TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusy na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2010
Konrad Bek - Opublikowano: 26.05.2010 15:11:45 16 komentarzy
Autobusy na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2010

Druga edycja targów transportu publicznego SilesiaKOMUNIKACJA za nami! Wystawa odbyła się w Sosnowcu w dniach 20-21 maja br. Jest to druga, po kieleckich targach TRANSEXPO, impreza tego typu w Polsce, która w tym roku przyciągnęła ok. 1500 zwiedzających. Na targach nie był obecny m.in. lider rynku –Solaris Bus &Coach oraz tacy gracze na polskim rynku jak: Volvo, Solbus, MAZ, VDL, Isuzu, CMS Auto, Automet czy Setra. Podczas tegorocznej edycji targów swoją premierę miały autobusy: Autosan M12LF oraz SOR CN10,5. Poza debiutującymi modelami na targach można było spotkać również Irisbusa Crossway LE z PKS-u Gliwice, także gliwickiego MAN-a Lion\'s City czy przegubowego Mercedes-Benz Citaro G z MPK Częstochowa. Z ciekawostek przede wszystkim warto odnotować przyjacielskie odwiedziny włoskiego producenta BredaMenarniBus S.p.A. Poniżej prezentujemy krótką charakteryzację autobusów wystawionych w tym roku w Sosnowcu:

Autosan: Zaprezentował na targach SilesiaKOMUNIKACJA 2010 dwa miejskie autobusy: M09LE (o którym pisaliśmy już tutaj) oraz premierowy model M12LF(o którym pisaliśmy też tutaj). Autosan M12LF Sancity - jest drugim –po wersji Low Entry –przedstawicielem miejskiej, wielkopojemnej rodziny Sancity, która zadebiutowała w 2009 roku. Konstrukcja autobusu jest oparta głównie na nadwoziu ze stali nierdzewnej, aluminium oraz tworzyw sztucznych. Co ważne –obie ściany: przednia i tylna zostały pozbawione szkieletu i wykonane są tylko z laminatów. To m.in. pozwoliło znacznie obniżyć wagę pojazdu, które masa własna wynosi poniżej 11 ton. Instalacja elektryczna bazuje na szynie CAN i najnowszej elektronice KIBES 32 –czyli podobnie jak w modelach M09LE i M12LE. Wysoki komfort podróżowania zapewni pasażerom skuteczny układ klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne siedzenia, rampa wjazdowa dla wózków inwalidzkich oraz przyklęk pozwalający obniżyć wejście o 80 mm. Stanowisko pracy kierowcy charakteryzuje się ergonomicznym rozmieszczeniem elementów z deską rozdzielczą FAP (identycznie jak w modelu M12LE). Prezentowany na SilesiaExpo egzemplarz został wyposażony w silnik zabudowany wieżowo, firmy IVECO Cursor 78 EEV o mocy 213kW (290KM), współpracujący z automatyczną skrzynią biegów VOITH DIWA 5 z retarderem. Jak zapowiedział Adam Choroszy, główny konstruktor w Autosanie –docelowo ten model będzie oferowany także silnikiem drugiego producenta (podobno nie jest to jeszcze przesądzone, że będzie to amerykański Cummins) oraz skrzyniami ZF-a. Na razie nie jest przewidziana przekładnia Allisona. W układzie napędowym zastosowano także przednią oś ZF RL 75EC oraz tylny portalowy most ZF AV132/80. Drzwi wejściowe (2-2-2) sterowane są elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy, które otwierają się do wewnątrz autobusu. Pojazd może pomieścić na swoim pokładzie aż 110 osób, z czego 27 na miejscach siedzących. Dodajmy tutaj, że dzięki ograniczeniu powierzchni niskiej podłogi w środkowej części pojazdu i zabudowaniu w podeście przed II drzwiami zbiorników z paliwem, w SM12LF można było zamontować dodatkowe miejsca na przednich nadkolach.
I najważniejsza informacja –cena autobusu pokazanego w Sosnowcu oscyluje wokół poziomu 695 tys. zł netto, co oznacza poważną konkurencję dla Solarisa. Na zakończenie opisu stoiska Autosana –ciekawa wiadomość dla miłośników komunikacji. Prezes sanockiego producenta czyni poważne starania, aby firma zakupiła i odremontowała Sana H100. Pojazd ma pełnić rolę „jeżdżącego muzeum”i być wykorzystywany m.in. do obsługi linii turystycznej po Sanoku. Warto zauważyć, że jest to kolejny (po symbolu bociana) powrót Autosana do korzeni.

BredaMenarniBus: właśnie targi w Sosnowcu po raz pierwszy przyciągnęły tego włoskiego producenta autobusów do naszego kraju. Można odnieść wrażenie, ze był to raczej rekonesans niż ważny krok w polityce tej firmy. Włosi zaprezentowali dwa autobusy: Vivacity C+CNG klasy midi oraz Zeus M200E klas mini. Zacznijmy tym razem od większego modelu Vivacity C+CNG, który to jest 8-metrowym autobusem wyposażonym w 7-litrowy silnik Mercedesa M906LAG o mocy 170kW (231KM), spełniający normę czystości spalin EEV. Skrzynia biegów to 4-biegowy ECOMAT firmy ZF (model 5HP-504). Pojazd może pomieścić od 35 do 49, w tym od 11 do 14 na miejscach siedzących.
Kolejnym pojazdem jest model Zeus M200E, wyposażony w elektryczny silnik o mocy 60kW. Ten zaledwie 6-metrowy autobus może pomieścić na swoim pokładzie od 27 do 34 pasażerów, w tym 7 na miejscach siedzących. Głównym przeznaczeniem pojazdu jest obsługa linii przebiegających przez wąskie, kręte uliczki w ścisłym centrum, po których Zeus może swobodnie się poruszać. Niedawno dwa takie pojazdy do obsługi linii w centrum miasta zakupił DPH Praha. Więcej o włoskiej firmie piszemy w osobnym artykule.

EvoBus Polska –firma pokazała w Sosnowcu przegubowego Mercedesa Citaro G w barwach MPK Częstochowa. Prezentacja ta była nawiązaniem do tegorocznego zwycięstwa spółki w przetargu na 10 autobusów miejskich dla Częstochowy, w tym 5 właśnie przegubowych. Tym samym częstochowskie przedsiębiorstwo będzie dysponowało już flotą 53 Mercedesów, z czego 45 szt. w wersji niskopodłogowej.
Ważnym wydarzeniem dla EvoBusa było przyznanie wystawionemu pojazdowi głównej nagrody w konkursie „Produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością”, zorganizowanym przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego w Katowicach, we współpracy z Expo Silesia. Jury konkursu wystąpiło w składzie: Adam Blot, KZK GOP –przewodniczący Jury;Beata Czop, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;Michał Dębiec, Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego;Łukasz Strączek, Centrum Integracja;
Piotr Czarnota, Centrum Integracja;Dorota Chmiel, Polski Związek Niewidomych;Antoni Ludwig, Polski Związek Niewidomych. To na pewno cenne trofeum, które firm będzie promowała w swoim portfolio.

Scania Polska –przedstawiciel szwedzkiego producenta w tym roku zaprezentował trzy autobusy, w tym jeden miejski - 12-metrowy model Omnicity. Ważnym elementem stoiska Scanii były oczywiście autobusy turystyczne w postaci trzyosiowego autokaru Scania-Irizar PB o długości 14-metrów (podstawiony przez słowackiego producenta multimediów –firmę Molpir) oraz dwuosiowego autokaru Scania-Irizar New Century 12.
Podczas targów rozmawialiśmy z Maciejem Sylwanowiczem, kierownikiem sprzedaży autobusów miejskich w Scania Polska m.in. o nowym miejskim modelu w ofercie firmy. Chodzi o najkrótszą wersję OmniCity CNUB o długości 10,9 m, która wystartowała w przetargu MZK Starogard Gdański na 11 pojazdów, w tym 5 szt. o długości 10-11 m. Przypomnijmy, że to zamówienie wygrał EvoBus (z autobusami Conecto LF i Citaro K), natomiast oferta Scanii okazała się dużo droższa niż konkurencji. –„Model OmniCity CNUB 10,9 jest produktem niszowym i stąd jego niebyt korzystna relacja cenowa w porównaniu z pojazdami standardowymi, 12-metrowymi. Mimo to nadal będziemy oferować ten autobus w Polsce, aby przyzwyczaić przewoźników do pełnej i szerokiej oferty Scanii. Ważnym tutaj argumentem jest fakt, ze wszystkie autobusy z rodziny Omni są produkowane w Polsce, w fabryce w Słupsku –podkreśla Maciej Sylwanowicz.

SOR Libchavy –coraz popularniejsza w Polsce czeska firma pokazała w Sosnowcu aż trzy autobusy, z czego jednego debiutanta. To podmiejski, niskowejściowy model CN10,5, który przyjechał na targi w najnowszej stylistyce nadwozia. To ostateczny nowy design pojazdów SOR. Oprócz tego modelu, SOR pokazał miejski, niskowejściowy model BN12 oraz wersję międzymiastową C12.
Jak powiedział nam Jan Cerny, szef SOR Poland –ten rok będzie wyjątkowo dobry dla czeskiej firmy w Polsce. W jego ocenia SOR powinien dostarczyć w tym roku od 40 do 50 nowych autobusów na polski rynek. Po sukcesach w województwach dolnośląskim oraz opolskim firma teraz mocno działa na Podkarpaciu i tam szuka nowych klientów. Aktualnie producent mocno stawia na napędy alternatywne i już w przyszłym tygodniu będziemy na targach w Brnie świadkami premiery zarówno autobusu hybrydowego z systemem Allisona (NBH 18 dla DPH Praha), jak i elektrycznego pojazdu EBN 10,5. Dodatkowo producent z Libchavy pokaże: niskopodłogowy trolejbus TNB 12;niskowejściowy- podmiejski model CN 13,5 oraz najkrótszy autobus SOR-a spod znaku LE –CN 8,5. Będzie to największa ekspozycja na tegorocznych targach AUTOTEC.

Autobusowe konkursy

Podczas pierwszego dnia targów w Sosnowcu rozstrzygnięto konkurs na produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością. Komisja złożona z przedstawicieli PFRON, Centrum Integracja i Polskiego Związku Niewidomych przyznała dwie nagrody: dla przegubowego Mercedesa Citaro O530 G prezentowanego przez EvoBus Polska oraz dla dynamicznego systemu informacji przystankowej zgłoszonego przez GMV Innovating Solutions.
Na targach nie zabrakło również dobrej zabawy połączonej z rywalizacją –najlepsi kierowcy z Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej mieli okazję zmierzyć na najnowocześniejszym, jedynym w Polsce symulatorze jazdy, prezentowanym na targach przez firmę CEZ CARGO. Nagrodę w rywalizacji zdobył kierowca z PKM Sosnowiec. O tym konkursie napiszemy w najbliższym wydaniu InfoBusa. Organizatorzy targów postanowili także przyznać Medale Expo Silesia:
- za niepowtarzalny charakter prezentacji potencjału włoskiego sektora komunikacji miejskiej dla firmy ATV Azienda Trasporti Verona
- za najlepszą aranżację stoiska podczas targów SilesiaKOMUNIKACJA dla spółki akcyjnej AUTOSAN.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
targi
SilesiaKomunikacja
  • Paweł – 27.05.2010

    niech sor jezdzi sobie po Czechach i Słowacji

  • Zbyszek – 27.05.2010

    Ostatnio Autosan mnie mile zaskakuje.Niech się rozwija i wygrywa przetargi.

  • St – 27.05.2010

    Nagroda tylko za dynamiczny system informacji przystankowej? A czy jest system, który na żądanie pasażera będą się autobusy przedstawiać? Czyli głosowo informować o nr linii i kierunku jazdy. http://infobus.pl/text.php?from=main&id=31751

  • Luck – 28.05.2010

    @St Człowieku, proszę nie pisz na tym portalu i nie załamuj innych. Jeszcze raz apeluję przeczytaj artykuł i pomyśl.Może Ci zaświta, że informacja wizyjna i dźwiękowa należy do wyposażenia pojazdu. A to co jest przez te urządzenia przekazywane, zależy tylko od zamawiającego.

  • St – 30.05.2010

    @Luck: To chyba Ty niedokładnie przeczytałeś mój komentarz. Nie chcesz mi powiedzieć, że informację zewnętrzną głosową o nr linii i kierunku jazdy pasażer uruchamia tzw. Pilotem a autobus ma fabrycznie zamontowane głośniki zewnętrzne. Nie ośmieszaj się znawco.

  • Luck – 30.05.2010

    Numer linii i kierunek jazdy przekazuje dźwiękowo i wizyjnie dynamiczna informacja pasażerska na przystanku. Po co ma to robić jeszcze pojazd!? Przecież te dwa systemy mają się wzajemnie uzupełniać, a nie dublować. Wewnątrz pojazdu ma zostać przekazana informacja o kolejnym przystanku.

  • St – 30.05.2010

    Pożyjemy zobaczymy, jak to długo będzie sprawne.

  • Endrju – 30.05.2010

    Autosan Eurolider 15LE widziany dziś w Rzeszowie

  • Zbyszek – 30.05.2010

    Jest nawet zdjęcie http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=762892&page=12 (na końcu).Myślę,że infobus nam go przedstawi w formie danych i zdjęć.Ciekawy jestem jakiego użyli tam silnika.

  • tantus – 31.05.2010

    Z tego co się dowiedziałem na targach w Sosnowcu, to A1215LE ma silnik DAF, przystosowany do pracy na biopaliwie :)

  • Paweł – 31.05.2010

    ale powinni wsadzać też cumminsa przynajmniej 380-400 km

  • sphinx – 31.05.2010

    http://galeriapgk.com/search.php?search_keywords=A1215CLE Dwa zdjęcia A1215CLE. Nie prezentuje się zbyt korzystnie... 'Paweł' 380-400KM w autobusie do ruchu lokalnego jest zbędne, w wersjach bardziej turystycznych mogłaby być taka opcja, tylko nie wiem czy Cummins to dobry wybór...

  • x – 31.05.2010

    Daf zły wybór. No chyba, ze bardziej wytłumią niż w Solarisach.

  • Endrju – 31.05.2010

    Jeśli to jest A1215CLE to w środku siedzi Cummins. Z silnikiem DAFa byłby chyba oznaczony jako A1215DLE.

  • p – 01.06.2010

    wg mnie cummins to najlepszy silnik

  • paweł – 01.06.2010

    moc powinna być żeby góry nie widział wcześniej niż kierowca

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....