TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusy hybrydowe w Polsce
Jacek Pudło - Opublikowano: 21.05.2012 16:54:22 1 komentarz
Autobusy hybrydowe w Polsce
Od ponad stu lat dominującym źródłem napędu pojazdów drogowych jest silnik spalinowy. Podejmowane były próby zastosowania innych rozwiązań technicznych, jednak w miarę upowszechniania się motoryzacji dominacja silników napędzanych paliwami na bazie ropy naftowej była coraz większa. Do poszukiwania odmiennych rozwiązań skłonić mógł tylko brak tanio dostępnego surowca. Po raz pierwszy miało to miejsce w latach 70. XX-wieku, przez co rozpoczęto poszukiwania alternatywnych rozwiązań. W ostatnim dziesięcioleciu wzrost cen paliw ponownie doprowadził producentów motoryzacyjnych do poszukiwania odmiennych rozwiązań napędu. Stąd też wynikła obecna medialna popularność napędu hybrydowego. 

W napędzie hybrydowym energia służąca do zasilania pojazdu pochodzi z dwóch źródeł. Jednym z nich jest silnik spalinowy, a drugi to silnik elektryczny. Silnik spalinowy jest mniejszy niż w typowym rozwiązaniu i pracuje przy najdogodniejszej prędkości obrotowej. Silnik elektryczny ułatwia ruszanie pojazdu i pozwala na odzysk i ponowne wykorzystanie energii hamowania. 

Istnieją dwa podstawowe układy hybrydowe. W jednym silnik spalinowy pracuje jako generator, napędzając prądnicę, która zasila silnik elektryczny, połączony z kołami. Jest to szeregowy układ hybrydowy. W drugim rozwiązaniu, silnik spalinowy i elektryczny pracują wspólnie i za pomocą przekładni sumujących napędzają koła. Taki układ to równoległy układ hybrydowy.

Rozwiązania z napędem spalinowo-elektrycznym nie są nową koncepcją. Pierwszy szerzej znany przypadek autobusu z napędem spalinowo-elektrycznym to amerykański Yellow Coach TDE-4001 z 1942 roku, w którym silnik Detroit Diesel 6-71 napędzał generator zasilający silnik trakcyjny. Autobus ten należał do bardzo popularnej w Stanach Zjednoczonych generacji nazwanej później Old Look, której produkcję kontynuowało General Motors (GM). GM sprzedał też licencję na autobus z tym rodzajem napędu do ZSRR, gdzie przez kilka lat był on produkowany w Zakładach imienia Stalina z oznaczeniem ZIS-154. Wówczas jednak tradycyjne rozwiązanie okazało się bardziej korzystne.

W 1969 roku swój autobus hybrydowy zaprezentował Mercedes-Benz. Autobus posiadał silnik spalinowy o mocy 65 KM jak i elektryczny o mocy 205 KM, uzupełniony o zestaw baterii o masie 3,5 tony. Pojazd pozostał jednak prototypem eksperymentalnym, a do popularności napędów hybrydowych nadal była długa droga. Następne dziesięciolecia przynosiły kolejne prototypy, jednakże pierwszym seryjnie produkowanym modelem z napędem hybrydowym był midibus Mercedes O520 Cito, którego zaprezentowano w 1999 roku i produkowano do 2003 roku.

Mercedes O520 Cito zbudowany był jako specjalnej konstrukcji midibus. Napęd i wszystkie jego komponenty zgrupowano nad osią tylną. Przestrzeń pasażerska kończyła się tuż przed tylną osią, a zwis tylny był minimalnej długości. W rezultacie, uzyskano płaską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Takie umiejscowienie osi tylnej sprawiało jednak, iż zwrotność pojazdu była bardzo niekorzystna w porównaniu z jego długością. Nadwozie zostało wykonane z profili aluminiowych. Źródłem napędu był 4-cylindrowy silnik spalinowy OM904LA (taki sam jak w dostawczym Mercedesie Vario), który napędzał trójfazową, synchroniczną prądnicę. Energia elektryczna z prądnicy była kierowana do asynchronicznego, trójfazowego silnika Siemens 1PV 5138-4WS24-Z, W11 o mocy ciągłej 85 kW. Pojazd miał być docelowo dostosowany do zasilania z ogniw paliwowych. W praktyce jednak, autobus nie osiągał zakładanych oszczędności paliwa, charakteryzując się zużyciem paliwa rzędu 32 l/100 km, czyli takim jak w Mercedesie O405N. Dodatkowo, zespół napędowy wymagał bardzo dużych nakładów na utrzymanie, jak i dużego zaangażowania elektryków. W rezultacie, produkcja modelu została szybko zakończona, a autobusy wkrótce pojawiły się na rynku wtórnym, z niewielkimi przebiegami i bardzo niewielkim wiekiem. W rezultacie, Mercedesy Cito trafiły do licznych polskich przedsiębiorstw, głównie niewielkich, zainteresowanych niedrogimi i stosunkowo nowymi midibusami. Model ten obecnie w liczbie około 35 sztuk jest najpopularniejszym w Polsce autobusem hybrydowym. Pierwszy Cito trafił do Polski prawdopodobnie do PKS Zakopane i był wówczas zaledwie 2-letnim autobusem. Kolejne, również kilkuletnie autobusy, trafiły do prywatnego przewoźnika z Białej Podlaskiej i V-Busa z Żor. Największym użytkownikiem autobusów tego typu jest obecnie MPK Tarnów, które zakupiło w 2008 roku 12 sztuk Cito. Tym samym, przedsiębiorstwo to jest największym użytkownikiem autobusów hybrydowych w Polsce. Użytkowników modelu Cito zestawiono w tabeli 1.

Tabela 1. Używane autobusy hybrydowe w Polsce.

Przedsiębiorstwo

Model

Liczba

Rok zakupu

Uwagi

MPK Tarnów

Mercedes O520

12

2008

 

UT K. Pawelec, Biechów

Mercedes O520

3

2010

 

PKS Białystok

Mercedes O520

3

2011

 

Artex, Czarnochowice

Mercedes O520

3

2010

 

PKM T. Wiczuk, Biała Podlaska

Mercedes O520

2

2003 (?)

2010

 

Transrem, Gdańsk

Mercedes O520

2

2010

 

PW L. Wnuk, Opacz Mała

Mercedes O520

2

2004

wycofane

V-Bus, Żory

Mercedes O520

2

2003

2010

wycofane

PKS Brzeg

Mercedes O520

1

2009

 

MPK Brzesko

Mercedes O520

1

2009

 

Unimetal, Koniecpol

Mercedes O520

1

2010

 

UTH G. Ludwiczak, Gostyń

Mercedes O520

1

2011

 

MPK Opoczno

Mercedes O520

1

2009

wycofany

PKS Zakopane

Mercedes O520

1

2002

wycofany

PK Racibórz

Mercedes O520

1

2007

wycofany

SCR Koźmin Wlkp.

Mercedes O520

1

2011

 

Kowalscy i Wspólnicy, Koronowo

Mercedes O520

1

2011

wycofany

U Grzesia, Olsztyn

Mercedes O520

1

2007

wycofany

 

SUMA

39

 

 

 

W okresie po 2000 roku technika napędów hybrydowych uległa rozwinięciu i nastąpiły pierwsze znaczące wdrożenia autobusów hybrydowych. Pionierem zostały Stany Zjednoczone. W Nowym Jorku w latach 2002-2009 zakupiono 1700 hybrydowych autobusów z układem BAE Systems. Europejscy producenci, po nieudanym wdrożeniu Mercedesa Cito, w świetle rosnących cen paliw w drugiej połowie pierwszego 10-lecia XXI-wieku, opracowali liczne konstrukcje autobusów z napędem hybrydowym. W porównaniu do Cito, obecne konstrukcje posiadają istotną zaletę –energia hamowania jest odzyskiwana i przechowywana w bateriach akumulatorów. Dodatkowo, wielu producentów wykonuje pojazdy z równoległym układem hybrydowym, gdzie silnik elektryczny jedynie wspomaga spalinowy. Dzięki temu, możliwe jest uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa –teoretycznie do 30% w porównaniu z czysto spalinowym napędem, co jednak zależy w istotnym stopniu od profilu trasy i liczby zatrzymań.

Obecnie autobusy hybrydowe produkują: VDL, Irisbus, MAN, Mercedes-Benz, Solaris, Volvo.

Szybko rozwijający się Solaris opracował w 2006 swój pierwszy autobus hybrydowy, jakim był przegubowy Urbino 18 Hybrid z układem Allison. W kolejnych latach opracowano autobus z drugą generacją systemu Allison, a także z układami firm Kiepe i Voith. Opracowano też autobus solowy z układem hybrydowym Eaton.

W Polsce klientów znalazł model Urbino 18 Hybrid. Celem wypróbowania w regularnej eksploatacji pierwszy autobus hybrydowy zakupiło MPK Poznań w roku 2008. Następny hybrydowy Solaris trafił do Sosnowca, a największa jak dotąd dostawa to 4 Urbino 18 Hybrid z 2011 roku dostarczone dla MZA Warszawa w ramach zamówienia na 168 autobusów. Cena autobusu hybrydowego jest o 1/3 większa niż tradycyjnego przegubowca, co jest barierą przed szerszym zastosowaniem takich pojazdów, tym bardziej, iż w Polsce zakup taki nie wiąże się z żadnym specjalnym dofinansowaniem ze środków państwowych. Dodatkowo, autobus hybrydowy wymaga zatrudnienia elektryków z uprawnieniami do 1kV, ze względu na zainstalowanie aparatury pracującej w zakresie wyższych napięć. W wypadku warszawskich Urbino 18 Hybrid, założone oszczędności występują tylko na niektórych liniach komunikacyjnych. Na niektórych trasach spalanie autobusu hybrydowego jest identyczne jak dieslowskiego odpowiednika. Różnica w spalaniu zależy w istotnym stopniu od liczby zatrzymań i rozruchów.

Tabela 2. Fabrycznie nowe autobusy hybrydowe w Polsce.

Przedsiębiorstwo

Model

Liczba

Rok dostawy

Uwagi

MZA Warszawa

Solaris Urbino 18 Hybrid

4

2011

 

PKM Sosnowiec

Solaris Urbino 18 Hybrid

2

2009

2011

 

MPK Poznań

Solaris Urbino 18 Hybrid

1

2008

 

 

SUMA

7

 

 

 

Solaris Urbino 18 Hybrid i Mercedes O520 Cito to obecnie jedyne autobusy hybrydowe w Polsce.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
autobusy hybrydowe
Mercedes
Mercedes O520 Cito
Solaris Urbino 18 Hybrid
Solaris
  • kier – 05.06.2012

    solaris to syf

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....