzić kontrowersje. Szczególnie, że padają takie określenia w kierunku KPK takie jak "szkodnicy", "tzw. "społecznicy"", tytułowe "źle się chłopcy bawicie" czy zarzuty, że to kolejna nagonka na przewoźnika.

Uwagę zwraca jednak fragment dotyczący "niskopodłogowości" MAZ-ów 206.

"Tymczasem gdyby Panowie zapoznali się z przepisami obowiązującymi w tym zakresie, to odkryliby, że są to autobusy niskopodłogowe ponieważ mają "niską podłogę" w co najmniej 3/4 długości podłogi autobusu, a połączenie zagłębionego przejścia ze strefą miejsc siedzących nie jest uznawane za stopień." - tłumaczy w nim prezes MPK.

Czy chodzi więc o powołanie się na definicję autobusu niskopodłogowego z unijnej dyrektywy "autobusowej", czyli regulaminu nr 107 EKG-ONZ? W myśl tych przepisów za taki pojazd uznaje się ten, w którym co najmniej 35% powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących (lub w jego przedniej części w przypadku pojazdów przegubowych bądź na pokładzie dolnym w przypadku pojazdów dwupokładowych) stanowi powierzchnię bez stopni i zapewnia dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych. 

Nawet jeśli tłumaczenia szefowej kieleckiego przewoźnika w jakiś- co prawda niezbyt jasny- sposób nawiązują do treści tego przepisu to przecież pozostaje jeszcze SIWZ. Ten co prawda nie operował pojęciem "autobusu niskopodłogowego" lecz "niskopodwoziowego", a dodatkowo takiego, który ma "niską podłogę bez stopni poprzecznych we wnętrzu". Czyli koniec końców wygląda na to, że urzędnikom z ZTM od początku chodziło o pojazdy całkowicie niskopodłogowe.

Spór niby błahy, wytłumaczenie jeszcze prostsze, ale dużo złych emocji nie ułatwia rozwiązania tego problemu. Choć trzeba przyznać, że problemu dosyć zdumiewającego.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
ZTM Kielce
MPK Kielce
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....