Autosan naprawi częstochowskie hybrydy Solbusa

infobus
29.11.2019 10:00
0 Komentarzy

Dwa lata temu MPK Częstochowa uziemiło 39 autobusówhybrydowych marki Solbus. Cały czas jednak spółka pracuje nad ich powrotem na linie.Teraz ma w tym zadaniu pomóc Autosan, a pierwsze naprawione pojazdy mają ponownie wejśćdo ruchu w I półroczu 2020. O tym projekcie opowiedział nam Eugeniusz Szymonik,prezes sanockiej firmy.

Hybrydowy problem

Przypomnijmy, że Częstochowa kupiła pierwsze w Polsce gazowehybrydy w ramach konkursu „Gazela”, który zorganizował Narodowy Fundusz OchronyŚrodowiska i Gospodarki Wodnej. „Gazela” była projektem wyjątkowym, bo dotacjaw 100 proc. pokrywała zakup autobusów. Częstochowa dostała 66 mln zł na 40hybryd. Oferowane w nim pieniądze pochodziły ze sprzedaży przez Polskę praw doemisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii.

W umowie Hiszpanie zastrzegli jednak,że fundusze będzie można wydać tylko na zakup gazowych autobusów hybrydowych, gdyżw tym czasie takie pojazdy oferował hiszpański producent Tata-Hispano. Hiszpańskafirma w międzyczasie jednak zbankrutowała, a do przetargu podszedł tylko polskiSolbus z prototypowymi autobusami z serii SM. Okazały się one jednakbyć konstrukcyjnie niedopracowane. Od kwietnia 2017 r. wszystkie hybrydy stojąw zajezdni MPK po tym, gdy jedna z nich spłonęła w czasie jazdy. Potem Solbus ogłosiłupadłość, a MPK Częstochowa zostało samo.

Światło w tunelu

Teraz miejska spółka rozpoczęła współpracę z Autosanem,który ma opracować rozwiązania pozwalające na eksploatację pojazdów marki Solbus. O tymprojekcie opowiedział nam Eugeniusz Szymonik, prezes sanockiej firmy:

-„Autosan jest jednym z najbardziej doświadczonychproducentów pojazdów zasilanych energią elektryczną na świecie, ponieważpierwsze tramwaje dla Wiednia, Krakowa i Warszawy były produkowane w Sanoku już119 lat temu (od 1900 r.). Pierwszy hybrydowy autobus w Europie(najprawdopodobniej również na świecie) został zaprojektowany i zbudowany w1986 r. właśnie u nas w firmie Autosan.

W ostatnim czasie podjęliśmy się dość trudnego inowatorskiego zadania jakim jest naprawahybryd gazowych będących w posiadaniu MPK Częstochowa w oparciu o własnyzespół konstruktorów i technologów oraz w oparciu o realny dostęp dozewnętrznych źródeł wsparcia technicznego w tym zakresie (instytuty naukowe ifirmy z grupy nowych technologii). Przy podejmowaniu tej decyzji nie bezznaczenia był fakt, że od dłuższego czasu planujemy również produkcję własnychhybryd gazowych zasilanych LNG dla przewozów szkolnych i międzymiastowych.Naszym zdaniem ten rodzaj napędu autobusów (hybryda szeregowa gazowa) będziedominował w przyszłości obok napędów czysto elektrycznych i elektrycznych zzasobnikiem wodorowym.

Źródłem napędu autobusów hybrydowych z MPK Częstochowa, jestsilnik elektryczny, a źródłem zasilania tego silnika jest energia elektrycznawytwarzana w prądnicy napędzanej silnikiem spalinowym gazowym (sprężony gazziemny CNG).

Autobusy zostały zaprojektowane i zakupione jako hybrydygazowe, czyli gazowo-elektryczne i takimi pozostaną, a więc źródłem napęduprądnicy głównej będzie nadal ten sam silnik spalinowy zasilany gazem ziemnymCNG, a głównym silnikiem napędzającym autobus pozostanie ten sam silnikelektryczny. Nasza naprawa będzie polegała przede wszystkim na całkowitejzmianie sposobu zarządzania mocą i rekuperacją, ponieważ jest to najbardziejniedopracowany element tych autobusów. Rozwiązania dotyczące zarządzania mocą i rekuperacją w hybrydach gazowych sąciągle jeszcze na etapie wdrażania i dlatego autobusy z tego rodzaju napędem,pomimo, że są bardzo ekologiczne i mają bardzo wysoką zdolność odzyskiwaniaenergii hamowania, stanowią rzadkość na polskich i europejskich drogach. Głównąprzyczyną takiego stanu rzeczy są właśnie problemy ze sterowaniem mocą irekuperacją.

Spółka Autosan rozpoczęła już naprawę pierwszego zautobusów, o których mowa, natomiast zakończenie napraw wszystkich pojazdów(jeśli nastąpi podpisanie umowy na kolejne autobusy) będzie miało miejsce w Ipółroczu 2020 r., a być może nawet do końca I kwartału 2020.”

Ekologiczny efekt

To z jednej strony dobre informacje dla MPK Częstochowa,natomiast to nie jest ostatni problem z jakim boryka się transportowa spółka w tym temacie. W2019 r. NFOŚiGW uznał, że w ramach „Gazeli” efekt ekologiczny nie zostałosiągnięty i wypowiedział MPK Częstochowa umowę, co wiązało się ze zwrotem 66mln zł dotacji wraz z odsetkami.

Przewoźnik złożył jednak odwołanie i dzisiaj obie strony ustaliłyalternatywne wyjście z sytuacji.

MPK Częstochowa wypożyczy 15 nowych autobusówelektrycznych klasy MAXI wraz infrastrukturą do ładowania. Na okres siedmiu lat. Wszystkie elektrobusymuszą trafić do Częstochowy do połowy września 2020 r., a MPK czeka na ofertydo 31 grudnia. To pozwoli uzyskać zakładany w programie efekt ekologiczny i oddalikonieczność oddania dotacji.

Zgodę jeszcze na takie rozwiązanie musi wyrazićrząd w … Hiszpanii.

Komentarze