TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ambitne plany Solarisa na 2009 r. – rozmowa z Krzysztofem Olszewskim
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 24.03.2009 14:40:17 13 komentarzy
Ambitne plany Solarisa na 2009 r. – rozmowa z Krzysztofem Olszewskim

O planowanej sprzedaży 1200 autobusów i trolejbusów w 2009 r., o konstrukcji nowego pojazdu międzymiastowego oraz o nowych rozwiązaniach technicznych rozmawialiśmy z Krzysztofem Olszewskim, prezesem Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach.

W 2008 r. Solaris Bus &Coach po raz drugi z rzędu zajął pierwsze miejsce pod względem sprzedaży na polskim rynku autobusów, wyprzedzając tutaj dotychczasowego, historycznego lidera –Autosana. Niewątpliwe swój sukces firma zawdzięcza hossie w miejskim segmencie, gdzie od 2006 r. notujemy stały, mocny wzrost sprzedaży. Zeszły rok pod tym względem był rekordowy –polskie firmy odebrały łącznie 899 nowych autobusów miejskich, z czego Solaris dostarczył 473 egzemplarze, co zapewniło mu wysoki udział w rynku na poziomie 52,6%. To najlepszy wynik w historii producenta. Warto odnotować także przypływ nowych odbiorców autobusów z logo Solarisa, takich jak: Lublin, Ostrów Wlkp., ITS Michalczewski z Radomia, Mobilis Kraków, MZK Pabianice, MZK Skierniewice, PKS Bydgoszcz, PKS Oława, Port Lotniczy Łódź, SPA Klonowica ze Szczecina czy gdański oddział Warbusa.

Rekordowo wysoka była również sprzedaż eksportowa. Do zagranicznych odbiorców dostarczonych zostało 557 Solarisów. Tym razem na pierwszym miejscu pod względem liczby wyeksportowanych pojazdów nie znalazł się jednak rynek niemiecki, a Zjednoczone Emiraty Arabskie. To efekt realizacji kontraktu na 225 autobusów dla Dubaju. Tuż za ZEA uplasowali się odbiorcy zza Odry, którzy kupili łącznie 185 Solarisów Urbino. W Niemczech firma Solaris kolejny rok z rzędu zajęła pozycję największego importera autobusów miejskich, uzyskując 9% udział w tym rynku.

Łączna sprzedaż autobusów i trolejbusów marki Solaris w 2008 r. wyniosła 1037 sztuk, co oznacza wzrost w porównaniu z 2007 r. o 335 sztuk (+ 47%). Który pojazd producenta z Bolechowa był najbardziej popularny? Zwycięzcą okazało się przegubowe Urbino 18, których łącznie sprzedano aż 513 szt. Na drugim miejscu uplasowało się Urbino 12 z wynikiem 420 szt. Na uwagę zasługuje również fakt, że w ubiegłym roku Solaris sprzedał pięć autobusów hybrydowych, do Bremy, Hanoweru, Monachium, Glonn-Schlacht i Poznania. W ten sposób MPK Poznań zostało pierwszym użytkownikiem autobusu hybrydowego w Polsce. I kilka słów o finansach: w 2008 r. przychody firmy Solaris przekroczyły miliard zł, a dokładnie osiągnęły pułap 1 055 479 tysięcy złotych. Jest to w porównaniu z rokiem 2007 wzrost o 341 milionów złotych. Stan zatrudnienia na koniec roku 2008 to ponad 1500 osób. To oznacza to, że w ciągu roku Solaris stworzył ponad 200 nowych miejsc pracy.

Na lutowej konferencji prasowej w Warszawie, podczas której przedstawiciele firmy podsumowali zeszłoroczne wyniki, Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach S.A powiedział: –„Udało nam się osiągnąć planowany cel w postaci sprzedaży na poziomie ponad tysiąca sztuk autobusów. W tym roku stawiamy poprzeczkę jeszcze wyżej, zakładając że dostarczymy naszym odbiorcom około 1200 pojazdów. Już teraz znając nasz plan produkcji na najbliższe miesiące mogę stwierdzić, że jest to cel ambitny, ale zarazem realistyczny”. I właśnie o szczegółach tego planu rozmawialiśmy z Krzysztofem Olszewskim na początku marca br. Oto co nam powiedział:

InfoBus.pl: Plany Solarisa na ten rok przewidują produkcję 1200 autobusów. Ile z tej sumy pojazdów zamierzacie wyeksportować, a ile zostanie sprzedanych na polskim rynku?

Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach: To rzeczywiście ambitna suma –i to do zrobienia w czasach światowego kryzysu. Przewidujemy, że rynek polskich wchłonie ok. 250 naszych autobusów. To dość ostrożne kalkulacje. Widzimy jednak, że po okresie wzrostu krajowy rynek czeka korekta sprzedaży. Pula ogłoszonych przetargów na początku roku pozwala sądzić, że sprzedaż autobusów miejskich w 2009 r. spadnie i to znacznie. To powoduje, że pozostałą cześć produkcji będą stanowić zamówienia eksportowe. Początek roku mamy fantastyczny –realizujemy nasze największe, dotychczasowe zamówienie eksportowe na dostawę aż 320 autobusów dla firmy E.THE.L z Aten. Dodatkowo realizujemy kolejne transze zamówienia dla BVG Berlin. Ponadto pod koniec minionego roku podpisaliśmy kolejne kontrakty na dostawę autobusów hybrydowych –m.in. dla Strasburga. Także mamy ręce pełne roboty i mogę tylko powiedzieć –oby tak dalej.

InfoBus.pl: Patrząc na historyczne dane z polskiego rynku widać, że obecnie wyraźnie zmienił się jego obraz. Solaris ma dominująca pozycję na rynku, a jego największym konkurentem jest …Mercedes-Benz.

Rzeczywiście w ostatnim okresie zmienił się mocno układ sił na polskim rynku –przede wszystkim za sprawą bankructwa Jelcza i zmniejszenia aktywności przez takie koncerny jak MAN czy Volvo. Oczywiście jestem szczęśliwy, że nasza firma zajmuje w segmencie miejskim doskonałą pozycję i w ostatnim czasie znacząco zwiększyliśmy dystans do konkurencji. W tzw. międzyczasie zniknęła gdzieś szeroka i bogata oferta dla naszego rynku z lat 90-tych, gdzie każdy z producentów miał swój udział. Być może ta zmiana to efekt wymagań polskich klientów, którzy przez te lata zdobyli ogromne doświadczenie i teraz dokonują bardziej precyzyjnych wyborów. Generalnie w tym roku musimy uważać na Mercedesa, który podobnie jak my dysponuje szeroką gamę pojazdów. Poza tym kwestia mocnego zakorzenienia w naszej mentalność marki Mercedes-Benz również będzie im sprzyjać. Będzie to dla nas nowe doświadczenie, które być może uda nam się spożytkować także na innych rynkach w Europie.

InfoBus.pl: Sprzedaż hybryd rozwija się dość wolno. W zeszłym roku pięć sztuk, a w tym?

Generalnie jeżeli chodzi o hybrydę to jesteśmy trochę zawiedzeni. Wydawało się, że jak jesteśmy sami na rynku to handlowo musimy wykorzystać tą przewagę. Okazuje się jednak, że nie. Przewoźnicy chcą mieć możliwość porównywania i testowania. Wynika to z faktu, że szersze wprowadzenie hybryd musi być podyktowane decyzją polityczną wydaną przez zarząd miasta. Aby podjąć taką decyzję trzeba mieć pełne rozeznanie w temacie, aby nie narazić się na podejrzenia o sprzyjania danej marce. Dlatego jestem pewien, że jak nasi konkurenci, czyli: MAN, Scania, Volvo i Mercedes w końcu wprowadzą hybrydowe autobusy do swojej oferty –wtedy zaczniemy sprzedawać więcej hybryd. Oceniam, że ten moment nastąpi pod koniec tego roku, a na pewno w 2010 r.

Generalnie w moich oczach hybryda jest pieśnią przyszłości, gdyż pozwala realnie zaoszczędzić ok. 20% zużycia paliwa, co przy dużych flotach niesie za sobą ogromne oszczędności. Dlatego ich szersze wprowadzenie jest tylko kwestią czasu. Warto również dodać, że obecnie hybrydy są kupowane testowo, najczęściej w liczbie jednego egzemplarza. To powoduje, że prowadzący je kierowcy często się zmieniają, co ma olbrzymie znacznie dla zużycia paliwa. Zaryzykuję tezę, że w przypadku wprowadzania większej floty pojazdów hybrydowych i stałej, przeszkolonej obsady kierowców, zużycie paliwa spadnie o dalsze kilka procent w porównaniu z wynikami notowanymi podczas testów eksploatacyjnych.

InfoBus.pl: W planach Solarisa jest zbudowanie autobusu hybrydowego o układzie szeregowym. Jak daleko jest zaawansowany ten projekt?

Układ szeregowy jest tańszy w swoich komponentach od równoległego, co powoduje, że koszt samej konstrukcji hybrydowej również nam się obniży. To z kolei przyniesienie szybszy zwrot inwestycji w czasie. Obecnie pracujemy równolegle nad trzema projektami, gdzie jeden system został zbudowany przez naszych konstruktorów, a dwa pozostałe przez firmy zewnętrze. W czasie testów zobaczymy, które rozwiązanie jest lepsze. Oczywiście najtaniej było zrobić trzy power-packi, które wkładalibyśmy kolejno do pojazdu testowego. Czy tak będzie –nie potrafię dzisiaj powiedzieć.

InfoBus.pl: Jak wygląda kwestia dofinansowanie autobusów hybrydowych za granicą?

W Niemczech istnieje projekt zakładający dofinansowanie autobusów hybrydowych. Jak tylko wejdzie w życie z pewnością pojawią się pierwsi chętni, korzystający z takiej pomocy. W Polsce w temacie dofinansowania hybryd z budżetu państwa czy samorządów panuje jak na razie cisza. Obecnie firmy kupujące od nas hybrydowe autobusy korzystają z dofinansowania z rozmaitych, ekologicznych funduszy unijnych.

InfoBus.pl: I zostały nam trolejbusy. W 2008 r. wyprodukowaliście ok. 16 szt. tego typu pojazdów. Jak będzie wyglądał ten segment w 2009 r.?

Na pewno lepiej. Wyższy poziom zapewni nam chociażby sam Salzburg, który uruchomi 8 nowych linii trolejbusowych i do ich obsługi odbierze w tym roku 20 niskopodłogowych trolejbusów Trollino 18 –z opcją dostarczenia pięciu kolejnych. Zbudujemy je wspólnie z czeską firmą Cegelec. Wygraliśmy także kolejne przetargi w Czechach gdzie w tym i przyszłym roku dostarczymy ponad 20 Trollino. Czekamy także na dalsze rozstrzygnięcia przetargów na tamtejszym rynku.  Generalnie obserwujemy na zachodzie Europy ekologiczny trend do rewitalizacji i rozbudowy linii trolejbusowych. I bardzo nas to cieszy.

InfoBus.pl: Jak wygląda terminarz wprowadzenia generacji New-Editon do autobusów Urbino?

Jeżeli chodzi o wnętrze –jest to kwesta tego roku, natomiast jeżeli chodzi o zewnętrzny design –jest to kwestia przyszłego roku. Wtedy pojawi się już generacja IV. Oczywiście będzie nie tylko różniła się stylistyką, ale także zmianami konstrukcyjnymi –m.in. obniżającymi ciężar konstrukcji. Mamy tutaj kilka ważnych zadań do zrealizowania.

InfoBus.pl: Oprócz nowego tramwaju, zmian we wnętrzu autobusów, Solaris również zaprezentuje nowy autobus międzymiastowy.

Dokładnie. W tym roku idziemy szerokim frontem i prototyp autobusu międzymiastowego pokażemy zapewne na targach w Kielcach, a być może także w Kortrijk. Jeżeli chodzi o jego konstrukcje to będzie on bazował na klasycznych rozwiązaniach konstrukcyjnych –czyli długość 12-metrów, szkielet integralny, układ drzwi 1-1-0 lub 1-2-0, silnik stosunkowo mały –najprawdopodobniej sprawdzony już w „boju”Cummins, sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów. Stylistycznym znakiem rozpoznawczym autobusu będzie przednia ściana, znana z Urbino, a także brak blachy w pasie podokiennym, który zostanie częściowo przeszkolony, a częściowo podniesiemy tutaj pas dolnych bagażników podpodłogowych. Nowy autobus będzie on próbował połączyć w sobie wymagania rynku europejskiego i polskiego, co oznacza możliwość dokonywania szerokich zmian w kompletacji. W najbardziej podstawowej wersji cena pojazdu będzie dostosowana do realiów polskiego rynku, natomiast w miarę dodawania kolejnych elementów wyposażenia otrzymamy pojazd dostosowanych do wymogów krajów zachodnioeuropejskich czy skandynawskich. W najbogatszej kompletacji będzie mógł on realizować także przewozy turystyczne. Jego podstawową zaletą będzie uniwersalność zastosowania, w tym również jako autobusu szkolnego. Przypomnę tutaj, że w Niemczech czy Francji gimbusy najczęściej występują właśnie w wersji 12-metrów, a jest to ogromny rynek. Podsumowując –liczymy, że również ten nowy produkt pomoże nam podnieść ogólny poziom produkcyjny, aczkolwiek w 2009 r. nie liczymy tutaj na jakąś masową sprzedaż. Będzie to czas przekonywania przewoźników, że potrafimy równie dobrze budować autobusy międzymiastowe, jak miejskie. I musimy wymyślić jeszcze nazwę pojazdu…

InfoBus.pl: Bardzo dziękuje za rozmowę.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
Dubaj
MZK
fabryka
Warbus
ITS
Łódź
kontrakt
  • zibi – 25.03.2009

    Plany ambitne oby się spełnyly.Mam nadzieję że ten autobus międzymiastowy nie będzie taką pokraką jak Valletta.

  • tantus – 26.03.2009

    Widzę, że Solaris chce wejść na polski rynek autobusów międzymiastowych. Szkoda tylko, że ten segment w Polsce prawie nie istnieje. Jeżeli 2009 r. ma być tutaj gorszy niż poprzedni - a dzięki kryzysowi jest to prawdopodobne - to pozostaje nam liczyć na zakupy ze strony służb mundurowych. PKSy w tym roku nie kupią prawie nic nowego...

  • krz – 26.03.2009

    Wizualizacja miedzymiastowego wygląda bardzo ładnie, mam nadzieje że nie podzieli losów Valetty jeśli chodzi o sprzedaż

  • set – 26.03.2009

    Cóż eurolider na wizualizacji też wyglądał nieźle, a wyszło jak zwykle.

  • krz – 27.03.2009

    W przypadku Solarisa zwykle znaczy całkiem dobrze

  • swen – 27.03.2009

    Jeśli taki będzie "na żywo" to pogratulować!To ma wygląd a nie takie paskudztwo jak EUROLIDER.Solaris to jest firma z przyszłością,natomiast Autosan to PRL w każdym calu.Tyle miesięcy od premiery Eurolidera,a na stronie Autosana cisza,czyżby wstydzili się tego wehikułu?

  • Dral – 27.03.2009

    Co do Autosana to nie ma się co dziwić. Przecież ta firma jest następną po Jelczu do zniszczenia dlatego produkują takie stylistyczne badziewie.

  • xm – 27.03.2009

    swen: zajrzyj na stronę Autosanu!

  • Solanna – 28.03.2009

    Dobrze, będzie mocna konkurencja do dla Sora, Irisbusa, Karosy i innej czeskiej pokraki!

  • JAN – 29.03.2009

    A co z jakością ?? Czy dalej pojazdy produkowane z pod znaku jamnika będa takimi budlami jak te dla Lublina czy Gdańka ??

  • paulo – 30.03.2009

    mnie eurolider się podoba,najważniejsze by był dobrze wykonany,natomiast solaris jest niezbyt urodziwy

  • krz – 02.04.2009

    A ciekawe co z Vacanzą, czy będą rozwijać autokary turystyczne?

  • k – 09.07.2009

    I już jeździ: http://phototrans.eu/14,339485,0.html

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....