Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowy test – Van Hool EX16M

infobus
06.08.2020 10:00
0 Komentarzy

Dzięki uprzejmościfirmy WisPol z Cieszyna mieliśmy okazję przetestować dla Was nowego13-metrowego Van Hoola, produkowanego w Macedonii, który został udostępnionyprzez polski oddział belgijskiego producenta.

Seria EX belgijskiego producenta wprowadzona została narynek europejski w 2015 roku, a rok później świętowano pierwszą setkęsprzedanych egzemplarzy. W 2020 roku pomimo utrudnień z COVID-19 Van Hool EX16Mwraz z krótszym EX15H w kolorze czerwonym rozpoczął jakiś czas temu swoje polskietournée. Ostatnio przyjechał również do Cieszyna, gdzie był testowany przezfirmę WisPol na sezonowej pospiesznej linii Cieszyn ↔ Kołobrzeg oraz powiatowejCieszyn ↔ Brenna.

EX – ekstremalniewydajny

Biały EX16M o długości 13,26m i wysokości 3,675m zabiera napokład 59 osób w tym już pilota i kierowcę, zatem na wygodnych fotelach firmyKIEL model Avance 1020 (to średnia klasa podróży, dostępne również są z modele2010 i 1030 z regulowanymi zagłówkami) podróżować może równocześnie 57pasażerów, kierowca z kolei ma do dyspozycji jeden z bardziej wygodnych fotelidostępnych na rynku ISRI 6860/875 NTS2 – 3P EU z funkcją wibracji, nazamówienie jest również możliwość dołożenia wentylacji zimnym i ciepłympowietrzem, co na pewno umili pracę zarówno latem jak i zimą. Każdy zpodróżnych ma dostęp do podłokietników i USB nad głową, toalety pokładowej wśrodkowej części pojazdu, a także osobnych nawiewów dla każdego z foteli zgórnego panelu z dodatkowym oświetleniem i głośnikiem.

Pojemne bagażniki z lewej i prawej strony – znane są nam zpoprzednich modeli, dostęp do nich zapewniony jest w łatwy sposób dzięki klapompodnoszonym w pionie. Pojazd posiada na wyposażeniu m.in. wydajną lodówkę – tojuż chyba standard w tej klasie autokarów, aluminiowe felgi Alcoa, kabinęsypialną – oczywiście wentylowana, kamera cofania, kamera panoramiczna z przoduśledząca tor jazdy, alkohol tester, centralnie zamykane luki bagażowe prawa ilewa strona osobno z pilota i z panelu wewnątrz, DVD + 2 monitory – BoschProfessional Line 3, klimatyzacja, elektryczna roleta z przodu. Z kolei zabezpieczeństwo odpowiadają m.in. system śledzący tor jazdy – asystent pasaruchu czy też czujnik odległościowy oraz dodatkowe lusterko z lewej stronyułatwiające widoczność. Konstrukcja samonośna pojazdu wykonana jest ze stalinierdzewnej w połączeniu z żeliwem sferoidalnym (żeliwo sferoidalne jest bardzoodporne na uszkodzenia będące skutkiem uderzeń i ma bardzo wysoką wytrzymałośćna rozciąganie oraz umowną granicę plastyczności, porównywalną z wytrzymałościąstali konstrukcyjnej, dzięki dużej sztywności obwodowej nie ulega deformacjipod wpływem obciążeń statycznych i dynamicznych, żeliwo sferoidalne używanejest między innymi do produkcji wałów korbowych). Dach oraz klapy bagażnikówwykonane są z aluminium.

Next Gen – PACCAR!

Silniki Paccar (DAF) “Next Gen” zapewniają znaczneoszczędności w zużyciu paliwa i kosztach eksploatacji. Silniki MX-11 oraz MX-13″NG” zostały zmodernizowane pod wieloma względami co przełożyło się na redukcjęemisji CO2 i zmniejszenie zużycia paliwa. Blok silnika poddany jest mniejszymtarciom a silniki zostały wyposażone w nowe turbosprężarki o krótszym czasiereakcji, nowe tłoki zapewniające lepsze spalanie, pompę wody chłodzącej ozmiennym przepływie, równie zmienną wysokowydajną pompę olejową, indywidualniesterowane alternatory i udoskonalony hamulec silnikowy.

Pod maską testowanego autobusu znajdziemy 10,8-litrowy6-cylindrowy silnik DAF MX-11 330 NG, o mocy 330kW / 449KM osiągający mocmaksymalną przy 2300Nm, który spełnia najwyższe normy emisji spalin EURO6-d imoże być sprzęgnięty – z uwaga – manualną skrzynią biegów znaną z Mercedesówczy Setry – MB GO210 bądź model 230. Testowy egzemplarz wyposażony jest w12-biegową automatycznie sterowaną skrzynię biegów ZF Traxon z funkcją EcoRoll, która pozwala zaoszczędzić (wg. producenta) w skali roku do 7-8% napaliwie. W trasie przy 100 km/h utrzymuje bardzo niską prędkość obrotową napoziomie 1000 / min. Temperatura cieczy chłodzącej podczas całej podróży wahasię na średnim poziomie 97 stopni Celsjusza, a aluminiowy zbiornik wyrównawczypłynu chłodzącego został wyprodukowany przez polską firmę KAMET. Z przodu i ztyłu założone zostały opony firmy Michelin X Line Energy o rozmiarze 315 / 80 R22,5, które zapewniają niebywały komfort i trwałość podczas podróży13,3-tonowym autobusem (masa własna).

Van Hoolem przezPolskę – Kołobrzeg

Przewoźnik zdradził nam rąbka tajemnicy, że podczas testu nalinii średnie spalanie wahało się na poziomie 21l /100km. Pytanie czy to małoczy to dużo biorąc pod uwagę ciągłą pracę klimatyzacji czy różnorodność terenupo jakim się poruszał oraz masę pojazdu. Jak dotąd jedyną firmą eksploatującąVan Hoola EX16M w Polsce jest firma Bujak-Bus z Trzęsówki.

Jeżeli podobał Wam się test – napisz do nas zrealizujemypodobne zamówienie! Dziękujemy firmie WisPol za udostępnienie pojazdu izapraszamy do skorzystania z sezonowej linii przewoźnika Cieszyn ↔ Kołobrzegoraz zachęcamy do polubienia funpage'a na facebooku https://www.facebook.com/profile.php?id=201833659895803&ref=br_rs

Komentarze