TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusy mają 125 lat! Pierwszy był Benz Landauer
InfoBus.pl - Opublikowano: 28.03.2020 12:00:24
125 lat. Tyle liczy sobie współczesny autobus - Benz Landauer

125 lat. Tyle liczy sobie współczesny autobus. 12 marca 1895 roku na niemieckie drogi wyjechał Benz Landauer - pierwszy tego typu pojazd pasażerski napędzany silnikiem spalinowym!

Jego producentem było oczywiście Benz&Cie Rheinische Gasmotorenfabrik in Mannheim - przedsiębiorstwo założone przez twórcę samochodu - Carla Benza. Pojazd bazował na opracowanych przez Carla samochodach Benz Victoria i Benz Vis-a-vis.

Benz Omnibus

Oba były w zasadzie otwartymi karetami z niewielkim, umieszczonym w tylnej części nadwozia, składanym dachem. Benz Landauer, znany również jako Benz Omnibus, mógł pochwalić się zamkniętym nadwoziem. Nie była to jednak karoseria w dzisiejszym tego słowa znaczeniu. Mieliśmy raczej do czynienia z powozem pozbawionym koni. Zamknięta - niczym w karetach - była wyłącznie część pasażerska. Wysoko wykwalifikowany kierowca zajmował miejsce woźnicy, a przed warunkami atmosferycznymi chronił go jedynie niewielki daszek. W sumie "autobus" zabierał na pokład osiem osób.

Pierwszy klient

Odbiorcą pojazdu była firma Netphener Omnibus-Gesellschaft, która zamówiła dwa tego typu "autobusy". Ich układ napędowy był zbliżony do stosowanego w Benz Victoria.

Jednocylindrowy spalinowy silnik, montowany w tylnej części pojazdu, miał pojemność 2,9 l i generował moc maksymalną aż 5 KM.

Pierwsza regularna linia obsługiwana przez autobus z silnikiem spalinowym łączyła niemieckie Siegen, Netphen i Deuz. Pojazd dostarczony nabywcy 12 marca 1895 roku rozpoczął regularne kursy na tej trasie już 18 marca. Sama linia nie utrzymała się jednak zbyt długo. Kursy trzeba było zawiesić wraz z nastaniem zimy - ogromne koła z ultra wąskimi oponami (a w zasadzie gumowymi nakładkami na obręczach) nie radziły sobie zbyt dobrze ze śniegiem.

Warto dodać, że silnik spalinowy był wówczas traktowany przez nabywców podobnie, jak dziś kierowcy spoglądają na samochody elektryczne - jako alternatywny. Głównym źródłem napędu dla zbiorowego transportu drogowego pozostawały konie. W końcu XIX wieku funkcjonowało też sporo linii "autobusowych" obsługiwanych przez powozy z napędem parowym.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Mercedes

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....