TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autosan i Politechnika za burtą e-Busa! Ursus zostaje
InfoBus.pl - Opublikowano: 19.02.2019 10:00:36 6 komentarzy
Autosan i Politechnika za burtą e-Busa! Ursus zostaje

Nieoczekiwana zmiana miejsc w rządowym projekcie na opracowanie narodowego autobusu elektrycznego, z którego NCBR wykluczył … państwowego Autosana. Wyleciała też innowacyjna oferta Politechniki Śląskiej. Został Ursus. Kto by się spodziewał…

Najnowsze zmiany to efekt kontroli uprzedniej przeprowadzonej na wniosek prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, który w największym skrócie przyjrzał się bliżej wszystkim złożonym ofertom i odnalazł w nich formalne błędy. I to dużego kalibru. Mogą one słono kosztować - przede wszystkim Autosan, dla którego projekt NCBR mógł zostać innowacyjną "kroplówką" i przepustką do elektromobilnej I ligi. Popełnione błędy w ofertowych obliczeniach są jednak karygodne i nie pasują do poziomu tego zamówienia.

Gliwicka Politechnika również nie ustrzegła się pomyłek, natomiast są one zdecydowanie mniejszego kalibru.Niemniej jednak ostatecznie wykluczają one uczelnię z tego prestiżowego projektu.

Po tym " kontrolnym trzęsieniu ziemi" czekamy na ewentualne odwołania dwóch odrzuconych oferentów i podpisanie przez NCBR umowy ze zwycięskim Ursusem. To trochę burzy plan Centrum, który chciało mieć przynajmniej dwóch wykonawców w swoich sztandarowym projekcie, ale jak mówi przysłowie: "lepszy wróbel w garści…."

Po kontroli

O tych drastycznych zmianach w przetargowym podstępowaniu NCBR  poinformował 18 lutego Maciej Martyniuk, dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Tym samym rządowa agenda unieważniła wybór najkorzystniejszych ofert z dnia 18.12.2018 r. (czyli Ursusa, Autosanu i Politechniki Śląskiej) w związku - jak możemy przeczytać w uzasadnieniu - "z przeprowadzoną przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontrolą uprzednią postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie partnerstwa innowacyjnego (NR 44/17/PI) na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego."

Jednocześnie NCBR poinformował, że dokonał ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty i to już tylko jednej - od konsorcjum Ursus Bus z łączną ceną zamówienia na poziomie 3 119 959 500,00 zł.

Za drogi Autosan

W ponownej analizie ofert NCBR odrzucił dwie propozycje, które tym samym nie podlegały już dalszej ocenie. To oferty konsorcjum:

  • Autosan, WB Electronics, Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych "OBRUM" i Instytut Elektrotechniki

  • oraz Politechniki Śląskiej z Gliwic

Jak informuje NCBR, oferta Autosanu została odrzucona, gdyż wykonawca w formularzu ofertowym w tabeli G.3. "Łączna cena zamówienia stanowiąca sumę cen za Fazę B+R oraz Fazę Wdrożeniową" wskazał kwotę netto 2.536.550.000,00 zł, która nie stanowi sumy wartości wskazanych w tabeli G.1. i tabeli G.2.

Podana suma przez Autosan suma to ... limit z SIWZ, czyli 2.536.550.000,00 zł, natomiast właściwe obliczenie oferty sanockiego producenta wygląda następująco:

  • za realizację Etapu I Fazy B+R 2.740.000,00 zł (limit SIW to 2.500.000,00 zł)

  • za realizację Etapu II Fazy B+R 6.375.000,00 zł (limit SIW to 4.850.000,00 zł);

  • za pojazd 10m 3.147.800,00 zł (limit SIW to 1.800.000,00 zł)

  • za pojazd 12m 3.497.800,00 zł (limit SIW to 2.000.000,00 zł)

  • za pojazd 18m 4.473.800,00 zł (limit SIW to 2.800.000,00 zł)

Razem daje to w ofercie Autosanu kwotę  4.227.392.600,00 zł netto / cena brutto: 5.199.692.898,00 zł, co oznacza radykalne przekroczenie budżetu NCBR, czyli sumy 2.536.550.000,00 zł.

Jak informuje NCBR - "ceny jednostkowe za realizację Etapu I i Etapu II Fazy B + R wskazane w tabeli G.1. oraz ceny jednostkowe pojazdów wszystkich kategorii wskazane tabeli G.2 przekraczają limity cen ustanowionych przez Zamawiającego w punkcie 18.4. i 18.5. SIWZ."

W tej sytuacji zamawiający poprawił oczywiste omyłki rachunkowe i … odrzucił ofertę

Czas na Politechnikę

Z kolei w ofercie gliwickich politechników, kontrolerzy z UZP dopatrzyli się braku cen poszczególnych elementów w katalogu wyposażenia dodatkowego, co w ich odczuciu powoduje niezgodność z SIWZ. Jak informuje w swoim piśmie NCBR - generalnie wszystkie ceny powinny być wyrażone w złotych polskich i wyższe od 0. W związku z tym zamawiający musiał odrzucić ofertę Politechniki.

Kaliber tych uwag powoduje, że spodziewamy się odwołania Politechniki.

Co dalej?

Jeżeli nie będzie odwołań - albo nie zostaną one uwzględnione -  to kolejnym etapem realizacji zamówienia NCBR będzie zawarcie umowy z konsorcjum Ursus Bus, które ostatecznie przedstawiło najkorzystniejszą ofertę. Na realizację wszystkich 3 etapów fazy B+R zgodnie z ofertą złożoną w ramach postępowania Ursus Bus ma uzyskać finansowanie w kwocie 22.350.000 zł netto.

Przypomnijmy, że faza B+R podzielona jest na 3 etapy:

  • Etap 1 - opracowanie dokumentacji pojazdu 12 m (zgodnej z oczekiwaniami zamawiającego) - NCBiR planuje na ten etap przyznać 2.500.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 195 dni. Po tym czasie NCBiR będzie oceniał przedłożoną dokumentację pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których dokumentacja zostanie pozytywnie oceniona przez NCBiR.

  • Etap 2 - opracowanie prototypu pojazdu 12 m - NCBiR planuje na ten etap przyznać 4.850.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 225 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniał prototyp pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których prototyp 12m zostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i Zamawiających w trakcie testów.

  • Etap 3 - opracowanie typoszeregu prototypów pojazdów 10m, 12m i 18m - NCBiR planuje na ten etap przyznać 15.000.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 215 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniał zaprezentowany typoszereg pojazdów pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy (wdrożeniowej) zostaną dopuszczone podmioty, których typoszereg pojazdów zostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i Zamawiających.

Finansowe wspomaganie

Po podpisaniu umowy z zamawiającym i przedstawieniu gwarancji bankowej bądź ubezpieczeniowej, konsorcjum Ursus Bus otrzyma zaliczkę w kwocie 2.250.000 zł netto przeznaczoną na realizację pierwszego etapu fazy badawczo-rozwojowej.

Pozostałe zaliczki w wysokości 90% wartości dwóch kolejnych etapów będą wypłacane zgodnie z zaplanowanym harmonogramem realizacji procesu B+R.

Zamówienie publiczne składa się z fazy badawczo-rozwojowej oraz wdrożeniowej polegającej na dostarczeniu pojazdów niskoemisyjnych. Budżet przeznaczony na realizację fazy badawczo-rozwojowej dla konsorcjum Ursus Bus wynosi 22.350.000 zł netto, natomiast na realizację fazy wdrożeniowej zaplanowano 2.514.200.000 zł netto.

Kwota przeznaczona na fazę wdrożeniową, zgodnie z założeniami postępowania zostanie rozdysponowana pomiędzy dwa najlepiej ocenione w fazie B+R podmioty uczestniczące w postępowaniu. Termin realizacji zamówienia (fazy B+R oraz fazy wdrożeniowej) przypada na 31 grudnia 2023 roku.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
NCBiR
Autosan
Ursus
Politechnika Śląska
  • Robert Spychala – 19.02.2019

    Bogu dzięki ,że odpuścili sobie Warszawę w przetargu na 130 elektryków. A innym miastom współczuję, bo Ursus zbliża się wielkimi krokami.

  • Szymon Holeczko – 19.02.2019

    Znów będzie burza skoro po raz kolejny "narodowy producent autobusów" nie potrafi dobrze oferty złożyć :D

  • Sebbastian Pioro – 19.02.2019

    Po coś były zmiany własnościowe w ursus (całkiem niedawno jak pamiętam)...

  • Michał Pawłowski – 19.02.2019

    Państwowy Autosan nie jest wstanie nawet wygrać w państwowym przetargu 🤣 Rządy PiS tak bardzo 🤣

  • Paweł Więckowski – 19.02.2019

    Taaa. A Ursus też leży i kwiczy bo upadłość tuż tuż. W sumie cały ten program jest chory.

  • Maciej Tomaszewski – 19.02.2019

    Liczyłem, że może Autosan się wybije, bo nie robi takich scen jak Pesa i mieliby szansę się ogarnąć, ale trudno - zawalili równo. Za to cicho liczę, że Politechnice uda się odwołać, bo to są drobne błędy, a sam projekt ma szansę być bardzo ciekawy. Biorąc pod uwagw uwagę, że w zestawieniu zostaje tylko Ursus, to nawet by to było wskazane :D

  • Darek Miler – 19.02.2019

    Dobre bo Polskie są tylko alkohole 😉

  • Konrad Filip – 19.02.2019

    Pewnie nigdy się nie skończy, znając Ursusa. ;D

  • Diszyłbus – 19.02.2019

    leży i kwiczy"...ale w dobrej tonacji... jakiegoś tam

  • Diszyłbus – 19.02.2019

    ...a z tych "dobrych polskich alkoholi" .. proszę - podaj - co spożywasz? Ja preferuję czysty C2H5OK sprowadzony do mocy 40stopni, musi odczekać 3 doby żeby powstał bardzo dobry roztwór z H2O i potem dodany do własnej roboty syropu wiśniowego + minimum 28 dni. Bo żadne inne w PL.produkcji już nie zasługują na status "dobre". Żadna Cherry nie sięga wyżej niz pięty. Ważny i najważniejszy jest SYROP!!! Smacznego :-)

  • Diszyłbus – 19.02.2019

    ...była palcówka: JEST: Ja preferuję czysty C2H5OKwinno być: Ja preferuję czysty C2H5OH

  • Diszyłbus – 19.02.2019

    A teraz POWAŻNIE: Mam wrażenie, że idea "narodowego autobusu elektrycznego" jest próbą powtórnego wynalezienia prochu i koła.

  • Combino – 20.02.2019

    Autosan coś się straszliwie morduje z tym niewielkim zamówieniem dla Niemców na elektryki; może uznali,że lepiej się będzie wycofać z e-Busa z twarzą?

  • Aurelia – 20.02.2019

    Autosan albo się spóźnia, albo liczyć nie potrafi, albo stara się obniżyć swoją wartość przed sprzedażą, co moim zdaniem jest dziwnym działaniem. Błędy w ofercie Autosana były takie, że nawet bez kontroli można było go wykluczyć. Więc po co kontrola? Może w NCBR za mało jest pieniędzy na dotowanie trzech zwycięzców, idą wybory, trzeba oszczędzać, to Partia musi ograniczać koszty. Nie ma co wywarzać otwartych drzwi. Wybór Ursusa jest racjonalny bo produkt już na wpół gotowy, więc do wyborów może zdążą, aczkolwiek mogą się na tym przejechać jak w Zielonej Górze.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....