Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy na Retro Motor Show 2018 w Poznaniu

infobus
26.10.2018 10:00
0 Komentarzy

Kilkaset zabytkowych i klasycznych pojazdów można zobaczyćod piątku w Poznaniu na targach Retro Motor Show. W tym roku wydarzenienawiązuje do rocznic stulecia odzyskania niepodległości i powstaniawielkopolskiego.

Przez trzy dni w pawilonach Międzynarodowych TargówPoznańskich będzie można zobaczyć motocykle, samochody, autobusy, ciągniki, atakże wozy policyjne i strażackie, tramwaj, czołgi i armatę. W sumie doodwiedzenia będzie ponad 100 targowych stoisk.

Według organizatorów, impreza jest największą w Polsceekspozycją zabytkowych i klasycznych pojazdów a także youngtimerów izabytkowych motocykli. Hale MTP odwiedzić ma nawet 30 tys. gości.

Jak podkreślił dyrektor targów Bartosz Dembiński, tegorocznąekspozycję można traktować jako „żywą lekcję historii, wpisującą się wobchody 100-lecia odzyskania niepodległości oraz 100-lecia powstaniawielkopolskiego”. Dodał, że wątki niepodległościowe i powstańcze będąmiały swój silny akcent także wśród prezentowanych pojazdów.

Okolicznościową wystawę ze stoma pojazdami z okazji100-lecia odzyskania niepodległości przygotował Automobilklub Wielkopolski.Odwiedzający ekspozycję Automobilklubu będą mieli okazję poznać historięmotoryzacji od początków XX wieku po lata PRL-u.

-„Będziemy mogli podziwiać m.in. pokój i warsztatHenry'ego Forda z imitacją taśmy produkcyjnej. Będą pojazdy sportowe z lat 20.Okres PRL-u będą reprezentować pojazdy rządowe i milicyjne, znajdzie się nawetstacja CPN oraz pojazdy zza żelaznej kurtyny, o których marzyliśmy w latach 70.i 80. ub. wieku. A na koniec pojedziemy na wakacje w stylu PRL” –zapowiadają organizatorzy.

W strefie wojskowej targów będą m.in. pojazdy z okresupowstania wielkopolskiego. Muzeum Wojska Polskiego zaprezentuje na Retro MotorShow między innymi niemiecką armatę 7,7 cm FK 1896 n.A, amerykański czołg M60oraz rosyjski samochód pancerny Putiłow-Austin. Będzie można też zobaczyćopancerzoną toyotę, która należała do Biura Ochrony Rządu i była używana doochrony polskich dyplomatów w Iraku.

Swoją ekspozycję związaną z jubileuszem 40-leciauruchomienia produkcji samochodu Tarpan Honker w poznańskim Antoninkuprzygotowało również Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego wSzreniawie.Część wystawienniczą uzupełni m.in. strefa Retro Moto Bazar, gdziezainteresowani będą mogli kupić części do swoich klasyków.

Autobusy z MPK

Kilka bardzo ciekawych pozycji pojawi się podczastegorocznej edycji Retro Motor Show na stoisku MPK Poznań. Zobaczymy m.in.: wagon typuCarl Weyer, IKARUSA 280.26 oraz IKARUSA 260.04.

Pierwsze wagonydoczepne typu Carl Weyer pojawiły się na liniach tramwajowych w Poznaniu w 1905r. Do 1916 r. wprowadzono do ruchu 32 doczepki tego typu. Większość z nichwyprodukowana była w Düsseldorfer Eisenbahnbedarf vorm. Carl Weyer & Cie. wDüsseldorfie. Montowano je także częściowo w warsztatach tramwajów poznańskich.Ostatnie z tych wozów prawdopodobnie całkowicie zbudowano w Poznaniu. Był to wokresie międzywojennym podstawowy typ wagonów doczepnych Poznańskiej KoleiElektrycznej. Ich stan inwentarzowy zaczął maleć od okresu II wojny światowej.Ostatnie z nich MPK wycofało z ruchu liniowego w 1960 r. Podstawową przyczynąich wycofania były otwarte pomosty, które pasażerowie pieszczotliwie nazywalibalkonikami.

Z uwagi na duży ruch pasażerski jazda na nich stawała się coraz bardziej niebezpieczna.Pudła niektórych wozów sprzedano z przeznaczeniem na altanki lub magazynki.Miłośnicy komunikacji miejskiej odnaleźli w 2009 r. jedno z takich pudełpochodzące z wagonu 305. Ich staraniem przejęło je MPK. Pudło to było w takimstanie technicznym, że możliwa była jego rekonstrukcja i przywrócenie muwyglądu z początku XX wieku. W latach 2013-2015 firma Modertranszrekonstruowała cały wagon doczepny z wykorzystaniem podwozia z 1897 r. produkcji BergischeStahlindustrie. MPK odebrało ten wagon 28.05.2015 r. Jest to obecnie jeden z najstarszychwozów tramwajowych w Polsce. Bardzo dobrze pokazuje w jakich warunkachpodróżowało się tramwajami na początku XX wieku.

Nieśmiertelne Ikarusy

IKARUS 280.26 toostatni przedstawiciel najpopularniejszego w dziejach komunikacji miejskiej wPoznaniu typu wysokopodłogowego autobusu przegubowego eksploatowanego w ruchuliniowym w latach 1981 – 2010. Ich producentem były zakłady firmy Ikarus w Budapeszcie. Łącznie MPK otrzymało211 przegubowców wersji 280.26 (w latach 1981-1990), 55 wersji 280.02 (w 1982r.) i 19 wersji 280.70A (w 1994 r.) Pozostał tylko jeden wersji 280.26 (nrtaborowy 1545, rok produkcji 1986).

Uzupełnieniem parku przegubowych autobusów wysokopodłogowychIkarus były wprowadzone do ruchu liniowego w Poznaniu od 1983 r. jednoczłonoweautobusy Ikarus 260.04. Do 1985 r. MPK otrzymało 65 takich wozów. Ostatni znich wycofano z ruchu liniowego w 2010 roku. Jeden z wozów tego typu (nr 1735,rok produkcji 1985) zaliczono do taboru historycznego.

Czerwono-białe Ikarusy będą przypominać o przypadającym w tym roku 50-leciu zajezdni Warszawska oraz dostawie tych węgierskich klasyków do Poznania.

Komentarze