TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autosan naprawił pierwszą częstochowską hybrydę CNG
- Opublikowano: 20.05.2020 13:00:32
Autosan naprawił pierwszą częstochowską hybrydę CNG

I to jest na pewno dobra wiadomość. Z drugiej strony mamy informację o koszcie jej naprawy. To już mniej optymistyczny aspekt całego projektu przywrócenia Solbusów do ruchu.

Zaczynamy od przyjemniejszych wiadomości. Naprawiony przez Autosan autobus z unikalnym gazowym układem hybrydowym jeździ już testowo po Sanoku. Pierwsze jazdy wpadły na tyle dobrze, że śląski przewoźnik już myśli o sprowadzeniu pojazdu do Częstochowy. I tutaj "zaczynają się schody", czyli finansowa strona przedsięwzięcia przywrócenia hybryd dożycia.

Radny działa

Kilka dni temu częstochowski radny, Piotr Kaliszewski opublikował sumę faktury, na jaką opiewa naprawa pierwszego autobusu Solbus SM18 Hybrid CNG. To 553 tys. zł brutto.

Jak policzył radny PiS, remont wszystkich 39 pojazdów pochłonie ponad 20 mln zł.

Dodajmy, że Autosan wyraził gotowość naprawy 24 pojazdów spośród wszystkich 39 wyłączonych z ruchu egzemplarzy.

Co zrobi Częstochowa?

Według prezesa MPK Częstochowa, Mariusza Sikory jest za wcześnie, aby teraz podejmować decyzje, co do przyszłości hybrydowych pojazdów.

-"Będziemy testować autobus przez około trzy miesiące, jak wszystko będzie dobrze, to wtedy będziemy decydować, co z kolejnymi. Na dzień dzisiejszy nie możemy wybiegać tak w przyszłość jak pan radny. Zastanawiamy się nad tym, żeby kolejne autobusy naprawiać już u siebie, ale za wcześnie jest jeszcze, żeby móc powiedzieć, jaką decyzję podejmiemy – powiedział "Gazecie Wyborczej" Mariusz Sikora.

Hybrydowa historia

Przypomnijmy, że MPK Częstochowa odebrało w 2015 r. 40 szt. hybryd gazowo-elektrycznych marki Solbus, w tym:

  • 25 szt. Solbus SM12 Hybrid CNG

  • 15 szt. Solbus SM18 Hybrid CNG

Przewoźnik otrzymał te pojazdy w zasadzie za darmo, dzięki 100-procentowej dotacji z rządowego programu Gazela. Grant był przeznaczony na pojazdy dokładnie z takim napędem. Chcąc / nie chcąc Częstochowa stała się jedynym odbiorcą hybryd elektryczno-gazowych na CNG, które dostarczyła jej nieistniająca już dzisiaj marka Solbus.

30 kwietnia 2017 r. częstochowski przewoźnik – po pożarze jednego z autobusów - podjął decyzję o wycofaniu wszystkich pojazdów tego typu z ruchu, czyli 39 pozostałych egzemplarzy. Teraz MPK - wspólnie z Autosanem – próbuje je przywrócić do ruchu.

Efekt ekologiczny

Kolejny aspekt tej sprawy to negocjacje MPK Częstochowa z NFOŚiGW, który w 2019 r. wystąpił do MPK z żądaniem zwrotu dotacji na zakup gazowo-elektrycznych autobusów, tj. 66 mln PLN plus odsetki, co daje kwotę 100 mln. PLN.

Na szczęście przewoźnikowi udało się wytłumaczyć Funduszowi skomplikowana i trudną sytuację hybryd, i uzyskało wstępne porozumienie. Jego efektem był ogłoszony przez MPK przetarg na dzierżawę na okres 7 lat floty 15 autobusów elektrycznych. Wszystko po to, aby wywiązać się z zaplanowanego efektu ekologicznego dla hybrydowych Solbusów.

W połowie lutego br. częstochowski przewoźnik otworzył oferty w przetargu na wypożyczenie pojazdów wraz z niezbędną infrastrukturą. Na ten kontrakt MPK przygotowało 36 039 000 PLN brutto. To oznacza, że koszt dzierżawy jednego elektrobusa i urządzenia ładującego przyjęto na poziomie ok. 1 953 330 PLN netto. To bardzo niski poziom. Nic więc dziwnego, że jedyna złożona oferta – przez Autosan - o 1/3 przewyższa szacunki przewoźnika. Sanocka firma za 7-letnią dzierżawę zaproponowała kwotę 48 761 076,96 PLN brutto, co daje jednostkową cenę na poziomie 2 642 876,80 PLN netto za bateryjnego Sancity 12LFE z ładowarką.

Teraz czekamy na podjęcie w tej sprawie decyzji przez MPK Częstochowa. Na pewno sytuacja z COVID-19 nie ułatwia tutaj sprawy.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hybryda
CNG
MPK Częstochowa
Autosan

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....