TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autokraft ma pomysł na wodorowe autobusy. Z CaetanoBus
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.05.2020 11:00:28
Autokraft ma pomysł na wodorowe autobusy. Z CaetanoBus; fot. CaetanoBus

Niemiecka firma transportowa Autokraft, która należy do Deutsche Bahn i zajmuje się autobusowym transportem regionalnym w północnym landzie Szlezwik-Holsztyn, odbierze w tym roku dwa autobusy portugalskiej produkcji Caetano H2.City Gold.

Przewoźnik bierze udział w nowatorskim projekcie "Efarm“, który może być jednym z kierunków rozwoju autobusów wodorowych.

Paliwo przyszłości

Mimo ogromnych kosztów, jakie obecnie generują projekty ukierunkowanych na zastosowanie zielonego wodoru w transporcie - także autobusowym – nie brakuje w Europie pionierskich projektów. To bardzo dobrze, że przewoźnicy cały czas wykazują zainteresowania tym przyszłościowym paliwem i chcą aktywnie brać udział w "wodorowej rewolucji“, szukają partnerów w instytucjach państwowych i badawczych, i czasami im się udaje. Jak Autokraft.

Niemiecka firma Autokraft, która należy do Deutsche Bahn i trudni się autobusowym transportem regionalnym w północnym landzie Szlezwik-Holsztyn, dysponuje 110 autobusami. Aby skorzystać z możliwości, jakie otwiera technologia wodorowa, Autokraft weszła we współpracę z lokalnym projektem "efarm“ koordynowanym przez powiat Nordfriesland. Jest to jeden w najmocniej kojarzonych z energią wiatrową powiatów w Niemczech. Właśnie w tym regionie, położonym nad obfitującym w wiatry Morzem Północnym, co dwa lata odbywają się targi “HUSUM Wind", gdzie prezentują się najważniejsze firmy tego sektora.

Projekt "efarm“ zdobył w 2018 roku środki rządowe rzędu 8 mln euro na rozwój technologii wodorowych z użyciem odnawialnych źródeł energii, które w Nordfriesland w sposób naturalny oznaczają energię wiatrową. Kolejne 7 mln euro zebrano w postaci kredytów bankowych.

W ramach projektu w Nordfriesland ma powstać pięć instalacji do elektrolizy typu PEM (każda po 225 kW) do produkcji wodoru. Urządzenia zakupiono u niemieckiego producenta H-TEC SYSTEMS GmbH. Zainstalowane będą one przy dużych farmach wiatrowych, takich jak Reußenkögen, Südermarsch, Bosbüll, Dörpum i Langenhorn. Wytworzony wodór będzie dystrybuowany za pomocą dwóch stacji tankowania na terenie Nordfriesland.

Część autobusowa

Dodatkowo "efarm“ zainwestował w pięć samochodów osobowych, które będą zasilane wodorem oraz dwa miejskie autobusy, które będą eksploatowane właśnie przez przewoźnika Autokraft.

"Efarm“ przekaże jeszcze w bieżącym roku firmie Autokraft dwa autobusy portugalskiej produkcji Caetano H2.City Gold. Te niskopodłogowe autobusy o długości 12 m będą tankowane raz na 400 kilometrów i będą kursowały na terenie powiatu Nordfriesland.

W jaki sposób dojdzie do rozliczenia między projektem "efarm“ i Autokraft w kwestii zakupu i przekazania tych dwóch autobusów wodorowych nie zostało podane do informacji publicznej.

Dodajmy, że model Caetano H2.City Gold zadebiutował na Busworld 2019 w Brukseli. To pierwszy takie pojazd w Europie oparty na technologii ogniw paliwowych Toyoty. W 2020 r. miało odbyć się wiele testów – m.in. w paryskim RATP, ale z powodu COVID-19 temat przycichł. Teraz w ramach odmrażania europejskiej gospodarki wracamy też do paliwa przyszłości.

Kwesta ceny

Podsumowując: wytworzenie zeroemisyjnego wodoru jest drogie. Przedstawiając swoją strategię wodorową, prezes PGNiG, Jerzy Kwieciński podał ważne dane dotyczące obecnej ceny za kilogram zielonego wodoru. W zależności od rodzaju odnawialnego źródła energii koszty wynoszą 2–8 euro.

Szwajcarzy, którzy wykorzystują do produkcji wodoru względnie tanią i łatwo dostępną energię wodną, sprzedają na swoich stacjach kilogram zielonego wodoru po cenie blisko 10 euro.

Zdaniem Kwiecińskiego, zielony wodór będzie interesujący dla przemysłu i transportu dopiero, gdy koszty jego wytworzenia będą wynosić nie więcej niż 1 euro za kilogram. Naszym zdaniem należy się zgodzić z tym założeniem i dlatego droga dojścia do masowego zastosowania technologii wodorowej w branży autobusowej jest dwutorowa: z jednej strony to projekty podnoszące sprawność samych pojazdów, a z drugiej tworzenie nowych technologii produkcji wodoru, które mają obniżyć jego koszt.

Na koniec kilka danych technicznych Caetano H2.City Gold:

Nadwozie - CAETANO

Długość - 10,740 mm

Szerokość - 2.500 mm

Wysokość - 3,458 mm

Drzwi - 2 lub 3 drzwiowe

Pojemność pasażerów - Do 64 pasażerów

Silnik synchroniczny z magnesami trwałymi Siemens (180 kW)

System ogniw paliwowych – Toyota / Moc nominalna FC - 60 kW

Zbiorniki H2 - zbiorniki kompozytowe typu 4; 5x 312l (maks. 37,5 kg: 350 barów) H2 Czas tankowania - <9 min (szacowany)

Baterie- LTO

Ładowanie - CCS Type 2 - AC / DC

Zasięg - do 400 km

Zużycie - od 6 kg / 100 km



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wodór
Niemcy
CaetanoBus

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....