Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

70 lat PKS ? wystawa na dworcu w Lublinie

infobus
14.01.2016 17:00
0 Komentarzy

16 stycznia mija 70 lat od utworzenia PKS w Polsce. Z tejokazji zdjęcia dawnych autobusów, warsztatów oraz pracowników przedsiębiorstwaPaństwowa Komunikacja Samochodowa można oglądać na dworcu w Lublinie.

Na wystawie, poświęconej 70-leciu PKS na Lubelszczyźnie,zgromadzono niepublikowane dotąd zdjęcia sprzed kilkudziesięciu lat, pokazującem.in. kolejne autobusy w PKS (w tym tzw. ogórki”), ich kierowców,warsztaty naprawcze, miejsca postoju. Zdjęcia są opatrzone opisami ikomentarzem historycznym, dotyczącym kolejnych etapów rozwoju przedsiębiorstwa,jego struktury i przemian, jakie w nim zaszły.

Ekspozycji towarzyszy wydana przez spółkę Lubelskie Dworcebroszura z opisem historii PKS na Lubelszczyźnie, opracowanym przez historyka zUniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Mirosława Szumiło.

Przedsiębiorstwo o nazwie Państwowa Komunikacja Samochodowazostało w Polsce utworzone dekretem Rady Ministrów z 16 stycznia 1946 r.

„Początki PKS na Lubelszczyźnie w porównaniu do innychregionów Polski były trudniejsze. Tam już na początku pojawiały się autobusy zprawdziwego zdarzenia, a w Lubelskiem były tylko samochody ciężarowe, zwojskowego demobilu” – powiedział Szumiło.

Lubelski oddział PKS na początku 1946 r. dysponował 12radzieckimi i 12 amerykańskimi samochodami ciężarowymi, które prowizorycznieprzystosowano do przewozu pasażerów – zainstalowano stopnie do wchodzenia na”pakę”, na której zamontowano obudowę przykrywaną plandeką orazustawiano ławki. „Dopiero w końcu lat 40. powoli wchodziły autobusy,montowane już w kraju, na licencjach” – zaznaczył Szumiło.

Głównym problemem był stan techniczny samochodów. W grudniu1946 r. lubelski oddział miał 19 wozów jeżdżących na trasach i aż 17znajdujących się w naprawie, a pięć samochodów nadawało się tylko do rozbiórki.Obsługiwano wówczas 13 tras komunikacyjnych z Lublina, głównie do miastpowiatowych w regionie. PKS w Lublinie zatrudniał wtedy blisko 200 osób.

W regionie lubelskim, ze słabo rozwiniętą siecią drógżelaznych, PKS był dla większości mieszkańców jedynym sposobem podróży. W 1951r. lubelski PKS dysponował 63 autobusami, którymi przewiózł w ciągu roku ponad3,1 mln osób. Trzy lata później było już 125 pojazdów, które obsłużyły 7,9 mlnpasażerów.

Istotną działalnością PKS był przewóz towarów. W Lubelskiem,regionie rolniczym, przewożono głównie płody rolne (zboże, ziemniaki, buraki),ale też materiały do budowy dróg i artykuły dla wsi. W 1951 r. lubelski PKSmiał 243 ciężarówki, którymi łącznie przewieziono 731 tys. ton różnychładunków. Pięć lat później samochodów było 702, przewieziono nimi ponad 2,4 mlnton towarów.

W latach 50. głównym problemem lubelskiego PKS był brakzaplecza technicznego – nie było zajezdni, warsztaty mechaniczne mieściły się wdrewnianych szopach, wozy po powrocie z tras stały na ulicach miasta. Brakowałosprzętu, części zamiennych; pracownicy PKS sami nieraz konstruowali odpowiednienarzędzia.

W kolejnych latach PKS podlegał różnym reorganizacjom,zmieniała się jego struktura, tworzono kolejne oddziały w innych miastach.Systematycznie powiększał się tabor samochodowy, rozwijała się strukturaorganizacyjna. Rozbudowany był też system świadczeń socjalnych dla pracownikówi ich rodzin – tworzono stołówki, organizowano wypoczynek letni, ferie ikolonie dla dzieci.

PKS miał m.in. własny system szkolenia pracowników, przyoddziałach prowadzono zasadnicze szkoły zawodowe kształcące przyszłychkierowców. W 1967 r. w Lubelskiem szkoły takie funkcjonowały w sześciumiastach, kształciło się w nich łącznie 800 uczniów.

Po transformacji ustroju w 1989 r. PKS podlegał kolejnymprzekształceniom. Zapotrzebowanie na jego usługi zmalało, powstały inne firmytransportowe, coraz więcej Polaków przesiadało się do własnych samochodów. WLubelskiem część PKS-ów upadło, część została sprywatyzowana, niektóre przejętezostały przez samorządy.

Do samorządu województwa lubelskiego należy spółka LubelskieDworce, która jest organizatorem jubileuszowej wystawy. Podstawowym zadaniemspółki jest zarządzanie dworcem autobusowym w Lublinie oraz nadzórwłaścicielski nad spółkami zależnymi – PKS Hrubieszów, Lubelskie LinieAutobusowe i PKS Włodawa. W ciągu ostatnich czterech lat z usług tych firmskorzystało ok. 20 mln pasażerów.

Komentarze