Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autokraft ma pomysł na wodorowe autobusy. Z CaetanoBus

infobus
20.05.2020 09:00
0 Komentarzy

Niemiecka firma transportowa Autokraft, która należy do DeutscheBahn i zajmuje się autobusowym transportem regionalnym w północnym landzieSzlezwik-Holsztyn, odbierze w tym roku dwa autobusy portugalskiej produkcjiCaetano H2.City Gold.

Przewoźnik bierze udział w nowatorskim projekcie „Efarm“,który może być jednym z kierunków rozwoju autobusów wodorowych.

Paliwo przyszłości

Mimo ogromnych kosztów, jakie obecnie generują projekty ukierunkowanychna zastosowanie zielonego wodoru w transporcie – także autobusowym – nie brakujew Europie pionierskich projektów. To bardzo dobrze, że przewoźnicy cały czas wykazują zainteresowania tym przyszłościowym paliwem i chcą aktywniebrać udział w „wodorowej rewolucji“, szukają partnerów w instytucjach państwowych ibadawczych, i czasami im się udaje. Jak Autokraft.

Niemiecka firma Autokraft, która należy do Deutsche Bahn itrudni się autobusowym transportem regionalnym w północnym landzieSzlezwik-Holsztyn, dysponuje 110 autobusami. Aby skorzystać z możliwości, jakieotwiera technologia wodorowa, Autokraft weszła we współpracę z lokalnymprojektem „efarm“ koordynowanym przez powiat Nordfriesland. Jest to jeden wnajmocniej kojarzonych z energią wiatrową powiatów w Niemczech. Właśnie w tymregionie, położonym nad obfitującym w wiatry Morzem Północnym, co dwa lataodbywają się targi “HUSUM Wind”, gdzieprezentują się najważniejsze firmy tego sektora.

Projekt „efarm“ zdobył w 2018 roku środki rządowe rzędu 8mln euro na rozwój technologii wodorowych z użyciem odnawialnych źródełenergii, które w Nordfriesland w sposóbnaturalny oznaczają energię wiatrową. Kolejne 7 mln euro zebrano w postacikredytów bankowych.

W ramach projektu w Nordfriesland ma powstać pięć instalacjido elektrolizy typu PEM (każda po 225 kW) do produkcji wodoru. Urządzeniazakupiono u niemieckiego producenta H-TEC SYSTEMS GmbH. Zainstalowane będą oneprzy dużych farmach wiatrowych, takich jak Reußenkögen, Südermarsch, Bosbüll,Dörpum i Langenhorn. Wytworzony wodór będzie dystrybuowany za pomocą dwóchstacji tankowania na terenie Nordfriesland.

Część autobusowa

Dodatkowo „efarm“ zainwestował w pięć samochodów osobowych, które będą zasilanewodorem oraz dwa miejskie autobusy, które będą eksploatowane właśnie przezprzewoźnika Autokraft.

„Efarm“ przekaże jeszcze w bieżącym roku firmie Autokraftdwa autobusy portugalskiej produkcji Caetano H2.City Gold. Te niskopodłogoweautobusy o długości 12 m będą tankowane raz na 400 kilometrów i będą kursowałyna terenie powiatu Nordfriesland.

W jaki sposób dojdzie do rozliczenia między projektem”efarm“ i Autokraft w kwestii zakupu i przekazania tych dwóch autobusówwodorowych nie zostało podane do informacji publicznej.

Dodajmy, że model Caetano H2.City Gold zadebiutował naBusworld 2019 w Brukseli. To pierwszy takie pojazd w Europie oparty natechnologii ogniw paliwowych Toyoty. W 2020 r. miało odbyć się wiele testów – m.in.w paryskim RATP, ale z powodu COVID-19 temat przycichł. Teraz w ramach odmrażaniaeuropejskiej gospodarki wracamy też do paliwa przyszłości.

Kwesta ceny

Podsumowując: wytworzenie zeroemisyjnego wodoru jest drogie.Przedstawiając swoją strategię wodorową, prezes PGNiG, Jerzy Kwieciński podałważne dane dotyczące obecnej ceny za kilogram zielonego wodoru. W zależności odrodzaju odnawialnego źródła energii koszty wynoszą 2–8 euro.

Szwajcarzy, którzy wykorzystują do produkcji wodoruwzględnie tanią i łatwo dostępną energię wodną, sprzedają na swoich stacjachkilogram zielonego wodoru po cenie blisko 10 euro.

Zdaniem Kwiecińskiego, zielony wodór będzie interesujący dlaprzemysłu i transportu dopiero, gdy koszty jego wytworzenia będą wynosić niewięcej niż 1 euro za kilogram. Naszym zdaniem należy się zgodzić z tymzałożeniem i dlatego droga dojścia do masowego zastosowania technologiiwodorowej w branży autobusowej jest dwutorowa: z jednej strony to projekty podnoszącesprawność samych pojazdów, a z drugiej tworzenie nowych technologii produkcjiwodoru, które mają obniżyć jego koszt.

Na koniec kilka danych technicznych Caetano H2.City Gold:

Nadwozie – CAETANO

Długość – 10,740 mm

Szerokość – 2.500 mm

Wysokość – 3,458 mm

Drzwi – 2 lub 3 drzwiowe

Pojemność pasażerów – Do 64 pasażerów

Silnik synchroniczny z magnesamitrwałymi Siemens (180 kW)

System ogniw paliwowych – Toyota/ Moc nominalna FC – 60 kW

Zbiorniki H2 – zbiornikikompozytowe typu 4; 5x 312l (maks. 37,5 kg: 350 barów) H2Czas tankowania – <9 min (szacowany)

Baterie- LTO

Ładowanie – CCS Type 2 – AC / DC

Zasięg – do 400 km

Zużycie – od 6 kg / 100 km

Komentarze