Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ATAK elektrycznego Karsana – test!

infobus
01.07.2019 07:00
0 Komentarzy

27 i 28 czerwca na torze testowym BMW w Maisach przedstawiciele prasy, klientów i dystrybutorów z całego świata mieli okazję uczestniczy w wydarzeniu pn. „New Definition of Mobility” zorganizowaną przez tureckiego producenta autobusów, firmę Karsan.

Na imprezie zaprezentowane zostało najnowsze dziecko tureckiego koncernu, który produkuje rocznie ponad 18 tys. pojazdów rocznie, elektryczny autobus Karsan ATAK electric w towarzystwie znanego już z ubr. wydarzenia, elektrycznego modelu JEST electric oraz dwóch samochodów elektrycznych od BMW i3 oraz BMW i8.

300 kilometrów na jednym ładowaniu, jak to możliwe?
Nowy Karsan ATAK electric charakteryzuje się niezwykle dużym zasięgiem i możliwościami, ponieważ producent deklaruje realne zużycie przy włączonych wszystkich systemach na poziomie 300 km. Wszystko za sprawą 5 akumulatorów Litowo-jonowych BMWi, znanych właśnie z modelu i3 czy też i8, umieszczonych z tyłu (1 szt.) i na dachu (4 szt.) pojazdu, każda o mocy 44 kWh – co daje łącznie zapas energii na poziomie 220 kWh. Natomiast tylna oś napędowa została zintegrowana z silnikiem elektrycznym (TM4) o mocy rzędu 230 kW i 2400 Nm momentu obrotowego. 

Deklarowany czas ładowania od minimalnego zasobu mocy wynosi ok. 5 godzin przy zastosowaniu ładowarki podwójnej o mocy 44 kW. W standardowym wyposażeniu znajduje się pojedyncza o mocy 22 kW, co znacznie wydłuża ładowanie do pełnej mocy. Oprócz tego podczas hamowania pojazdem, możemy odzyskiwać energię na poziomie do 25 procent, co również wspomaga eksploatację pojazdu w ruchu ulicznym.

 „Wraz z BMW, jedną z wiodących marek motoryzacyjnych w światowych technologiach pojazdów elektrycznych, produkujemy elektryczne rozwiązania dla transportu publicznego, które mogą być używane na całym świecie. W związku z tym z dumą przedstawiamy Atak Electric, który wyróżnia się także nowym obliczem, a dzięki unikalnej technologii i wymiarom jest pionierem w swojej dziedzinie. Dlatego jako 100-procentowo turecka marka mamy w dłoni tytuł pierwszej i jedynej w kraju firmy, która opracowała już dwa pojazdy elektryczne w ciągu jednego roku i rozpoczęła ich masową produkcję. Karsan Atak Electric posiada 5 akumulatorów BMWi o pojemności 44 kWh. Dzięki tym akumulatorom zasięg Atak Electric sięga nawet 300 km, co daje wyjątkową przewagę nad konkurencją.” – mówił Okan Bas, dyrektor generalny tureckiego Karsana.

Innowacja ponad wszystko!
Karsan Atak Electric prezentuje dynamiczną linię wzorniczą z całkowicie odnowionym przodem i tyłem. Nowy przód przyciąga uwagę swoimi diodowymi światłami do jazdy dziennej. Autobus wyposażony jest w 10,1-calowy multimedialny ekran dotykowy oraz w pełni cyfrowy do zarządzania zasobami pojazdu o przekątnej 12,3 cala, zapłon bez kluczykowy – system Start and Stop Engine, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych i infrastrukturę kompatybilną z Wi-Fi. Karsan Atak Electric wyróżnia się na tle konkurentów najnowocześniejszą technologią, komfortem, zasięgiem i pojemnością. Dzięki elektrycznie sterowanemu zawieszeniu pneumatycznemu, 

Atak pod względem komfortu jazdy nie ustępuje miejsca samochodom osobowym. Oferując łączną liczbę miejsc dla 52 pasażerów, z czego miejsc siedzących w środku możemy skonfigurować do układu 18+4 straponteny lub 21+4, z niskiej podłogi dostępnych jest 11 miejsc lub odpowiednio 10 miejsc siedzących.

Produkcja czas start!
Już od sierpnia producent zapewnia gotowość do rozpoczęcia produkcji nowego elektrobusa, deklarując że oferowane akumulatory posiadają gwarancję na 4 lata lub 200.000 km, z kolei na silnik trakcyjny producent udziela gwarancji antykorozyjnej i mechanicznej na okres dwóch lat lub 200.000 przejechanych km.

„Od sierpnia 2019 r. Atak Electric rozpocznie roadshow we Francji, Niemczech, Rumunii, Włoszech, Portugalii i Bułgarii i będzie kontynuować tę działalność do końca roku. Masowa produkcja modelu Atak Electric, który jest skierowany głównie na rynki europejskie, rozpocznie się w sierpniu. Będziemy kontynuować naszą silną współpracę z BMW i mamy nadzieję, że razem będziemy tworzyć nowe rozwiązania dla transportu publicznego.” – dodawał Okan Bas.

Dodajmy również, że do tej pory od momentu rozpoczęcia produkcji najmniejszego elektrycznego modelu Karsan JEST electric jeździ już po Europie aż 35 sztuk, m.in. we Francji, Niemczech czy też Grecji i Słowacji.

Szybki test, dosłownie
Podczas wydarzenia na torze BMW w Maisach, mieliśmy okazję zasiąść za kierownicą tego ponad 8-metrowego autobusu, który jest bardzo zwrotny. Silnik zintegrowany z tylną osią napędową współpracuje z pedałem gazu praktycznie od momentu jego wciśnięcia, co będzie zapewniało bardzo dobry punkt odniesienia w przypadku potrzeby szybszego włączenia się do ruchu z przystanku. Autobus jest bardzo zwinny jak na tak małą konstrukcję i dobrze trzyma się drogi. 

Duże lusterka zapewniają bardzo dobrą widoczność, a elektrobus prowadzi się bardzo pewnie, mimo zastosowania 17,5-calowych kół. Kierowca pod ręką ma wszystkie systemy począwszy od tabletu sterującego wszystkimi wewnętrznymi systemami (klimatyzacja, Wi-Fi lub ogrzewanie) oraz chyba najważniejszego – zwalniacza, który pracuje w dwóch stopniach i odpowiedzialny jest za płynne zatrzymanie pojazdu bez używania pedału hamulca. Pojazd hamuje szybciej, gdy jest na drugim stopniu, odpowiednio wolniej na pierwszym – jest to przełączane manualnie i sterowane TYLKO położeniem pedału gazu, co dla potencjalnego użytkownika samochodu jest na pewno nowością. Podobne system hamowania występował swojego czasu w Mercedesach O530.

Poniżej prezentujemy pokrótce dane techniczne Karsana ATAK electric:

  • Długość: 8315 mm
  • Szerokość: 2430 mm
  • Wysokość: 3090 mm
  • Wysokość podłogi: 340 mm (przyklęk -70 mm)
  • Silnik: TM4
  • Moc silnika: 230 kW
  • Moment obrotowy: 2400 Nm
  • Baterie: BMWi
  • Pojemność jednej baterii: 44 kWh
  • Pojemność pasażerska: 52
  • Miejsc siedzących: 18+4 lub 21+4
  • Miejsca dostępne z niskiej podłogi: 10 lub 11
  • Prędkość maksymalna: 75 km/h

Komentarze